شناسه خبر : 79437
چهارشنبه 19 آذر 1399 , 10:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«کنگره شهدای زن» چراغی بر افتخارات زنان در دفاع مقدس

موضوع حضور زنان در دفاع مقدس از جمله مباحثی است که در سال‌‎های اخیر از سوی کارشناسان حوزه دفاع مقدس و نیز فعالان زن و تاریخ جنگ بیش از گذشته به آن توجه شده است.

حضور زنان در معرکه سخت جنگ از اتفاقاتی است که هرچند در همه جنگ‌های دنیا به وقوع پیوسته، اما چگونگی کنش‌گری زن در این بین موضوع مهمی است که می‌تواند گاه سرنوشت تاریخ را تغییر دهد. حضور زن در عرصه نبرد نه به سال‌های دفاع مقدس برمی‌گردد و نه معطوف به ایران می‎شود، هرجا که جنگی درگرفته، زنان و کودکان به عنوان قربانیان اصلی مطرح می‌‎شوند و در عین حال حضور داوطلبانه آنان به عنوان رزمنده، امدادگر یا نقش‌های دیگر نیز در شرایط سخت جنگی، خود اتفاقی مهم و قابل بررسی است.

از این رو طی سال‌های اخیر موضوع ویژه حضور زنان در جنگ به یکی از مباحث مهم و البته جذاب تاریخ دفاع مقدس در ایران تبدیل شده که از این منظر چاپ کتاب‌های خاطرات زنان از روز‌های دفاع مقدس که به عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های سال چه در حوزه دفاع مقدس و چه حوزه عمومی معرفی شده‌اند، شاهدی است بر این مدعا. کتاب‌هایی همچون «دا»، «دختر شینا»، «من زنده‌ام»، «فرنگیس» و نمونه‌هایی از این دست که به وفور در بین آثار ادبی دیده می‌شود.

از طرفی آمار ۱۷ هزار نفری زنان شهید، جانباز و آزاده کشور دلیل دیگری بر حضور پررنگ زنان در صحنه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و فعالیت آنان در پشت جبهه‌هاست که کمتر مجالی برای بازگو کردن داشته است. همین حضور موثر باعث شده تا مهر امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس و در مراسمی که به مناسبت تجلیل از همسران، دختران و مادران شهدا به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور از برنامه ریزی برای برگزار کنگره زنان شهید، جانباز و آزاده خبر داد و از اهمیت ثبت و تحقیق تجربه زیستی زنان ایثارگر صحبت کرد.

از سوی دیگر سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس مسوول پرداختن به بحث زنان ایثارگر و حاضر در جبهه است که با حمایت و اقدام جهت انجام تحقیقات پیرامون زنان در دفاع مقدس و جنگ و تولید آثار در این زمینه به ثبت و پژوهش در این حوزه بپردازند.

در دومین جلسه هماهنگی برگزاری کنگره ملی و همایش سراسری ۱۷ هزار زن شهیده، جانباز و آزاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به درستی اشاره به هدف گذاری این کنگره فارغ از رویکرد‌های کلیشه‌ای اشاره کرد و نتیجه را مهم دانست.

اقدام خوب برگزاری هدفمند یادواره شهدای زن در ابتدای کار با یک مشکل بزرگ همراه بوده و آن عدم حضور سازمان‌ها و نهاد‌های فعال دیگر در این حوزه به ویژه گروه‌‎های مردم‌نهاد در خود جامعه ایثارگری است که همفکری و هماهنگی با آنان می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

در سومین جلسه برگزاری این کنگره که دیروز (دوشنبه) برگزار شد روسای کمیته‌های ستاد تعیین شدند.

 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi