شناسه خبر : 79577
چهارشنبه 26 آذر 1399 , 13:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آمریکا قادر به تأمین امنیت عربستان نیست

انصارالله یمن: ریاض اگر بخواهد ما می‌توانیم!

رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به حادثه بندر جده و انفجار یک نفتکش دیگر در آن با طعنه خطاب به سعودی‌ها گفت، به نظر می‌رسد آمریکا و انگلیس در حفاظت از بنادر سعودی ناتوانند و در صورت درخواست ریاض، صنعا حفاظت از بنادر سعودی را می‌تواند بررسی کند.
آل‌سعود از ابتدای جنگ یمن در سال 2015 نشان داده که برغم پرداخت هزینه‌های سنگین به آمریکا و انگلیس برای تامین امنیتش، امنیت به شدت شکننده‌ای دارد. پس از حملات متعدد پهپادی و موشکی انصارالله یمن به مراکز حیاتی عربستان، آمریکا و انگلیس با دریافت مبالغی بیشتر امنیت پادشاهی سعودی و بنادر این کشور را برعهده گرفتند! اما با این وجود انصارالله یمن باز به حملات موفق خود به عربستان ادامه داده و پاتریوت‌های آمریکایی نیز تا این لحظه قادر به جلوگیری از ادامه این حملات نشده است.
 انفجار اخیر یک نفتکش در بندر «جده» که وزارت انرژی عربستان سرانجام دوشنبه گذشته آن را تایید و اعلام کرد که این انفجار به دلیل برخورد قایق انتحاری با نفتکش بوده، بار دیگر امنیت شکننده سعودی‌ها را برجسته کرد. همین مسئله باعث شده تا مقامات انصارالله با زبان کنایه به سعودی‌ها پیامی را مخابره کنند.
«محمد علی الحوثی»، رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن و عضو ارشد جنبش انصارالله در واکنش به این موضوع در توئیتر طعنه‌ای سنگین به عربستان، آمریکا و انگلیس زد و نوشت: «در صورتی که از ما خواسته شود ممکن است حفاظت از بنادر سعودی را مورد بررسی قرار دهیم؛ به خصوص که به نظر می‌رسد آمریکا و انگلیس (در این موضوع) شکست خورده‌اند و حادثه همان‌طور که سعودی اعلام کرده، تروریستی است؛ سازمان امنیتی و نظامی یمن تجربه بسیاری در مقابله با تروریسم آمریکایی و شاخه‌های آن دارد»!
وزارت انرژی سعودی دوشنبه‌ای که گذشت خبر حمله به نفتکش در بندر جده را تایید کرد و در عین حال گفت که این حادثه تلفات جانی یا مالی نداشته است! به ادعای تلویزیون رسمی سعودی، آنچه «یک قایق بمب‌گذاری شده» خوانده شده، این نفتکش را در بندر جده هدف گرفته که منجر به ایجاد حریقی کوچک شده اما سپس اطفا شده است! این در حالی است که تصاویری که در شبکه‌های مجازی از این حادثه منتشر شد نشان می‌دهد، یک نفتکش بزرگ در آتش می‌سوزد و آسمان آن منطقه با دود سیاه پوشانده شده است.
الحوثی همچنین در پاسخ به دعوت «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که طرف‌های یمنی را به گفت‌وگو فراخوانده، نوشت: «خواهان گفت‌وگو برای گفت‌وگو هستند و تجاوز و محاصره ادامه دارد. پاسخ از سال ۲۰۱۹ تا کنون این بوده که با ادامه حمله و محاصره، گفت‌وگویی در کار نیست. امروز هم می‌گوییم دروازه صلح باز است و کلید گفت‌وگو در دست شماست. معادله واضح است و کل محاصره و حملاتی که روی آن حساب باز کرده‌اید، بی‌نتیجه خواهد بود، حالا هر چقدر هم شب و روز (زمان) بگذرد تغییری در نتیجه ندارد».
محمد علی الحوثی، همچنینی در توئیت دیگری نوشت: «عرب‌ها با آمریکا برای کشتار یمنی‌ها ائتلاف کرده‌اند و نتیجه اش آن شده است که آمریکا حکومت‌های عرب هم‌پیمان خودش را تحقیر و وادار کرد تا روابط با اسرائیل را در وقت‌های اضافه بازی عادی کنند. نتیجه چنین کاری، کشتار یمنی‌ها، عادی ‌سازی روابط با اسرائیلی‌ها، محاصره یمن و مبادلات تجاری بین اعراب و رژیم اسرائیل بوده است... انحطاط و سقوط شاهدی بر سیاست نادرست حکومت‌های سازشکار عربی است».
کمک سودان به سعودی
خبر دیگر اینکه، یک منبع یمنی به شبکه خبری المیادین گفته یک تیپ سودانی متشکل از حدود ۲۰۰۰ نظامی وارد یمن شدند. طبق گفته این منبع، این نیروها در دو جبهه مرزی «میدی» و «حرض» واقع در مرز جیزان عربستان و حجه یمن مستقر شده‌اند. طبق گفته منابع آگاه این نیروها جایگزین تیپ «حزم۶» نیروهای سودان در یمن شده‌اند که قرار است تا دو ماه دیگر به این کشور بازگردند. این نیروها درحالی به یمن اعزام شده‌اند که سودان اخیراً خبر از کاهش نیروهای نظامی خود در ائتلاف سعودی داده بود! سودان از جمله مهم‌ترین کشورهایی است که با پیوستن به ائتلاف سعودی طی سال‌های گذشته هزاران نیروی نظامی را به جنگ یمن اعزام و به کشتن داده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi