شناسه خبر : 79642
یکشنبه 30 آذر 1399 , 09:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهادت غریبانه وزیر انقلابی در اسارت بعثی‌ها

۲۹ آذر سال ۱۳۷۰ روزی بود که پیکر شهید «محمدجواد تندگویان» بعد از ۱۱ سال به کشور بازگشت و در قطعه شهدای هفتم تیر بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

 

 ۲۹ آذر سال ۱۳۷۰ روزی بود که پیکر شهید محمدجواد تندگویان در قطعه شهدای هفتم تیر بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

شهید تندگویان بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به‌عنوان قائم مقام وزیر نفت در آبادان فعالیت می‌کرد و به واسطه مسئولیتی که داشت در تاریخ نهم آبان ۱۳۵۹ در حین مأموریت به همراه معاون و دو تن از محافظانش توسط رژیم بعث عراق به اسارت بعثی‌ها درآمد و دیگر خبری از او نشد تا اینکه خود رژیم صدام اعلام کرد که محمدجواد تندگویان از دنیا رفته است. براساس اطلاعات موجود، شهید تندگویان بین سال‌های ۶۷ تا ۶۸ در یکی از زندان‌های دشمن بعثی به شهادت رسیده است.

۲۹ آذر، سالروز خاکسپاری این شهید شجاع و مبارز است و به همین دلیل نگاهی اجمالی به زندگی‌نامه وی انداخته‌ایم.

محمدجواد تندگویان در تاریخ ۲۶ خرداد سال ۱۳۲۹ در محله خانی‌آباد تهران چشم به جهان گشود. به‌دلیل اینکه در خانواده‌ای مذهبی رشد یافته بود، در کنار مدرسه به کلاس‌های قرآن جهت فراگرفتن علوم دینی نیز می‌رفت، لذا از همان دوران کودکی در جریان ظلم و استبدادی که در جامعه آن روز حاکم بود، قرار داشت. دوران دبیرستان را در مدرسه «جعفری اسلامی» گذراند و در رشته پالایش و پتروشیمی وارد دانشگاه آبادان شد.

مبارزات انقلابی محمدجواد تندگویان با رژیم پهلوی با ورودش به دانشگاه رنگ و بوی دیگری پیدا کرد، چراکه این شهید والامقام با فعالیت در انجمن اسلامی دانشگاه، در راستای آگاهی سایر دانشجویان نسبت به اقدامات استبدادی رژیم پهلوی اقدام می‌کرد و همین فعالیتش منجر شد تا بار‌ها از سوی ساواک تحت فشار قرار گرفته و حتی تهدید شود. یکی از اقدامات تأثیرگذار تندگویان در دانشگاه، دعوت از شخصیت‌های برجسته‌ای چون علی شریعتی، شهید مرتضی مطهری و علامه محمدتقی جعفری برای ایراد سخنرانی در خصوص اندیشه امام خمینی (ره) و لزوم شرکت در تظاهرات علیه رژیم پهلوی بود.

محمدجواد تندگویان به واسطه رشته تحصیلی که داشت، مدتی در شرکت بوتان و پالایشگاه تهران مشغول به کار شد، اما بعد از مدتی به دلیل فعالیت‌های انقلابی‌اش از سوی نیرو‌های ساواک دستگیر و از پالایشگاه نیز اخراج شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، محمدجواد تندگویان در دولت شهید رجایی به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد. قائم مقامی وزیر نفت در آبادان، عضو اصلی کمیسیون پاکسازی در اداره نفت آبادان و سرپرستی مناطق نفت‌خیز از دیگر مسئولیت‌های تدگویان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

همان‌طور که گفته شد، تندگویان در حین انجام یکی از مأموریت‌هایش از سوی رژیم بعث عراق به اسارت درآمد و بعد از مدت طولانی که خبر شهادتش در یکی از زندان‌های عراق تأیید شد، ارتش بعثی از تحویل دادن پیکر این شهید والامقام به جمهوری اسلامی ایران امتناع کرد اما سرانجام با پافشاری و پیگیری مسئولان، پیکر این شهید بعد از گذشت ۱۱ سال از زمان اسارتش به کشور بازگردانده و در سال ۱۳۷۰ در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi