شناسه خبر : 79692
سه شنبه 02 دي 1399 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سردارشهید حمیدرضا میرزایی؛ از «دفاع مقدس تا آنسوی مرزها

شهید حمیدرضا میرزایی؛ از «دفاع» در جنگ تحمیلی تا به «رخ» کشیدن اقتدار نظام در عملیات‌های برون مرزی

محفل تکریم بازماندگان شهید سردار حاج حمیدرضا میرزایی از رزمندگان دفاع مقدس به همت انجمن پیشکسوتان سپاس با حضور خانواده شهید برگزار شد.

، محفل تکریم بازماندگان شهید والامقام سردار حاج حمیدرضا میرزایی از رزمندگان دفاع مقدس و مقاومت بعد از ظهر امروز به همت انجمن پیشکسوتان سپاس با حضور همسر و فرزندان، همکاران و همرزمان شهید در این انجمن برگزار شد.

دفاع مقدس , امام خمینی(ره) ,

در ابتدای این مراسم سردار محسن شیرازی دبیر انجمن پیشکسوتان سپاس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، شهید میرزایی را یکی از بانیان جمع‌آوری اطلاعات شهدای اطلاعات سپاه عنوان کرد و گفت: شهید میرزایی در سال‌های 87 و 88 زحمات زیادی برای شهدای اطلاعات سپاه کشیدند که ثمره آن جمع‌آوری اطلاعات بیش از 3 هزار شهید است که هم‌اکنون در اختیار این انجمن قرار دارد.

وی به سختی‌های شهید حمیدرضا میرزایی برای جمع‌آوری این اطلاعات اشاره کرد و افزود: ایشان جلسات مختلفی با دستگاه‌های گوناگون برای دستیابی به این اطلاعات برگزار کردند؛‌ هرچند که قبل از آن هم یادواره‌هایی برای این عزیزان و سربازان گمنام امام زمان(عج) برگزار شده‌است.

 دبیر انجمن پیشکسوتان سپاس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ده‌ها کتاب،‌ فیلم و مستند در خصوص شهدای اطلاعات سپاه منتشر شده‌است؛ یادآور شد: این فعالیت‌های به همت شهید والامقام حاج حمید میرزایی صورت گرفته‌است. چراکه ایشان پس از حضور در دفاع مقدس، در سنگر مقاومت مشغول به فعالیت شدند و همچنین در جبهبه فرهنگ و علم نیز حضور پررنگی داشتند.

سردار شیرازی با تاکید بر اینکه این شهید تا آخرین لحظات عمر بر عهدی که بسته بود، ماند؛‌ افزود: به خاطر دارم با آنکه مجروحیت شیمیایی داشت و این اواخر به شدت پایش درد می‌کرد، همچنان پا برجا بود و از هیچ کاری امتناع نمی‌کرد تا آنکه در‌ آخر به دوستان شهیدش پیوست.

دفاع مقدس , امام خمینی(ره) ,

در ادامه این جلسه حمید براتی از همکاران و همرزمان شهید حمیدرضا میرزایی به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه شهید میرازیی علاوه بر فرمانده، مرشد بنده نیز بودند، تصریح کرد: در خصوص این شهید صحبت کردن بسیار دشوار است چراکه باید 45 سال تلاش و مجاهت ایشان را به تصویر بکشیم.

وی اخلاص در فعالیت‌های شهید میرزایی را یکی مهمترین ویژگی‌های ایشان برشمرد و یادآور شد: ایشان در یک خانواده بسیار مذهبی و اصیل پرورش یافته‌اند که در همان روزهای قبل از انقلاب هم مشغول به مجاهدت بودند. ایشان در همان‌ سال‌ها بچه‌های محل را سازماندهی می‌کردند و به چاپ و توزیع اعلامیه امام خمینی(ع) مشغول بودند.

این همرزم شهید میرزایی با تاکید بر اینکه این شهید در همه جا لباس خدمت بر تن می‌کرد؛ مدیریت،‌ مهربانی و قدرت تصمیم‌گیری در بحران را از ویژگی‌های این شهید برشمرد و بیان کرد: ایشان روابط بسیار خوبی با رزمندگان دفاع مقدس داشتند و همچنین در موقعیت‌های بسیار خطرناک بهترین تصمیم‌گیر بودند. چراکه همواره با آرامش کارهای خود را انجام می‌دادند.

براتی در خاتمه سخنان خود به ذکر خاطره‌ای با این شهید پرداخت و اظهار داشت: سال 63 در تیم شناسایی مشغول فعالیت بودم، با یک سری اطلاعات دست و پا شکسته فهمیدیم در جنوب قرار است عملیاتی علیه بعثی‌ها صورت گیرد، خدمت شهید میرزایی رفتم و از ایشان تقاضا کردم اجازه دهند بنده به جنوب بروم. ایشان در واکنش به درخواست من هیچ سخنی نگفتند؛ فقط بنده را سوار بر وانت کردند و دیدم به سمت بعثی‌ها می‌رود بعد از گذشت لحظاتی یک فرو رفتگی در آن منطقه بود که ایشان به آن سمت رفت؛ در‌آنجا امامزاده‌ای وجود داشت که در اطرافش چند شهید دفن شده بود بعد از زیارت متوجه شدم اینجا محل دنج حاج حمید است.

وی ادامه داد: حاج حمید بعد از زیارت به من گفت «هممون دوست داریم بریم عملیات،‌ ولی باید تکلیفمون رو انجام بدیم»، در جواب حاج حمید گفتم چشم و اشتباه کردم و.... چندی از این واقعه نگذشته بود که دیدم حاجی برای همه مرخصی جور کرده و همگی در این عملیات شرکت کردیم.

دفاع مقدس , امام خمینی(ره) ,

در ادامه این مراسم سردار جلال مهربان از دوستان و همکاران نزدیک به شهید حمیدرضا میرزایی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و این شهید را عامل، عالم، مخلص و دیندار معرفی کرد و گفت: ایشان در همه ادوار مردم‌دار بودند. من این ماجرا را هم در دوران دفاع مقدس شاهد بودم و هم در دوران پس از جنگ تحمیلی؛ چراکه وقتی کاری را برای کسی انجام می‌دادند به وَجد می‌آمدند.

وی با تاکید بر اینکه به والله بنده و حاج حمید بخاطر شغل به سپاه نیامده‌ایم؛ اظهار داشت: ما همانند دوران دفاع مقدس همچنان یک رزمنده‌ و در حال جنگ هستیم؛ فقط شکل جنگ تغییر کرده‌است.

این دوست و همکار صمیمی شهید میرزایی ادامه داد: شهید میرزایی در همه زمینه‌ها متخصص بود، نه تنها یک اطلاعاتی برجسته بود، بلکه در زمینه‌های گوناگون مثل موشک‌سازی نیز فعالیت‌ می‌کرد.

دفاع مقدس , امام خمینی(ره) ,

در ادامه سردار حسین الله کرم از پیشکسوتان دفاع مقدس یکی از افتخارات خود را همراهی با شهید میرزایی برشمرد و افزود: بنده مد‌ت‌ها با شهید میرازیی در جبهه‌ها زندگی کردم و در اینجا می‌خوام در خصوص جایگاه علمی شهید میرزایی نکاتی را بگویم.

وی ادامه داد: شهید میرزایی بعد از جنگ بوسنی وهرزگوین به اروپای مرکزی مامور شدند که در آنجا 14 جلد کتاب در خصوص برآورد اطلاعات استراتژیک نوشتند که پس از آن بنده در مراکز علمی تدریس کردم.

این همرزم شهید میرزایی در ادامه به ذکر خاطره‌هایی با این شهید پرداخت. در خاتمه نیز از خانواده این شهید والا مقام تجلیل شد.

*زندگی‌نامه شهید

سردار شهید حاج حمیدرضا میرزایی دهم مهرماه سال 1340 خورشیدی در محله غیاثی تهران دیده به جهان گشود و در خانواده‌ای اهل دیانت پرورش یافت. برای بیان رشد فکری و استقلال شخصیت شهید اشاره به همین نکته کافیست که در دوران نوجوانی از اوقات فراغت خود نهایت بهره را می‌برد و با کار در مشاغل گوناگون به کسب تجربه می‌پرداخت در دوران رژیم طاغوت به جرگه انقلابیون پیوست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم شجاعانه عزم خود را برای صیانت از آن و مبارزه باضد انقلاب، بویژه منافقین، جزم کرد و از جان مایه گذاشت.به گونه‌اس که در درگیرس با منافقین بارها دچار مجروحیت شد.

پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد مقدس در آمد و جامه پاسداری بر تن کرد. با آغاز جنگ تحمیلی شهید میرزایی در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافت و با جان خویش از وطن و هموطنانش دفاع کرد.

ایشان از همان ابتدای ورود به به مناطق جنگی در واحد اطلاعات- عملیات مشغول خدمت شد و عملیات‌های متعددی را با درایت و هوشمندی به ثمر رساند. شهید میرزایی بارها در جبهه مجروح شد اما هرگز جبهه نبرد را ترک نکرد. آثار جراحات شیمیایی بر پیکرش یادگار سال‌های مجاهدت مقابل ارتش تا بن دندان مسلح رژیم بعثی بود.

پس از پایان جنگ تحمیلی فعالیت‌های خود را در واحد اطلاعات لشکر 27 محمد رسول الله (ص) ادامه داد.

ایشان همواره خدمت به مظلومان و مسلمانان را در هر کجای دنیا تکلیف خود می‌دانست و هر گاه به وجودش نیاز بود خالصانه و داوطلبانه حضور پیدا می‌کرد.

با آغاز جنگ بوسنی در دهه هفتاد؛ سردار میرزایی داوطلب حضور در این کشور برای دفاع از مظلومان شد. ایشان جزء اولین نفرات تیم ارزیابی و تعیین آخرین وضعیت منطقه جنگ زده بوسنی و هرزگوین بود.

جنگی نابرابر که جمهوری اسلامی ایران، با توجه به اطلاعات استخراج شده توسط این تیم و طبق توافقات به عمل آمده، توانست کمک‌های خود به مسلمانان مظلوم بوسنی را در قالب کمک‌های مردمی، مستشاری، نظامی، درمانی- بهداشتی و علمی-آموزشی ارائه کند.

پس از اتمام ماموریت بوسنی در کسوت وابسته نظامی به کشور کرواسی رفت و با پایان دوره خدمت در کرواسی با کوله باری از تجربه به میهن بازگشت.

در دهه هشتاد به سمِت جانشینی معاونت اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه منصوب شد. مسئولیت خطیری که علاوه بر تخصص و تجربه به تعهد و تدبیر نیاز داشت.

با توجه به شایستگی، تجارب ناب و توانمندی ایشان در حوزه اطلاعات خارجی به عنوان معاون اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و تا پایان خدمت در همین مسئولیت باقی ماند. سردار میرزایی در سال‌های خدمت در این مسئولیت کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت.

مدیریت و هدایت هوشمندانه کاردارهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی مانند لبنان، عراق و سوریه جهت تقویت خط مقاومت و سرکشی از آنها، مشارکت در طراحی عملیات‌های مشترک برون مرزی نظامی سپاه و نهاجا، هدایت نیروهای رزمی شناسایی و فرماندهی عملیات ویژه هوابرد از مهمترین خدمات شهید بزرگوار در راستای ایجاد امنیت پایدار ایران اسلامی بود.

این پاسدار گمنام امام زمان (عج) سال‌ها با مجاهدت خالصانه و صادقانه در عرصه اطلاعات و امنیت از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد.

با اینکه شهید میرزایی سال‌ها در قامت فرمانده‌ای با صلابت و دلیر خدمت کرد اما در میان نیروهای خود به خوشرویی و مردم داری زبانزد بود و همواره با آنها رابطه‌ای صمیمانه و پدرانه داشت.

سرانجام این مجاهد گمنام به دلیل آسیب‌های ناشی از جراحات شیمیایی در مقابل ویروس منحوس کرونا تاب نیاورد و دهم آبان ماه 1399 دیدار حق را لبیک گفت و به خیل یاران شهیدش پیوست.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi