شناسه خبر : 79784
یکشنبه 07 دي 1399 , 09:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فارین پالیسی: فشار حداکثری، دستاورد حداقلی داشت

یک نشریه آمریکایی با بررسی سیاست‌های خصمانه رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران تصریح کرد که با وجود تلاش‌های دونالد ترامپ برای اعمال فشار حداکثری بر تهران، این رویکرد دستاوردی حداقلی داشته است.
نشریه فارین پالیسی در یادداشتی با عنوان «فشار حداکثری؛ دستاورد حداقلی» به بررسی سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال حداکثر فشار بر ایران پرداخت و نوشت: سال ۲۰۲۰ با تشدید کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران که شامل تحریم‌های آمریکا، محدودیت سفر دیپلمات‌های ارشد ایرانی در سازمان ملل و ترور ژنرال قاسم سلیمانی، استراتژیست نظامی ارشد و مشهور تهران بود، همراه بوده است.
فارین پالیسی در ادامه نوشت: این کارزار حداکثری تحریم‌ها، فشار فزاینده‌ای را بر اقتصاد ایران وارد کرده ‌اما در جلوگیری از پیشرفت توانایی ایران در توسعه برنامه هسته‌ای موفقیت اندکی داشته است.
این نشریه آمریکایی تاکید کرد: سیاست‌های ترامپ ایران را متقاعد کرد که یک برنامه هسته‌ای پیشرفته‌تر پیش از هر مذاکره‌ای ایجاد کند که شامل افزایش سطح غنی‌سازی می‌شود.
ولی نصر استاد دانشکده مطالعات بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز در این باره گفت: علیرغم فشار اقتصادی بیشتر، ترامپ فقط ایران را تشویق کرده که سرمایه‌گذاری خود را در برنامه هسته‌ای دو برابر کند. اگر رایزنی‌ها از سر گرفته شود، ایران می‌خواهد اطمینان یابد که از نوبت قبلی قدرت بیشتری دارد.
فارین پالیسی تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند که فشار حداکثری ترامپ بر ایران تنها سبب شده تا این کشور در برابر فشارها مقاوم شود و به عبارتی اعمال فشار حداکثری بر تهران، دستاوردی حداقلی داشته است.
به گزارش ایسنا، این نشریه آمریکایی تاکید کرد: ایران پیش‌تر این طور نشان می‌داد که اگر واشنگتن تحریم‌ها را کاهش دهد ممکن است به مذاکره بازگردد، اما اکنون می‌گوید، تا زمانی که آمریکا به توافق بازنگردد و تحریم‌ها را لغو نکند هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.
فشار حداکثری در بن‌بست
در هفته‌های گذشته رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اذعان کرد: «چیز دیگری برای تحریم ایران باقی نمانده است.»
پیش از آن نیز دنیل دی‌پتریس تحلیلگر ارشد نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» در مطلبی نوشته بود: «ایران به‌رغم همه مشکلات مقاومت نشان داده است. در حقیقت، ایران اهرم فشار خود را با افزایش ده برابری ذخایر اورانیوم غنی‌شده تقویت کرده است. تنها دستاورد سیاست آمریکا تاکنون این بوده که ایران در رابطه با زمان و مکان استفاده از نیروی نظامی تهاجمی‌تر شده، جناح مخالف غربگراها قدرت بیشتری به دست آورده، شمار موشک‌ها و خمپاره‌هایی که منافع و مواضع آمریکا را هدف می‌گیرند، افزایش یافته و مردم ایران نسبت به آمریکا منزجرتر از همیشه هستند. هیچ‌یک از اینها را نمی‌توان «موفقیت» خواند. آمریکا باید به این نتیجه برسد که سیاست فشار حداکثری یک فاجعه برایش به بار آورده است».
دی‌پتریس در ادامه نوشت: «اگر یک کلمه برای خلاصه کردن کارزار اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران وجود داشته باشد، «شکست» است. استراتژی دو سال و نیم تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران نتیجه‌ای دقیقا عکس پیش‌بینی طرفداران آن داشت. رهبری ایران تسلیم نشد و در عوض، کارزار مقاومت حداکثری را به اجرا گذاشت.
تحریم‌های نمادین
به اذعان اندیشکده‌ها و تحلیلگران غربی، اکنون تحریم‌های آمریکا علیه ایران به سقف خود رسیده و به همین دلیل مدتی است که شاهد تحریم‌های نمادین آمریکا علیه ایران هستیم. برای مثال چندی پیش آمریکا چند تن از مقامات سیاسی و نظامی ایران را تحریم کرد. این در حالی بود که این‌اشخاص پیش از این نیز توسط آمریکا تحریم شده بودند.
رهبر معظم انقلاب - ۱۴ خرداد ۹۸ - فرمودند: «مقاومت البته هزینه دارد، بدون هزینه نیست، اما هزینه تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است از هزینه مقاومت. وقتی شما در مقابل دشمن تسلیم می‌شوید، باید هزینه بدهید. رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسلیم بود- خیلی اوقات هم ناراحت بودند، ناراضی بودند اما تسلیم بودند، می‌ترسیدند- هم نفت می‌داد، هم پول می‌داد، هم باج می‌داد، هم توسری می‌خورد! امروز دولت سعودی هم همین جور است؛ هم پول می‌دهد، هم دلار می‌دهد، هم بر طبق خواست آمریکا موضع‌گیری می‌کند، هم توهین می‌شنود؛ به او می‌گویند «گاو شیرده»! هزینه سازش، هزینه تسلیم، هزینه عدم مقاومت، از هزینه مقاومت به مراتب بیشتر است؛ هزینه مادی هم دارد، هزینه‎ معنوی هم دارد».
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از بیانات مذکور تاکید کردند: «تسلیم شدن در مقابل دشمن، موجب پیشروی او می‌شود، اما اگر در مقابل زیاده‌خواهی و باج خواهی دشمن، مقاومت شود، پیشروی او متوقف خواهد شد؛ بنابراین از این زاویه نیز، صرفه با مقاومت است. تجربه جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته نیز موید همین مطلب است؛ زیرا هرجا که ایستادگی کردیم، موفقیت و پیشرفت نصیب ما شده است و هرجا که بر اساس میل طرف مقابل حرکت کردیم، ضربه خوردیم.»
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi