شناسه خبر : 79801
یکشنبه 07 دي 1399 , 15:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تو لبخند افسونگر کدام نسلی...!

در میان روایت‌های آنانی که حاج قاسم را درک کرده‌اند، بسیار شنیده‌ام که حسابی رفیق‌باز! بوده، یاد آن برش از کتاب قیدار افتادم که گفته بود از زیارت‌نامه‌ی...

فاش‌نیوز -  جنگ با ما چه کرد؟! با خانواده دوستان و هموطنان ما، با همسایه‌های دیوار به دیوارمان؟ سال‌ها از جنگ گذشته؛ نگاه می‌کنیم به هم، سلام می‌دهیم، چهره به چهره‌ی یکدیگر یاد و خاطرات آن روزها برایمان زنده می‌شود. جنگ با ما چه کرد؟! با خانم سالک که پسرش هنوز بعد از 33 سال برنگشته است؛ و هر بار که صحبت از ابراهیمش می‌شود، می‌گوید همان روز که خبر شهادتش را آوردند، آمد به خوابم و گفت: مادر جان! من پیکرم برنمی‌گردد. خودت را به زحمت نیندازی‌ها!

جنگ با ما چه کرد؟! با پیرزنی که سر ظهر چراغ گاز را خاموش نکرده بود تا برود خریدی برای خانه انجام دهد و زودی برگردد، اما موشک باران شد و هیچ وقت غذایش درست نشد. جنگ با آدم‌ها و عملیات‌های پیروز و ناموفقش در این سال‌ها برای ما نسل سومی‌ها همیشه روایت شده است.

اما جنگ عجیب و غریب و پیچیده است؛ جنگ تک‌بُعدی نیست و خروجی‌های متعدد داشته و دارد؛ لااقل در دفاع مقدس که اینچنین بود؛ آدم ساخته و دانشجو پرورش داده است؛ اصلاً برخی از بزرگان گفته‌اند دفاع مقدس دانشگاه جنگ بوده و بسیاری بر این کلام صحه گذاشته‌اند.

دفاع مقدس ابعادی دارد که حالاحالاها می‌توان درباره‌ی آن نوشت؛ ویژگی‌هایی دارد که می‌توان آن را بررسی کرد. جنگ ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند مهم‌ترین، غیورترین و خودساخته‌ترین آدم‌های دنیا را پرورش دهد. لزومی هم ندارد که این افراد حتماً نژاد خاصی داشته باشند و یا چهره‌ی معروفی بوده باشند. یکی از این آدم‌های روستازاده می‌گفت: «وقتی انقلاب شد، من توی جنگ نه درجه داشتم، نه حاجی بودم، نه طایفه‌ی بزرگی داشتم، نه پارتی داشتم، نه سردار بودم، اما یاد ندارم یک نمونه‌ای تمرد کرده باشم.»

سردار دل‌ها، حاج‌قاسم سلیمانی است. خوب‌تر که نگاه می‌کنم، می‌بینم آنچه او را در میان خلق بزرگ و عزتمند کرده، نه این عناوین دنیایی، بلکه روحیه‌ی مجاهدانه و زیست مومنانه‌ی او بوده است.

حاج قاسم همیشه حبیب بوده؛ حبیب پدر و مادر، حبیب رفقایش، حبیب لشگر ۴۱ ثارالله، حبیب رهبر انقلاب، حبیب فرزندان شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس، حبیب بچه‌های محور مقاومت و حبیب حضرت اباعبدالله علیه‌السلام که با شهادت خونینش در سرزمین نینوا، عاشورا را حماسه‌ی عاشورا را رقم زد. حبیب سیدالشهدا (ع) که باشی حبیب خدا و خلق خدا هم می‌شوی.

آخرِ کلام اینکه در میان روایت‌های آنانی که حاج قاسم را درک کرده‌اند، بسیار شنیده‌ام که حسابی رفیق‌باز! بوده، یاد آن برش از کتاب قیدار افتادم که گفته بود از زیارت‌نامه‌ی ارباب و «انی سلم لمن سالمکم»ش اینچنین برمی‌آید که پروردگار عالم رفیق بازها را بیشتر دوست می‌دارد.

 |رضا شاعری

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi