شناسه خبر : 79894
چهارشنبه 10 دي 1399 , 11:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آغاز تست انسانی واکسن کرونا

افتخار ایرانی و حیرت جهانی

پس از مدت ها انتظار برای رونمایی از دستاورد بزرگ دانشمندان جهادگر ایرانی یعنی واکسن بومی کرونا، در مراسمی اولین تست های انسانی این واکسن انجام شد.

 پس از شیوع جهانی کرونا و ورود این ویروس به کشورمان، شاید کمتر کسی در دنیا تصور می کرد طی کمتر  از یک سال، دانشمندان ایرانی همپای چند کشور پیشرفته و پیشرو در ساخت واکسن بیماری ناشناس و سهمگین کرونا، به مرحله تولید و تست انسانی این واکسن برسند.
دیروز اما این رویای شیرین همچون بسیاری دیگر از جلوه‌گری های دانشمندان و جوانان توانمند کشورمان در حوزه‌های مختلف علمی محقق شد تا دستیابی ایران به واکسن کرونا حیرت جهانیان را در پی داشته باشد.
فاز تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا، تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام دیروز با حضور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، سعید نمکی وزیر بهداشت و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.
نخستین تزریق واکسن بر روی «طیبه مخبر»، فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و سپس بر روی دو تن از مدیران ارشد ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد. این آزمایش طی روزهای آینده نیز برروی چهار نفر و در مرحله نهایی بر روی ۵۶ نفر انجام خواهد گرفت.
ایران، اولین واکسن ‌ساز آسیا
وزیر بهداشت در حاشیه مراسم آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، گفت: امروز یکی از روزهای بسیار امیدوارکننده برای ملت ایران است و روزی است که ما بعد از مدت ‌ها تلاش و پیگیری همکاران و دانشمندان برجسته کشور در حوزه تکنولوژی و داروهای بایوتک که واکسن کووید 19 را بعد از طی مراحل مختلفی، اعم از مطالعات و مدل‌ های حیوانی، تولید کردند توانستیم اولین تزریق را بر روی انسان انجام دهیم.
سعید نمکی افزود: این انسانی که اولین تزریق واکسن کووید 19 بر رویش انجام شد، دختر نازنین دکتر مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بود. این پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به ملت ایران تزریق کنیم، خودمان نیز به آن باور داشته و قبولش داریم و اگر عارضه ای داشته باشد، ما و خانواده هایمان برای اولین بار با جان و دل خریداریم. ما خون هیچ کدام مان را سرخ تر از خون ملت شریف ایران نمی دانیم و جان افراد خانواده مان را عزیزتر از فقیرترین و زحمت کش ترین فرد در دورترین نقاط محروم این کشور نمی دانیم.
نمکی با بیان اینکه تهیه واکسن کرونا با تکیه بر توان و غرور ملی آغاز شد، خاطرنشان کرد: بنده این افتخار را داشتم که به عنوان یک ایمونولوژیست، سال‌ ها در زمینه ارتقای واکسن ‌سازی این کشور خدمت کنم. ما ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن‌ساز هستیم. کسانی که فکر می ‌کنند اولین بار است که داریم واکسنی را تزریق می‌ کنیم، بسیار در اشتباه هستند. در سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم، تمام مردم دوران زندگی‌ شان را با واکسن‌ های ایرانی آغاز کردند. ما اولین واکسن ‌ساز آسیا بودیم و ما بودیم که به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کردیم.
وی ادامه داد: امروز ما در کشور پلتفرم‌ های مختلفی را به طور همزمان دنبال کردیم که یکی از آنها آزمایش انسانی است که امروز آغاز شد. برای اینکه از دنیا عقب نمانیم و در عین حال بتوانیم اگر یک پلتفرم موفق نبود، پلتفرم دیگری را به عنوان تولید ملی جایگزین کنیم، تمام راه‌ ها را رفتیم. در روزهای بسیار نزدیک آتی، زحمتی که همکارانمان در انستیتو رازی کشیدند و کارشان را بر روی مدل‌ های حیوانی انجام دادند و دارند مجوز تست انسانی را دریافت می‌ کنند، تجربه خواهیم کرد. انستیتو رازی به عنوان یکی از بزرگترین و با سابقه ترین واکسن سازهای منطقه است.
وزیر بهداشت گفت: بعد از آن پلتفرم جدید دیگری قرار دارد که وارد فاز حیوانی شده و به تدریج وارد فاز انسانی خواهد شد.
توانایی تولید 12 میلیون واکسن کرونا  در ماه
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در حاشیه این مراسم اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور صریحی به ما مبنی بر «آنچه که در توان ستاد است در خدمت این جریان قرار گیرد»، ابلاغ شد.
محمد مخبر افزود: در همان روزهای اول طی تماسی که با وزیر بهداشت داشتم، تاکید کردم که تمام امکانات ستاد در اختیار جلوگیری از شیوع کرونا قرار دارد.
مخبر با اشاره به ساخت ماسک، ونتیلاتور و رمدسیویر توسط ستاد اجرایی فرمان امام، تاکید کرد: هر دارویی در هر نقطه از دنیا که احتمال اثرش می‌رفت، کمتر از دو هفته در ستاد اجرایی فرمان امام ساخته شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ساخت واکسن کرونا را از ۶ مسیر دنبال کردیم، ادامه داد: به ملت ایران اطمینان خاطر می‌دهم که با حضور دانشمندان شجاع کشورمان، قطعا جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید واکسن به خودکفایی خواهد رسید.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: تا دو هفته دیگر این ظرفیت را داریم تا پس از تایید نهایی واکسن، ماهانه 1.5 میلیون دوز از آن را تولید کنیم و با افزودن تجهیزات ۱۲ میلیون دوز در ماه تولید می‌شود.
مخبر با بیان اینکه من در این فرآیندها که تا این نقطه طی شد دست خدا را دیده‌ام، اظهارداشت: کاری که این نخبگان کشورمان  انجام داده‌اند، واقعا سجده شکر دارد و باعث به وجود آمدن غرور ملی شده است. وی در خصوص داوطلب شدن دخترش برای انجام نخستین تزریق واکسن کرونا گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که با همه توان در این حوزه ورود کنیم، یکی از امکانات جانمان است؛ متاسفانه به دلیل اینکه خودم کرونا گرفته بودم، نمی‌توانستم این کار را انجام دهم و گرنه خودم به جای دخترم داوطلب می شدم.  رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه من به کار علمی دانشمندان‌مان اطمینان دارم، تاکید کرد: اگر با یک فراخوان ۶۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند، انصاف نبود که این کار را از خودمان شروع نکنیم.
امروز نیازی نیست که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین نشود
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری نیز در این مراسم با بیان این‌که به دست شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام بزرگی در حوزه تامین اقلام و تجهیزات فناورانه در حوزه سلامت و به ویژه مبارزه با کرونا صورت گرفته است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان نه تنها در تامین و تولید تجهیزات پیشرفته، بلکه در حوزه واکسن نیز دستاوردهای ارزشمندی را برای سلامت کشور به ارمغان آورده‌اند.
سورنا ستاری با اشاره به همکاری و ایجاد زمینه‌های صادراتی برای اقلام فناور تولید شده، بیان کرد: حاصل تلاش شرکت های دانش بنیان خودکفایی و بی نیازی کامل از واردات در اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا است  و امروز نیازی نیست که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین نشود.
واکسن ایرانی کرونا از نوع ویروس غیر فعال است
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره جزئیات واکسن کرونای ایرانی گفت: واکسن کرونای ایرانی هنوز تولید نهایی نشده است، مراحل کارآزمایی بالینی را طی می کند و امروز فاز اول مطالعه انسانی آن آغاز شد. این به معنای رونمایی از واکسن کرونا نیست بلکه شروع فاز اول مطالعه انسانی است. این واکسن از نوع ویروس غیرفعال شده کرونا یا Inactivated coronavirus است که ترکیبات آلومینیوم هم همراه دارد.
کیانوش جهانپور افزود: تولید نهایی این واکسن به تایید سازمان بهداشت جهانی نیازی ندارد. هر وقت قرار شد تولید برای صادرات داشته باشیم می توانیم برای اخذ مجوزهای بین المللی هم اقدام کنیم.
جهانپور ادامه داد: تست انسانی حداقل یک واکسن دیگر هم به زودی با مجوز کمیته اخلاق شروع می شود. هر وقت این واکسن تایید نهایی شود ظرفیت تولید انبوه آماده است. مهم تایید کارآزمایی بالینی است و اگر تایید نهایی انجام شود در سال ۱۴۰۰ قابلیت تولید حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را تا آخر سال داریم ولی قبل از آن باید همه مراحل کارآزمایی بالینی تایید شده باشد.
وی درباره واردات واکسن کرونا از خارج نیز گفت: تا این لحظه هیچ واکسن خارجی مجوز ورود از سازمان غذا و داروی ایران ندارد و هر واکسنی که بخواهد وارد شود قبلا باید مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کند.
حیرت جهانی از ساخت واکسن ایرانی کرونا
اما تولید و آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از یک سو خوشحالی و شعف مردم کشورمان را در پی داشته و از سوی دیگر باعث حیرت و شگفتی جهانی از این موفقیت بزرگ شده است.
در همین حال یک شبکه تلویزیونی چینی با نمایش موفقیت کشورمان در تولید واکسن کرونا این  اقدام را ستود و اعلام کرد: ایران با ساخت واکسن کرونا، اهداف به ظاهر غیر ممکن را محقق کرده و در پیشرفت‌های تحقیقاتی در خصوص کرونا، در کنار چین، آمریکا، روسیه و اروپا قرار گرفته است؛ این امری است که انسان را به شگفتی و تحسین
وا می‌دارد.
این شبکه چینی آنچه موجب قدرت و پیشرفت ایران شده را روحیه ظلم‌پذیر نبودن ایرانی‌ها دانست.
باز هم توانستیم
اما در کنار آنچه این شبکه چینی از آن به عنوان روحیه ظلم‌ناپذیری ایرانی‌ها در مسیر پیشرفت کشور نام می برد، یک بار دیگر نگاه به داخل و تکیه بر توانایی‌ها و استعدادهای بی نظیر بومی و چشم پوشیدن از امید واهی به بیگانگان و دشمنان برگ زرین جدیدی در تاریخ کشورمان رقم
زد.
حالا که در اوج تحریم، به مدد الهی و همت متخصصان، واکسن کرونا را تولید کرده‌ایم، یک بار دیگر متوجه ارزش توانایی‌هایمان در سخت ترین روزهای تحریم شدیم.
به یاد آوردیم وقتی که سوخت 20درصد برای تولید رادیو داروی مورد نیاز 850 هزار بیمار را تحریم کردند، با همت شهید شهریاری تولید کردیم و خودکفا شدیم. وقتی بنزین را تحریم کردند، با همت متخصصان قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) پالایشگاه خلیج فارس را ساختیم و صادر کننده
شدیم.
در کنار جریان های خبیث تحریف رسانه‌های معاند خارجی و متاسفانه تکرار القائات آنها از زبان و قلم برخی پادوهای داخلی برای ناکارآمد نشان دادن ایران در مدیریت کرونا، این روزها که کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا به شدت درگیر تلفات کرونا و حواشی آن هستند، روند کاهشی ابتلا و فوتی‌های کرونا در ایران ادامه دارد. کشوری که بر اساس سیاه‌نمایی‌ها و تحریف‌های همان هایی که امروزه ناتوان از تدبیر در مدیریت کرونا سخت ترین روزها را تجربه می‌کنند باید اکنون غرق در مشکلات و تلفات می بود، اکنون علاوه بر دستاوردهای مهمی همچون مدیریت قابل قبول کرونا و کاهش تلفات، خودکفایی در ساخت و تامین تجهیزات و ملزومات ضد کرونایی، در زمره معدود کشورهای تولیدکننده واکسن پیشرفته کرونا قرار گرفته است آن هم در شرایط
تحریم.
و چه زیبا گفت شهید حاج قاسم سلیمانی: «من با تجربه می‌‌گویم؛ میزان فرصتی که در بحران‌‌ها وجود دارد، در خود فرصت‌‌ها نیست. اما شرط آن، این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم».
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi