شناسه خبر : 79991
دوشنبه 15 دي 1399 , 08:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«حاج قاسم» توسط حسن باقری کشف شد

هجر حبیب|«حاج قاسم» توسط حسن باقری کشف شد/ نمازی که خیلی به شهید سلیمانی چسبید

شهید سلیمانی در زمان ظهور داعش در عراق این باور را برای مجاهدان عراقی ایجاد که می‌توان در برابر آمریکایی‌های خبیث و داعش ایستادگی کرد.

 13 دی ماه سالروز یکی دیگر از جنایت‌های استکبار جهانی آمریکای جنایتکار علیه ملت ایران است؛ اقدامی که نه تنها مردم کشورمان بلکه تمام آزادی‌خواهان جهان را در غمی بزرگ فرو برد.

رئیس‌جمهور خبیث و جنایتکار آمریکا در چنین روزی دستور ترور بزرگ مردی را داد که بسیاری از مردم مظلوم منطقه از لبنان و‌ سوریه گرفته تا افغانستان و عراق احساس آزادگی و حمایت این بزرگ مرد را چشیده‌ و توانسته‌اند از یوغ استکبار رهایی یابند.

سردار رشید اسلام، سپهبد شهید، قاسم سلیمانی، مردی که از جوانی میدان‌های نبرد را ترک نکرد و همواره لباس مجاهدت را به تن داشت. مبارزی که در دوران جوانی عملیات‌های تأثیرگذاری را علیه رژیم بعث عراق انجام داد و بعد از آن با استفاده از تجربیات دفاع مقدس، جنوب شرق کشور را از لوث وجود اشرار و گروهک‌های تروریستی مسلح پاکسازی کرد و طعم زندگی آسوده و بی‌دغدغه را به مردم آن منطقه چشاند.

پس از آن هم با نظر مقام معظم رهبری فرماندهی نیروی قدس سپاه را برعهده گرفت و به حمایت از مردم بی‌پناه و مظلوم منطقه پرداخت. مردمی که روزگاری گرفتار طالبان، داعش و رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار گرفته بودند. ایشان میدان مبارزه را ترک نکرد و آن‌چنان علیه دشمن پیکار کرد و در سراسر جهان پوزه آنها را به خاک مالید که دیگر نتوانستند حضور ایشان را تاب بیاورند. بر همین اساس شخص اول دولت آمریکا به صورت ناجوانمردانه دستور ترور ایشان را صادر کرد و در حال انجام مأموریت به شهادت رسید.

به همین دلیل خبرگزاری تسنیم در نظر دارد با توجه به سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی به خصوصیات اخلاقی، ابتکارات، اقدامات و مجاهدت‌های این شهید بپردازد. از این رو برای آشنایی بیشتر با دوستان، همرزمان و فرماندهان ایشان گفت‌وگو کرده‌ایم و در این قسمت با سردار سرتیپ دوم پاسدار عبدالحسین رحیمی از همرزمان شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفت‌وگو کرده‌ایم.

* حاج قاسم یکی از مربیان توانمند دفاع مقدس بود/ ماجرای فداکاری سردار سلیمانی در زمان مجروحیت

سردار عبدالحسین رحیمی از همرزمان شهید سپهبد قاسم سلیمانی با اشاره به نحوه آشنایی خود با شهید سپهبد قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: من در زمان قائله کردستان در آنجا حضور داشتم که پس از حمله سراسری رژیم بعث، به منطقه جنوب کشور و سوسنگرد آمدم؛‌ آن زمان معمولاً افراد به نام استانشان شناخته می‌شدند و محوری را در اختیار داشتند.

وی به این نکته پرداخت که سردار قاسم سلیمانی یکی از مربیان توانمند در اوایل جنگ تحمیلی بود و افزود: در سال 1360 قرار بود عملیاتی صورت بگیرد که بچه‌های کرمان هم در این عملیات حضور داشتند؛ برای همین یک گروه منسجم از پاسدارهای کرمان به جبهه‌ها نبرد اعزام شدند که حاج قاسم جزئی از آنها بود که بعداً  در همین عملیات هم مجروح شد.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه حاج قاسم بسیار انسان نکته‌بین و دقیق بود؛ اظهار داشت: به خاطر دارم زمانی که ایشان مجروح و به بهداری در پشت جبهه‌ها برده می‌شود هم از مجاهدت دست بر نمی‌دارد و با همان حال ناخوشش به تکمیل لیست مجروحین کرمان می‌پردازد.

سردار رحیمی با تأکید بر اینکه بسیاری از بچه‌های آموزش پس از عملیات به کرمان باز می‌گردند اما حاج قاسم در جبهه‌های حق علیه باطل می‌ماند؛ یادآور شد: پس از بازگشت حاج قاسم از مجروحیت، عملیات بستان شکل گرفت و بچه‌های کرمان در قالب دو گروه سازماندهی می‌شوند که در این عملیات شرکت کنند. بین دوستان صحبت بود که چه شخصی فرماندهی این دو گردان را بر عهده بگیرد که یکی از موافقان فرماندهی حاج قاسم من بودم و ایشان فرمانده این دو گردان می‌شود.

وی به مجروحیت مجدد حاج قاسم در این عملیات اشاره کرد و گفت: پس از بازگشت مجدد به جبهه، حاج قاسم توسط حسن باقری کشف شد و حاج قاسم مأمور می‌شود که از استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تیپ کرمان را تشکیل دهد و ایشان فراخوان داد و همه بچه‌ها را جمع کرد.

* چه کسی نام تیپ 41 را ثارالله گذاشت؟

این پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه تیپ 41 بچه‌های کرمان با پیشنهاد خود حاج قاسم به نام مبارک ثارالله نام‌گذاری شد، خاطرنشان کرد: یکی از عملیات‌هایی که در همان اوایل به تیپ ثارالله واگذار شد،‌ عملیات فتح‌المبین بود که توانستیم 22 کیلومتر پیشروی و توپخانه دشمن را خاموش و منهدم کنیم.

این همرزم شهید قاسم سلیمانی با تأکید بر اینکه هیچ مأموریتی به تیپ ثارالله داده نشد مگر اینکه به اهداف آن رسیدیم؛ به ماجرای روی مین رفتن ماشین حاج قاسم اشاره کرد و گفت: در تنگه ابوغریب قرار بود ما آفند انجام دهیم، به همین دلیل در حال حرکت به آن منطقه بودیم که خبردار شدیم ماشین حاج قاسم روی مین رفته، وقتی به آنجا رسیدیم دیدیم ماشین تکه تکه شده، من پیش خودم گفتم حاجی هم حتماً یا شهید شده یا آسیب جدی دیده‌ است که الحمدلله آسیب جدی ندیده بودند.

سردار رحیمی حاج قاسم سلیمانی را بنیانگذار تیپ ثارالله خواند و گفت: حاج قاسم با همه بچه‌ها ارتباط عاطفی داشت؛ یعنی علاوه بر فرماندهان با نیروهای جزء هم در ارتباط بود و آنها را فراموش نمی‌کرد و این ارتباط را تا پس از جنگ هم ادامه داد.

* حاج قاسم خودش برای مقابله با اشرار داوطلب شد

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی همواره به دنبال شهادت بود؛ بیان کرد: حاج قاسم تمام توان خود را برای مردم جامعه قرار می‌داد. در دوران پس از جنگ مردم جنوب شرق آمدند و از قاچاقچیان و اشرار گله کردند و حاج قاسم وارد میدان شدند.

این همرزم حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: در آن دوران هر یک از اشرار مشهور و بنام، منطقه‌ای را برای خود کرده بودند و با یک کاروان مسلح، مواد مخدر را وارد کشور و تقسیم می‌کردند. یعنی این‌قدر قلدر شده بودند که نیروی انتظامی توان مقابله با آنها را نداشت. در برخی از مواقع این اشرار به نیروی انتظامی اعلام می‌‌کردند که اگر توان داری بیا در فلان جا.

سردار رحیمی با بیان اینکه اشرار برخی از جاده‌ها را می‌بستند یا اگر در شهر ماشین دو کابین یا شاسی بلند بود آنها را تصاحب می‌کردند؛ تصریح کرد: این اشرار علاوه بر اخاذی و دزدیدن ناموس مردم،‌ وضعیت وحشتناکی را برای شهر ایجاد کردند. برای همین شورای عالی امنیت ملی خواست یک نیروی توانمند در برابر این افراد بایستد. حاج قاسم برای مقابله با این اشرار داوطلب شد.

* کار شبانه‌روزی سردار سلیمانی علیه اشرار/ نابودی اشرار تا آن طرف مرزها

وی به مخاطرات این عملیات پرداخت و گفت: من و سایر دوستان مکرر به حاج قاسم می‌گفتیم، ورود به این مأموریت بسیار سخت است و بیرون آمدن از آن بسیار دشوارتر اما ایشان در نهایت پذیرفت. بچه‌های لشکر هم که به تازگی از جبهه‌های دفاع مقدس برگشته بودند؛ تجارب خوبی به همراه داشتند و توانستیم در چند سال کار شبانه‌روزی اشرار را نابود کنیم.

این همرزم حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر اینکه سردار با یک تدبیر نظامی توانست عقبه‌های دشمن در آن طرف مرزها را هم نابود کند؛ افزود: حاج قاسم با شجاعت کامل ابهت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به دشمن نشان داد. البته برخی از مردم که به دلیل فقر با این گروهک‌ها همراه بودند را شناسایی و برای آنها کار ایجاد کرد.

سردار رحیمی به حفر 300 حلقه چاه برای مردم آن منطقه توسط حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: ایجاد زمین‌های کشاورزی و صحبت با بزرگان عشایر امنیت پایدار برای مردم جنوب شرق ایجاد کرد.

وی ادامه داد: به خاطر دارم اتفاق افتاد که اگر حاج قاسم جلوی آن را نمی‌گرفت؛ به یک فاجعه بزرگ تبدیل می‌شد؛ دو اتوبوس سرباز از بیرجند می‌آمدند که در جنوب تقسیم شوند، اشرار 14 کیلومتر جاده زابل به زاهدان را بستند و این سربازها را گروگان گرفتند و به آن طرف مرز بردند.

این همرزم شهید قاسم سلیمانی با اشاره به ورود حاج قاسم به این ماجرا؛ اظهار داشت: حاج قاسم به آنها مهلت نداد و آنها را تعقیب و محاصره کرد؛ اشرار دیگری هم از آن طرف مرز به کمک آنها آمدند و بسیار کار سختی در پیش داشتیم. حاج قاسم با اهالی این روستا صحبت کرد و آنها را تهدید جدی کرد؛‌ این سخنان حاج قاسم این‌قدر با ابهت بود که تمامی گروگان‌ها را آزاد کردند و به آغوش خانواده بازگشتند.

* حاج قاسم می‌گفت فرمانده باید خط مقدم باشد/ شهید شوشتری رهرو راه سردار سلیمانی بود

سردار رحیمی با تأکید بر اینکه شهید شوشتری همین سیاست‌های حاج قاسم را دنبال کردند؛ اظهار داشت: حاج قاسم بر اساس تجربیات جنگ تحمیلی اقدام می‌کرد و در ادوار مختلف یعنی از مقابله با اشرار مسلح جنوب شرق تا جنگ علیه صهیونیست‌ها بر اساس همین تفکرات بود.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس هرجا می‌خواستید حاج قاسم را پیدا کنید باید در خط مقدم جبهه ایشان را جستجو می‌کردید؛ افزود: خود حاجی بارها و بارها می‌گفت که یکی از تجربیات من در دفاع مقدس همین است که فرمانده باید در خط مقدم باشد.

این همرزم شهید قاسم سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود به مقابله حاج قاسم با داعش اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی باعث وحدت جبهه مقاومت شد تا جایی که محورهای لبنان، سوریه، عراق و ایران با یکدیگر علیه داعش که عقبه جهانی دارد، متحد شوند و آن را نابود کنند.

سردار رحیمی با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی خطر داعش را در منطقه از بین برد تصریح کرد: ایشان توانست خطر داعش را از کشورهای مسلمان بردارد که این نشانه‌ی دید بالای ایشان به همه ابعاد بود.

وی به دیدار سردار قاسم سلیمانی با پوتین در کاخ کرملین اشاره کرد و با بیان اینکه ایشان پوتین را برای جنگ با داعش متقاعد کرد، یادآور شد: حاج قاسم با استدلال‌های منطقی خود رئیس‌جمهور روسیه را متقاعد کرد که بمب‌افکن‌های روسیه به همدان بیایند و ضربات مهلکی به داعش وارد کنند.

* کدام نماز به سردار سلیمانی چسبیده‌است؟/ حاج قاسم احیاگر ایام فاطمیه در کرمان بود

این همرزم شهید سلیمانی به ذکر خاطره‌ای از این شهید پرداخت و گفت: در یکی از این سفرها که حاج قاسم به روستای خود در کرمان آمده بود در وقت نماز،  قبل از روستا می‌ایستد و نماز می‌خواند. یکی از همراهان پس از اقامه نماز به حاج قاسم می‌گوید نماز خوبی شد، اما ایشان در پاسخ می‌گوید: نماز خوب را در کاخ کرملین خواندم. در لحظه‌ای منتظر رئیس‌جمهور روسیه بودم دیدم وقت نماز است و در همان‌جا نماز خواندم که امیدوارم قبول باشد.

این رزمنده دفاع مقدس با تأکید بر اینکه حاج قاسم روی دشمن‌شناسی تأکید می‌کرد، تصریح کرد: حاج قاسم دیدگاه بسیار بالایی داشت برای همین مقام معظم رهبری در فراق ایشان این‌چنین ناراحت شدند و هرگاه نام این شهید والا مقام را می‌برند به هم می‌ریزند.

سردار رحیمی احیاگر ایام فاطمیه در کرمان را حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد و گفت: در دوران جنگ نام مبارک حضرت زهرا(س) گره‌گشای مشکلات بزرگ بود به همین دلیل ایشان ارادت خاصی به حضرت زهرا(س)داشتند. حاج قاسم پس از پایان جنگ اولین مراسم فاطمیه را در منزل خودش برپا کرد.

وی ادامه داد: به خاطر دارم ایشان در مضیقه مالی بود اما برای ایام فاطمیه چیزی کم نمی‌گذاشت و حتی دیگران را هم در این امر سهیم می‌کرد. ایشان با این اقدام کاری کرد که همه سلیقه‌ها و گروه‌ها زیر بیرق حضرت زهرا (س) جمع شوند و حسینیه ثارالله مرکز این تجمع بود.

* سردار سلیمانی در جمع دوستان چه سخنان می‌گفتند؟/ ستاد بازسازی عتبات باقیات الصالحات حاجی است

این همرزم شهید قاسم سلیمانی به دیدارهای این شهید با سایر رزمندگان در حسینیه ثارالله اشاره کرد و افزود: معمولاً حاج قاسم پس از سفر به لبنان، عراق، سوریه به اینجا می‌آمد، برای همین ما منتظر بودیم که ایشان از عملیات‌ها، اخبار و اتفاقات سیاسی برایمان بگوید اما ایشان در اولین جمله ما را به تقوای الهی توصیه می‌کردند و از ما می‌خواستند پشتیبان ولایت فقیه باشیم.

سردار رحیمی حاج قاسم را فدایی ولایت برشمرد و یادآور شد: ایشان دوستان و رزمندگان دفاع مقدس را به پشتیبانی از نظام و استماع سخنان امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ترغیب می‌کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حاج قاسم را عاشق کار کردن دانست و اظهار داشت: یکی از کارهای ماندگار حاج قاسم همین ماجرای ستاد بازسازی عتبات عالیات است. زمانی که رژیم صدام در عراق از بین رفت آمریکایی‌ها در این کشور حضور داشتند و حاج قاسم بر سر مزار حضرت امیرالمؤمنین (ع) در نجف رفته بودند. حاج قاسم می‌گفت: حرم بسته بود و من یک غربت خاصی در این حرم‌ها دیدم که گرد و غبار بر ضریح و فرش‌های کهنه و پاره در حرم‌ها بود، همان‌جا بود که از خدا خواستم کمکم کند این حرم‌ها را بازسازی کنم و خداوند هم این توفیق را به ایشان داد که بتواند عتبات مقدسه را بازسازی کند.

این همرزم حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه حاج قاسم برای ایام اربعین و زیارت مسلمانان بسیار زحمت کشید یادآور شد: حاج قاسم در زمان ظهور داعش در عراق امنیت را در جاده‌های منتهی به کربلا ایجاد و این باور را برای مجاهدان عراقی فراهم کرد که می‌توان در برابر آمریکایی‌های خبیث و داعش ایستاد.

گفت‌وگو از محمد کربلایی

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi