شناسه خبر : 80085
شنبه 20 دي 1399 , 16:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

استاد دانشگاه و فعال سیاسی در نشست بانوان جمعیت جانبازان تشریح کرد:

بیم‌ها و امیدها و نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم

پرسش‌های کارشناسانه‌ی اعضای کمیته‌ی بانوان جمعیت جانبازان درباره‌ی بحث انتخابات ۱۴۰۰ پس از پیروزی موفق نیروهای انقلاب در تشکیل مجلس یازدهم، انتخابات شورای شهر، ابعادی از...

فاش‌نیوز- نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم در نشست کمیته‌ی بانوان جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با فعال سیاسی و استاد دانشگاه صنعتی شریف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برپایه‌ی این گزارش، تازه‌‌ترین جلسه کارگروه بانوان جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با دو موضوع بررسی عملکرد شورای شهر تهران و نیز برسی عملکرد مجلس یازدهم برگزار شد.

در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد، ابتدا پرسش‌های کارشناسانه‌ی اعضای کمیته‌ی بانوان جمعیت جانبازان درباره‌ی بحث انتخابات 1400 پس از پیروزی موفق نیروهای انقلاب در تشکیل مجلس یازدهم، انتخابات شورای شهر، ابعادی از رعایت نشدن حقوق شهروندی، رعایت نشدن فرهنگ ایثار و شهادت در برخی مراکز تحت مدیریت شهرداری تهران، فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری و مترو، استفاده نشدن از ظرفیت های فرهنگسراها، سرای محلات، بوستان‌ها و اماکن ورزشی برای دسترسی جانبازان و معلولین مطرح شد.
سپس علی شمسی‌پور، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فعال سیاسی و نامزد انتخابات سال گذشته مجلس که به نفع لیست وحدت شورای ائتلاف کناره‌گیری کرد، در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده، ضمن گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همزمانی عروج ملکوتی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، با تاکید بر اینکه «مجلس»، «دولت» نیست، گفت: وقتى بدانیم مجلس دولت نیست، انتظار ما از مجلس آن‌طور که باید خواهد بود. بنابراین برای نقد عملکرد مجلس باید حتما به این نکته توجه کنیم؛ هرچند برخى شعارها تویط برخى نمایندگان مطرح شده و همچنین برخى شیطنت‌ها در رسانه‌ها موجب شده مردم چنین نگاهى به مجلس داشته باشند و مجلس را به منزله دولت ببینند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه جنس کار مجلس، زمان‌بر است، گفت: از ارائه طرح یا لایحه در صحن تا تصویب و اجراى آن در دولت یک پروسه زمانی قابل توجه است.
وی همچنین تاکید کرد برای تحلیل عملکرد مجلس باید به این نکته هم توجه شود که اکنون چه دولتی با چه خصوصیاتی در برابر مجلس قرار دارد و مجلس چگونه با این دولت روبرو شده است؛ به این معنا که آیا بر جنبه نظارتى خود تأکید داشته یا بر جنبه قانونگذارى خود و یا بر هر دو.
وى در ادامه به سه شعار محورى جریان انقلابى اشاره کرد و افزود: محور اول نجات اقتصاد کشور، محور دوم شفاف‌سازى و شروع آن از داخل مجلس، با این رویکرد که اصطلاحا ساختمان هرمی بهارستان شیشه‌ای شود و محور سوم مبارزه با فساد بوده است.
استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه چند نقطه قوت مجلس فعلی را این‌طور برشمرد: نخستین ویژگی جوانی مجلس است که می‌توان از نیروی جوان این نهلد به منزله موتور پیشران یاد کرد.
وی ویژگی دوم مجلس فعلی را غلبه روحیه عملیاتى و حضور میدانى نمایندگان به ویژه منتخبان شهر تهران که در شهرستان‌ها نیز حضور می‌یابند، عنوان کرد و گفت: ویژگی سوم، تقویت ارتباط وکلای مجلس با مردم در فضاى مجازى و افزایش توجه نمایندگان به پیام‌های منتشرشده در این فضاست. در واقع بستر فضای نجازی موجب شده صداى مردم راحت‌تر به گوش نمایندگان برسد.
شمسی پور ویژگی دیگر مجلس انقلابی را واداشتن دولت به کار و تلاش عنوان کرد و افزود: جلساتى که رییس مجلس با وزرا داشته، در همین راستا برگزار شده است.
استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر ویژگی پنجم مجلس را تمرکز بر ارائه طرح‌های اقتصادی با هدف بهبود وضعیت معیشت مردم عندان و اظهار کرد: طرح‌های اصلاح ساختار بودجه و اصلاح سهمیه‌بندى بنزین از نمونه طرخ‌هلی اقتصادی شاخص ارائه شده در این دوره است.
تغییر در ترتیب رسیدگی به طرح‌های مجلس از دیگر ویژکی‌های مثبت مجل فعلی از نگاه شمسی پور است که درباره آن توضیح داد: در گذشته طرح‌ها به ترتیب زمانی ارائه، روى میز رئیس مجلس قرار مى‌گرفت و برای بررسی به صحن می‌آمد اما در این مجلس طرح‌ها مدیریت شه و بر مبناى اولویت‌هاى کشور مورد توجه قرار مى‌گیرند.
وی نقطه قوت دیگر مجلس فعلی را آغاز تحقق شعار مبارزه با فساد از درون مجلس دانست و گفت: مجلس توانست ثابت کند که اهل تسامح با کسى نیست و در برخورد با تخلفات جدى، جدى عمل خواهد کرد؛ کمااینکه در ماجرای رد اعتبارنامه تاجگردون چنین عملکردی را منعکس کرد.
هشتمین ویژگی مثبت مجلس فعلی از نگاه مجلس نیز گام برداشتن در راستای تحقق شفافیت بود که با ارائه طرح‌هایی د. این راستا دنبال می‌شود.
این فعال سیاسی با اشاره به تحولى که در پژوهش‌های مجلس رخ داده است، خاطرنشان کرد: این تحول شامل ١٤ رویکرد است که یکى از مهمترین آنها این است که قوانین کشور با نگاه حداقلى با احکام اسلامى تطابق داشته باشند؛ یعنى از قوانین شریعت اسلام نشات گرفته باشند؛ موضوعی که مورد تایید امام خمینى (ره) و مقام معظم رهبرى نیز بوده است.
وی درادامه سخنان خود به چهار نقطه ضعف مجلس نیز اشاره کرد و گفت: یک نقطه ضعف مجلس فعلی مربوط به عملکرد نمایندگان در بستر فضای مجازی است؛ کمااینکه تقریباً هر هفته با انتشار یک توئیت جنجال آفرین توسط برخى نمایندگان جوان مواجه مى‌شویم.
وی افزود: مجلس فعلی در حوزه‌ی ایفای وظایف نظارتی نیز ضعف‌هایی دارد و این موضوع به‌خصوص در نظارت بر عملکرد کمیسیون اصل۹۰ خود را نشان داده است.
وی با انتقاد از اینکه در مدیریت کلان مجلس، نگاه خوبى به فراکسیون اکثریت نیروهاى انقلاب نشده است، این موضوع را نقطه ضعف سوم مجلس دانست و افزود: اگر به فراکسیون‌ها اهمیت داده مى‌شد، برخی اتفاقات که برای مجلس خوب نیست، رخ نمی‌داد و مسائل درون فراکسیون حل می‌شد.
وی ادامه داد: نقطه ضعف چهارم مجلس نیز این است که گاهى یک فضاى ناامیدى در برخى از نمایندگان جوان مجلس دیده مى‌شود، گویی احساس مى‌کنند کار خاصى از آنها برنمى‌آید و این یک نقطه ضعف است.
وی سپس به جمع‌بندى مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: در مجموع با توجه به نقاط قوت و ضعف مجلس مى‌توان نتیجه گرفت هر چند نقاط ضعف مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما مسیر حرکت مجلس نشان مى‌دهد راه مجلس دچار انحراف نشده و مدیریت کلان مجلس، اصطلاحا به سمت ترکستان نیست.
وی از فعالیت‌های جسورانه و مسوولانه برخی نمایندگان جوان مثل حسین نجابت و فاطمه قاسم‌پور به عنوان مصادیق امید به مجلس فعلی یاد کرد و در عین حال یادآور شد: از بیم‌های مجلس نیز، یکی احتمال کاندیداتوری رییس مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است که در صورت پیروزی می‌تواند سبب شود وکالت مردم در مجلس به وکالت دولت تبدیل و مجلس از راس امور خارج شود.

گفتنی است در این جلسه مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان با ارائه‌ی توضیحاتی دقت نظرهای کارشناسانه‌ی کارگروه بانوان پیرامون مسایل مطرح شده را قابل تقدیر عنوان کرد.

اینستاگرام

...
بسیار قدرتمند و نیرودارند .
که اجازه نمی دهند رزمندگان وجانبازان عزیز ۵% ماهیانه ۵ ملیون تومان حقوق بگیرند .
به این می گویند قدرت اول جهان ؟!
...
قدرت یعنی که کمترین مشارک مردمی در انتخابات مجلس در چهل سال گذشته رو با پر روئی بگیم مجلس انقلابی و جوان.مجلسی گزینشی و اقتدارگرا و بدون نگاه به مردم و گوش به فرمان سرمایه داران وجیه المله
اگراین مجلس انقلابی بود باید در مقابل دشمن انقلاب میستاد دشمنان انقلاب وانقلابیون ۳۰ سالست می تازند مال وثروت کشور را بین خود تقسیم میکنند با هزار اخم و تخم حقوق ایثار گران را میدهند ورزمندگان هر کشوری با کمال احترام یاد میشوند ولی دشمنان داخلی ما یاهمان خدایان زر وزور ودزدا اشکار حاکم از هیچ توهینی ابا نمیکنند کسانیکه برای انقلاب قلع وقم شده اند را گدا می نامند واز نداری ودرد ورنجشان حال وصفا میکنند وقوانین تصویب شده برا این بیچارگان تنها مانده
را بعداز۳۰ سال اجرا نمی کنند بر عکس همین دشمنان اکثرا با ارز۴۲۰۰ تصویب شده خودشان که ابتدا برای مر دم بو صاحب ساختمانهای ۴۰۰ملیاردی میشون وبه ریش ماجانبازان ورزمندگان یک میلیونی میخندند

این یک گوشه ای از ظلم غیر انقلایونست

اقایان انقلابی دربرابر این همه ستم برای انقلابیون بعد۹ماه چکار کردند؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi