شناسه خبر : 80090
پنجشنبه 18 دي 1399 , 11:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سخنگوی رزمایش پهپادی ارتش خبر داد

افزایش بُرد پهپادهای انتحاری ارتش تا ۴۰۰۰ کیلومتر

دیروز در دومین روز رزمایش پهپادی ارتش پرافتخار جمهوری اسلامی ایران پهپادهای کرار و ابابیل با بمب‌های هوشمند 500 پوندی خوش درخشیدند و پهپاد انتحاری آرش پس از طی 1400 کیلومتر بر قلب هدف نشست، سخنگوی رزمایش نیز از افزایش مداومت پروازی پهپادهای ارتش خبر داد.
نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران تجربیات گرانبهای هشت سال دفاع مقدس را نقشه راه آینده خود قرار داده و ضمن ایمان راسخ به فرموده فرمانده کل قوا مبنی بر خودکفایی، رسیدن به مرحله «هماوردی»، آن‌هم در مدت زمان کمتر  در مقابله با قدرت‌های بزرگ جهان را در دستور کار خود قرار دادند. در این عرصه کشورمان باید به میدان رقابت با رقبایی وارد می‌شد که برخی از آنها سابقه بیش از یک قرن و نیم در صنایع و تسلیحات نظامی دارند لذا در این تفکر کشورمان ضمن توجه و برنامه‌ریزی در رسیدن به اهداف در بلندمدت که شامل تسلیحات و جنگ‌افزارهای نبرد متقارن می‌شد توجه ویژه به جنگ افزارها و تسلیحات مورد نیاز برای نبردهای نامتقارن را برای کوتاه‌مدت در برنامه قرار داد. مصادیق اهداف در برنامه بلندمدت مواردی مانند تولید ناو هواپیمابر (که در مرحله ساخت است) یا قرار دادن ماهواره در فضا و ساخت جنگنده، بمب‌افکن‌های بومی ‌و... هستند.
در این میان شاید بتوان توجه به پهپاد را مصداقی از نبردهای نامتقارن نامید. چرا که پهپادها ضمن کارایی فراوانی که دارند به‌نظر می‌رسد که دستیابی به آنها از هواپیماهای دارای سرنشین آسان‌تر باشد. اگرچه امروزه پیشرفت‌ها در حوزه پهپادی بسیار قابل توجه شده است.
دیروز امیر دریادار موسوی معاون عملیات و سخنگوی تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش با بیان اینکه برای تمام تهدیدات هوایی، زمینی و دریایی طرح‌های عملیاتی متناسب پیش‌بینی شده است، گفت: با تلاش جهادگران ارتش جمهوری اسلامی ایران مداومت پروازی پهپادهای انتحاری ارتش به‌صوررت مستمر تا ۲۰۰۰ کیلومتر و با تمهیداتی ۴ هزار کیلومتر افزایش یافته است. در مراحل مختلف این تمرین، داوران و تیم‌های ارزیاب قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) و ستاد کل نیروهای مسلح نظارت مستقیم داشتند.
پهپاد کرار؛ محافظ آسمان ایران
در دومین روز از تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش و در اجرای مراحل عملیاتی این تمرین، پهپاد کرار رهگیر نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت عملیات رهگیری هوایی و انهدام اهداف متخاصم را اجرا کرد.
در این بخش از رزمایش، پهپاد کرار با شلیک موشک هوا به‌ هوای «آذرخش» یک هدف هوایی با سطح مقطع راداری کم و در ارتفاع بالا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد. تیراندازی پهپاد کرار با استفاده از محموله تیربار و انهدام اهداف متخاصم هوایی از دیگر اقدامات عملیاتی انجام‌شده در این بخش از تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش بود. همچنین انهدام اهداف سطحی، استحکامات و مواضع دشمن با پهپادهای کرار مجهز به بمب‌های 500 پوندی MK-82 نیز در این مرحله از تمرین رزم پهپادی ارتش با موفقیت انجام شد.
پهپادهای مرزبان
امیر دریادار سید محمود موسوی معاون عملیات و سخنگوی تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش با بیان اینکه پایش مداوم و مستمر مرزها با استفاده از پهپادهای رزمی ‌آماده عملیات، بخشی دیگر از اقدامات اجرایی در قالب تمرین رزم بزرگ پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، گفت: کار پایش و رصد مرزهای کشور که حراست و پاسداری از آنها بر عهده ارتش جمهوری اسلامی ایران است، امروزه به‌صورت کاملاً دقیق با استفاده از سامانه‌های پهپادی مجهز به انواع دوربین‌های مراقبت، شناسایی و سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی انجام می‌شود.
وی گفت: در این مرحله از تمرین، تعدادی از پهپادهای ارتش در امتداد مرزهای زمینی، عملیات شناسایی، اهداف ثابت و متحرک را با موفقیت انجام دادند. امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران قادر است با بهره‌گیری از انواع پهپادهای رزمی ‌برد بلند هرگونه تجاوز دشمن را به شدت پاسخ داده و اهداف مورد نظر را در برد ۲۰۰۰ کیلومتری مورد هدف قرار دهد.
ابابیل‌­های ارتش با الماس‌­های ویران­گر
در ادامه مرحله نهایی تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش، پهپادهای ابابیل نیروی زمینی ارتش مجهز به موشک‌های هوا به ‌زمین و نقطه‌زن الماس با موفقیت اهداف سطحی خود را مورد اصابت قرار دادند.
به گزارش روابط عمومی ارتش، موشک الماس که توسط متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان طراحی و تولید شده قادر است اهداف زمینی را با دقت بسیار زیاد مورد اصابت قرار دهد. امیر سید محمود موسوی معاون عملیات ارتش با بیان اینکه افزایش قدرت و دقت آتش در سامانه‌های پهپادی از جمله اقداماتی است که همواره در دستور کار ارتش قرار داشته، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته با تلاش متخصصان جوان و دانشمندان‌مان در ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تسلیحات هوشمند برای پهپادها طراحی و تولید شده که در تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش بخشی از این تسلیحات مورد تست و ارزیابی قرار گرفته است.
آرش؛ تیر غیبی که بر دشمن نازل می‌­شود
دیروز در تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش  برای اولین بار پهپاد انتحاری و ضد رادار آرش از محفظه قابل حمل پرتاب شد. پهپادهای انتحاری برد بلند با طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر از سواحل مکران هدف پیش‌بینی شده در منطقه تمرین را با موفقیت منهدم کردند.
در تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش علاوه‌بر این طرح ابتکاری که موجب ارتقای قدرت تحرک و جابه‌جایی در حین اختفا خواهد شد عملکرد پرنده‌های عمودپرواز با قابلیت پرتاب بمب‌های سبک ‌ترکشی نیز یا موفقیت آزمایش شد.
به‌کارگیری کوادکوپترهای تاکتیکی رزمی ‌از دیگر اهداف تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش است که در این بخش نیز کوادکوپترهای نیروی زمینی ارتش با رهاسازی بمبلت‌های کوچک با موفقیت هدف سطحی خود را منهدم کردند. به‌کارگیری ریزپرنده تاکتیکی زنبور بدون خلبان برای انجام عملیات شناسایی و ارسال برخط تصاویر به مراکز کنترل و فرماندهی نیز از دیگر اقداماتی است که در این رزمایش انجام شد.
پرواز جمع پهپادهای شرکت‌کننده در رزمایش با بهره‌گیری از هوش مصنوعی نیز از دیگر اقدامات فناورانه‌ای بود که در این بخش از رزمایش انجام شد. همچنین پرواز پهپاد عمود پرواز پلیکان از روی شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جنوب کشور و انجام عملیات شناسایی و گشت دریایی از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش بود.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi