شناسه خبر : 80233
چهارشنبه 24 دي 1399 , 10:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فضاسازی حمله به ایران نشانه هرج و مرج در واشنگتن بود نه قدرت

یک رسانه سعودی می‌گوید: هیچ نشانه‌ای از نقشه آمریکا برای درگیری نظامی با ایران دیده نمی‌شود و آنچه از تحرکات ناو‌های آمریکایی دیده شد، نشانه هرج و مرج در واشنگتن است، نه نشانه قدرت.
العرب با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای هفته گذشته مبنی بر آماده شدن آمریکا در منطقه برای حمله به ایران نوشت: قبل از شروع سال میلادی جدید، پنتاگون بمب‌افکن‌های بی‌52 خود را به منطقه خلیج ‌فارس اعزام کرد و در مقابل، ایران نه تنها اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفته، بلکه نفتکش کره جنوبی را نیز توقیف کرد.
در طول چند هفته، نگرانی‌هایی همزمان با اولین سالگرد ‌ترور ژنرال سلیمانی، وجود داشت و واشنگتن برای مقابله با این تهدید، در حالت آماده‌باش قرار گرفته بود. با اینکه به‌نظر نمی‌رسد افزایش غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران یا توقیف نفتکش کره جنوبی ارتباطی با ‌ترور سردار سلیمانی داشته باشد، اما این دو اقدام باعث بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه شد.
اما تحلیلگرانی نظیر متیو لی، رابرت بیرنز و لولیتا سی بالدور، در گزارشی برای آسوشیتدپرس تأکید کردند که هیچ نشانی از نقشه ایالات متحده برای حمله به ایران وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد سناریویی که باعث نگرانی مسئولان نظامی آمریکا شده، شروع حمله از سوی ایران باشد، چه در داخل عراق و چه در هر مکان دیگری در منطقه خلیج ‌فارس.
به گزارش «انتخاب» در ادامه این تحلیل آمده است: در این میان، موضوع خروج ناو آمریکایی نیمیتز از خلیج ‌فارس، هفته‌ها روی میز بود و قرار بود که با پایان سال گذشته این ناو به ایالات متحده بازگردد، اما این خروج برای پوشش دادن و حمایت از عملیات عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، عراق و سومالی، تمدید شد.
همزمان با افزایش تنش‌ها با ایران، در نیمه دسامبر گذشته، فرماندهی مرکزی تصمیم به باقی‌ ماندن نیمیتز در مکانی نزدیک گرفت و به جای آن، میلر در روز‌های آخر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که ناو به ایالات متحده باز گردانده می‌شود، اما سه روز بعد، تصمیم بر آن شد که نیمیتز در خلیج ‌فارس بماند.
فیبین نارانگ، استاد علوم سیاسی در اندیشکده تکنولوژی ماساچوست‌ تردید مقامات در این‌باره را نشان‌دهنده شکل جدیدی از ‌اشکال بازدارندگی یعنی بازدارندگی افسارگسیخته دانست.
این پژوهشگر آمریکایی معتقد است ماندن نیمیتز در خلیج ‌فارس به جای آنکه نشان‌دهنده قدرت باشد، نشان‌دهنده‌ اشاره اشتباهی است مبنی بر هرج و مرجی که در حال حاضر در واشنگتن حاکم است، تا حدی که زمان فعلی بهترین زمان برای اقدام دشمنان علیه ایالات متحده است. به عقیده نارانگ احتمال اینکه ایالات متحده عملیات نظامی انجام دهد، ضعیف است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi