شناسه خبر : 80234
چهارشنبه 24 دي 1399 , 10:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تکریم ۴۰ شهید تازه تفحص‌شده در مهران

سردار «ناصر سعیدی» جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح، در مراسم تکریم ۴۰ شهید تازه تفخص شده در مناطق عملیاتی مهران، اظهار داشت: کار تفحص شهدا بعد از دوران دفاع مقدس آغاز شد و تعدادی زیادی از پیکر‌های شهدای دوران دفاع مقدس تفحص شده و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند.

وی گفت: با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، کار تفحص شهدا تحت عنوان در جستجوی نور شکل گرفت که به صورت جدی، جهادی و سازمان‌دهی شده کار تفحص شهدا شکل جدیدی به خود گرفت تا ما بتوانیم در سراسر مرز‌های ایران که در جنگ و دوران دفاع مقدس بین دو کشور ایران وعراق بود بتوانیم کار تفحص شهدا را انجام دهیم و این طرح با عنوان جستجوی نور تصویب و نام گرفت.

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: برای تسریع در این کار، امکانات نیرو‌های مسلح کشور و ستاد کل نیرو‌های مسلح به‌صورت سازماندهی‌شده به کار گرفته شد و سه قرارگاه برای کار تفحص شهدا در جنوب کشور، جبهه میانب و قرارگاه شمال غرب تاسیس شد و محصول این جریان تفحص پیکر پاک ۴۵ هزار شهید بود.

سعیدی ادامه داد: در زمان صدام ملعون برای آغاز این کار تفاهماتی داشتیم، کار تفحص شهدا هم در داخل کشور و هم در کشور عراق آغاز شد و تنها واحدی از نیرو‌های ایرانی بودیم که در عراق حضور داشتیم و جریان جست‌وجو ادامه داشت، در زمانی که آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند کار تفحص شهدا با محدودیت‌هایی مواجه شد و فرصت آن حاصل نشد، کار تفحص شهدا درست است که فراز و فرود‌هایی داشت، اما هیچ‌وقت متوقف نشده و ایستایی نداشت.

وی ادامه داد: در هر حال چه در درون خاک کشور عزیزمان و چه در خاک کشور عراق، عملیات تفحص شهدا با شدت ادامه پیدا کرد که به حمدالله بعد از تلاش‌های فراوانی که آمریکایی‌ها ممانعت می‌کردند، یعنی هشت سال مقاومت کردند که ما در عراق وارد نشویم، اما خداوند لطف کرد و به برکت خون شهدا این اتفاق افتاد و عراقی‌ها موافقت کردند که کار تفحص شهدا، به صورت مشترک کانجام شود.

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: بعد از سال ۹۱ کار مشترک دوجانبه‌ای بین دو کشور عراق و ایران انجام گرفت و محصول آن تفحص حدود ۴۵ هزار رشهید بوده و امسال نیز حدود ۱۲۰ شهید تا کنون تفحص شده است.

وی بیان کرد: هر وقت شهید تفحص می‌شود و به خانواده آن شهید تحویل می‌شود واقعا شاهد هستیم حیات دوباره به خانواده برمی‌گردد، این شهدایی که تفحص می‌شوند رسالتی بزرگ برعهده دارند، شهدای عزیز ما، زمانی خود جهاد کردند، تکلیفشان را انجام دادند، با خدا معامله کردند و به مردم آموختند که باید استقامت کنید و تن به ذلت ندهید.

سعیدی افزود: امروز این شهدای عزیز، تازه بعد از آمدنشان است که رسالتشان شروع می‌شود و ماموریت جدید خودشان را شروع می‌کنند، شهدای تفحص شده به عنوان ستاره‌های درخشان این مملکت، چراغ راه ما در برابر جریان ظلم و ستم استکبار جهانی هستند.

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: جریان شهادت جاری و ساری است، نهر جاری فرهنگ ایثار شهادت از سرچشمه دفاع مقدس تداوم دارد و این امر در جریان جستجو و تفحص شهدا با عنوان جستجوی نور عینیت پیدا می‌کند و تجسم می‌شود و ما حضورشان را حس و درک می‌کنیم.

وی بیان کرد: با ورود هر شهیدی به شهر‌ها و روستاها، به ما تذکر داده می‌شود که راه شهدا ادامه دارد و شهدا چراغ راه ما هستند و هر چه قدر بتوانیم این نهر فرهنگ ایثار و شهادت را صیانت کنیم، آثار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ماندگار می‌شود و موضوع و مقوله ایثار و شهادت جزو ابعاد مهم زندگی و فرهنگ ما می‌شود.

سعیدی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران تفحص شهدا، از دست اندرکاران این امر، تشکر کردند و آنرا کاری خطیر و بی ریا عنوان کردند و بر تداوم و استمرار آن تاکید داشتند و فرمودند تا جستجو و تفحص آخرین شهید این کار تدام داشته باشد.

وی گفت: وقتی پیکر شهیدی وارد شهری می‌شود، عطر و بوی شهادت در سرزمینمان می‌پیچد و یادآوری به همه ما صورت می‌گیرد تا ایثار و جهاد فرزندان این مرز و بوم در دفاع از عرت و آرمان‌های نظام اسلامی در برابر دشمنان و استکبار جهانی فراموش نشود و تا زمانی که ما همواره در برابر اسشتکبار ایستاده ایم راه شهدا و ایثارگران همچنان تدوام خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: طرح جستجوگران نور نه تنها عنوان فرهنگ ایثار و شهدا را در کشور نهادینه می‌کند بلکه از نهر جاری دفاع مقدس نیز حفاظت می‌کند، در واقع رمزگشایی فرهنگ ایثار و شهادت، توسط همین بچه‌ها انجام می‌شود و این کار نیازمند مساعدت و کمک همه آحاد است.

مراسم افتتاح معراج‌الشهدای شهر مهران و استقبال و تکریم ۴۰ شهید تازه تفحص شده در شهرستان مرزی مهران با حضور نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و مسئولان اجرایی و فرهنگی استان، در یادمان تپه شنی برگزار شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi