شناسه خبر : 80250
پنجشنبه 25 دي 1399 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کنگره‌های شعر دفاع مقدس، پیشخوان «ادبیات مقاومت»

دبیر کنگره ملی شعر دفاع مقدس مطرح کرد؛

رضا اسماعیلی با تاکید براینکه کنگره‌های شعر دفاع مقدس پیشخوان ادبیات مقاومت هستند، گفت: برگزاری کنگره‌های شعر دفاع مقدس به نوعی تزریق خون به کالبد شعر دفاع مقدس و پایداری است و باعث می‌شود جامعه فرهنگی و ادبی ما به سمت تولید اشعار و آثار جدید بروند.

«رضا اسماعیلی» دبیر علمی بیست و دومین دوره کنگره ملی شعر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان این‌که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دوران دفاع مقدس و شروع جنگ تحمیلی گونه‌ای از ادبیات با عنوان ادبیات دفاع مقدس در کشورمان شکل گرفت، اظهار داشت: این ادبیات در سال‌های آغازین دفاع مقدس بیشتر لهجه تهییج و حماسی داشت و هدف از آن دعوت به حضور مردم در پشت جبهه‌ها و حضور رزمنده‌ها در جبهه‌ها بود که با لهجه و لحن حماسی شعر‌ها توسط شاعران انقلاب سروده می‌شد.

 وی با تاکید براینکه شاعران عرصه دفاع مقدس خودشان رزمنده بودند، گفت: شاعرانی همچون زنده یاد احمد زارعی که از بنیان‌گذاران کنگره‌های شعر دفاع مقدس بود، خود رزمنده بود و درعین‌حال شعر می‌گفت؛ یا اکثر شاعران نسل اول انقلاب در آن روز‌های خون و خطر آتش در کنار رزمندگان حضور داشتند و به شعر خوانی می‌پرداختند.

 این شاعر کشورمان با بیان این‌که در طول هشت سال دفاع مقدس، جریان شعر دفاع مقدس با قدرت ادامه داشت و کنگره‌های جنگ برگزار می‌شد، ادامه داد: بعد از پایان جنگ نیاز و ضرورت جدیدی ایجاد شد چراکه جنگ به پایان رسیده بود و می‌بایست به‌شکل و شیوه جدیدی عمل کنیم و رویکرد تازه‌ای را برای ورود به این حوزه اتخاذ کنیم لذا بعد از جلسات هم‌اندیشی که شاعران داشتند به این نتیجه رسیدند که بعد از پایان دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس باید با ادبیات مقاومت جهان پیوند داشته باشد چراکه ارزش‌های مشترکی در دفاع مقدس وجود داشت که در شعر مقاومت متجلی است که این ارزش‌ها همانند استقلال آزادی‌خواهی و صلح‌دوستی و ارزش‌هایی است که مورد قبول همه مردم جهان و شاعران جهان جلوه‌گر است.

 دبیر علمی بیست و دومین دوره کنگره ملی شعر دفاع مقدس تصریح کرد: در دوره جدید رویکرد شاعران ایران این بود که آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی را با زبانی که مورد قبول جهان باشد به تصویر بکشند و یک نوع تجدیدنظر در قالب‌های ادبی ایجاد شد چراکه قالب‌های سنتی قابل ترجمه نیستند و شاعران دفاع مقدس سعی کرده‌اند با استفاده از قالب‌های نو همانند نیمایی و شعر آزاد به بیان ارزش‌های متعالی دفاع مقدس و سرودن شعر مقاومت و پایداری بپردازند و در این مسیر شاهد چاپ آثار فاخری در قالب شعر نو و سپید بودیم.

 اسماعیلی افزود: پس از این جریان شاهد سروده شدن آثار مهمی بودیم که توسط شاعرانی همچون سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور و شاعران سپید سرای همچون مصطفی علی‌پور و محمدحسین جعفریان جلوه‌گر شده است.

 وی هدف برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس را پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: کنگره‌های شعر دفاع مقدس پیشخوان ادبیات مقاومت هستند، وقتی ما این کنگره‌ها را برگزار می‌کنیم به نوعی تزریق خون به کالبد شعر دفاع مقدس و پایداری است و باعث می‌شود جامعه فرهنگی ما به سمت تولید اشعار و آثار جدید بروند.

 دبیر علمی بیست و دومین دوره کنگره ملی شعر دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوره پیشین برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس، شاعران اشعار جدیدی سرودند که به برکت همین کنگره بود. امسال با توجه به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سال دفاع مقدس و تاکید بر پیشگیری از تحریف واقعیت دفاع مقدس، ما در این راستا از زبان هنر و شعر بهره می‌گیریم و شاعران باید در این مسیر جلودار نهضت باشند و با زبان شعر، دفاع مقدس را به تصویر خواهند کشید.

 اسماعیلی بر لزوم بهره‌گیری هنرمندانه و تاثیرگذار شاعران از مولفه‌های زیبایی‌شناسانه شعر اشاره کرد و ادامه داد: شاعران دفاع مقدس در این سمت و سو فعالیت می‌کنند و برگزاری این کنگره تقویت کننده جریان ادبی دفاع مقدس خواهد بود که نتیجه آن رویکرد جدید به موضوع دفاع مقدس برای خلق آثار جدید خواهد شد. با توجه به انتشار فراخوان کنگره امیدواریم شاعران آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند تا در ادامه تیم داوران برای داوری و بررسی آثار تشکیل شود تا در موعد مقرر شاهد برگزاری این رویداد مهم ادبی باشیم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi