شناسه خبر : 80293
شنبه 27 دي 1399 , 09:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نیروهای گارد ملی مسلح به واشنگتن می‌آیند

سایه سنگین حکومت نظامی بر مراسم تحلیف بایدن

در کمتر از یک هفته مانده به مراسم تحلیف جو بایدن، «وحشت» سراسر این کشور را فرا گرفته و در بسیاری از ایالت‌ها، هزاران نیروی پلیس و گارد ملی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. در واشنگتن دی سی، روز تحلیف حکومت نظامی برقرار خواهد بود. ستاد مشترک ارتش آمریکا هم خواستار حفظ آمادگی ارتش در روز تحلیف شده است.

آمریکا در کمتر از یک هفته مانده به پایان کار ترامپ رسماً روی انبار باروت قرار گرفته. بگیر و ببند‌ها در این کشور به اوج رسیده و محدودیت‌های عجیب و غریبی نیز برای رئیس‌جمهور و هوادارانش اعمال می‌شود. به نوشته «فرانس 24» بیش از 170 نفر از طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا که در اشغال کنگره دست داشته‌اند شناسایی و تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند بنا به تائید یک مقام وزارت دادگستری آمریکا این حجم گسترده پرونده‌های جنایی در تاریخ پلیس فدرال آمریکا بی‌سابقه است. همزمان به بسیاری از این افراد اجازه مسافرت و پرواز داده نمی‌شود و شمار زیادی نیز دستگیر شده‌اند. وحشت از طرفداران متعصب و بعضا دست به سلاح ترامپ نیز در آستانه تحلیف سراسر این کشور را فرا گرفته است. هزاران نیروی پلیس و نیروهای فدرال در واشنگتن و 50 ایالت این کشور به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند. به مردم در برخی ایالت‌ها گفته شده در روز تحلیف در خانه بمانند. سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا هم قبل از استعفا دستور اتخاذ تدابیری شدید برای جلوگیری از تکرار وقایع حمله به کنگره را داده است. یکی از مسئولان فرماندهی گارد ملی آمریکا به شبکه خبری «اسکای‌نیوز» گفته شهر واشنگتن در روز تحلیف بایدن، به‌طور کامل تعطیل خواهد بود و قانون منع آمدوشد در آن اجرایی می‌شود.
استقرار 10 هزار نیروی گارد ملی
عضو سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته اقدامات ترامپ موجب شده تا آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار بگیرد. مسئولان محلی ایالت‌های واشنگتن، ویرجینیا و مریلند از اهالی خود خواسته‌اند در روز تحلیف (اول بهمن ماه) از خانه‌های خود بیرون نیایند. پلیس فدرال آمریکا هم اعلام کرده بر اساس اطلاعات به دست آمده، طرفداران ترامپ تصمیم دارند در فاصله زمانی 16 تا 20 ژانویه در همه ایالت‌ها دست به آشوب بزنند. شهردار واشنگتن دی سی اما در مورد ادامه آشوب‌ها در این شهر ابراز نگرانی کرده است. باوزر گفته: «اگر من از چیزی می‌ترسم، آن چیز خطری است که دموکراسی ما را تهدید می‌کند. علت آن وجود گروه‌های افراطی در این کشور است که هم مسلح هستند و هم خطرناک». از سوی دیگر 2 مقام آمریکایی روز سه‌شنبه از تصمیم «رایان مک‌کارتی»، وزیر ارتش آمریکا برای مسلح بودن نیرو‌های گارد ملی در آستانه بر‌گزاری مراسم تحلیف جو بایدن، خبر داده‌اند. به نوشته رویترز، این دو مقام آمریکایی که به شرط ناشناخته ماندن صحبت کرده‌اند، تعداد دقیق این نیرو‌ها را اعلام نکرده‌اند اما خاطر‌نشان کرده‌اند «آنها مسلح خواهند بود». اما «دنیل هوکانسون»، رئیس‌دفتر گارد ملی آمریکا روز دوشنبه گفته انتظار می‌رود تا روز شنبه حدود ۱۰ هزار نیروی گارد ملی به منظور تأمین امنیت، ارائه کمک‌های لجستیکی و ارتباطاتی در واشنگتن مستقر شوند.
فرمان آماده‌باش به ارتش علیه «فتنه»!
از سوی دیگر ژنرال «مارک میلی»، بلندپایه‌ترین مقام نیروهای مسلح آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای یورش چهارشنبه گذشته به کنگره آمریکا را محکوم کرده و به اعضای نیروهای مسلح یادآور شده تعهد آنها حمایت و دفاع از قانون اساسی است. ایسنا در این باره به نقل از ایندیپندنت نوشته: «ژنرال میلی، رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در این بیانیه گفته است که ما شاهد اعمالی در داخل بنای کنگره بودیم که مغایر حاکمیت قانون است. حق آزادی بیان و گردهمایی به کسی حق توسل به خشونت، فتنه و یاغی‌گری نمی‌دهد».
سران نیروهای مسلح آمریکا معمولا اجازه موضع‌گیری در‌باره مسائل سیاسی ندارند، و از این رو به نظر می‌رسد، بیانیه ژنرال «میلی» هشداری بوده به کسانی که قصد دارند در جریان مراسم تحلیف جو بایدن، اخلال کنند. ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز از نظامیان مستقر در داخل و خارج از آمریکا خواسته با توجه به نزدیک شدن روز تحلیف بایدن، آمادگی خود را حفظ کنند و بر ماموریت خود متمرکز بمانند.
استیضاح ترامپ
از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به نقش دونالد ترامپ در آشوب هفته گذشته و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره، طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن از «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد با استفاده از قدرت و اختیاراتی که قانون اساسی به او می‌دهد، ترامپ را از قدرت برکنار کند. بر اساس این گزارش، اعضای مجلس نمایندگان با تصویب این طرح عملا از مایک پنس خواسته‌اند تا از متمم 25 قانون اساسی برای برکناری ترامپ استفاده کند. این طرح غیرالزام‌آور با 223 رای موافق در برابر 205 رای مخالف به تصویب رسیده است. اکثر نمایندگان جمهوریخواه با این طرح مخالفت کرده‌اند.این در حالی است که «مایک پنس» اعلام کرده اعمال متمم 25 قانون اساسی برای برکناری دونالد ترامپ را
نخواهد پذیرفت.
معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به پلوسی نوشته به اعتقاد او «چنین اقدامی به نفع ملت ما و قانون اساسی نخواهد بود» پنس این را هم گفته که: «همه اعضای کنگره باید مانع از هرگونه اقداماتی شوند که ممکن است منجر به ایجاد شکاف و تفرقه بیشتر در جامعه شود». به دنبال رد برکناری ترامپ از سوی پنس، نانسی پلوسی رسماً طرح استیضاح ترامپ را در مجلس نمایندگان آمریکا کلید زد و ۹ دموکرات را به عنوان مسئولان روند استیضاح معرفی کرد. پلوسی مشخص نکرد که مفاد استیضاح چه زمانی به سنا ارسال خواهد شد. روند رسمی استیضاح قرار بود دیروز (چهارشنبه) رسما در مجلس نمایندگان آغاز شود. از آنجا که اکثریت این مجلس در دست دموکرات‌هاست، استیضاح در این مرحله احتمالا بدون مشکل پیش می‌رود اما در مجلس سنا باید با آرای دو سوم سناتورها استیضاح ترامپ تصویب شود.  اینکه دوسوم نمایندگان سنا به استیضاح ترامپ رأی دهند دور از انتظار نیست. تاکنون چند سناتور جمهوری‌خواه علنا گفته‌اند با استیضاح ترامپ موافقند از جمله لیز چنی، سناتور بانفوذ و دختر دیک چنی، معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا در زمان جرج بوش.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi