شناسه خبر : 80334
دوشنبه 29 دي 1399 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۲۴هزار نیروی مسلح برای روز تحلیف مستقر شدند

لشکرکشی به واشنگتن دی‌سی برای سرکوب مردم!

پایتخت آمریکا، این بزرگ مدعیِ دموکراسی و ارزش‌های غربی، تبدیل به یک پادگان بزرگ نظامی شده برای سرکوب اعتراض‌های مردمی و مهم‌ترین مراکز اطلاعاتی و امنیتی این کشور نیز می‌گویند، احتمال وقوع درگیری‌های مسلحانه در این کشور و در روز تحلیف جوبایدن، «بسیار بالاست». این خلاصه اوضاع امروز آمریکاست.

سال‌ها پیش «جواهر لعل نهرو»، اولین نخست‌وزیر هند در دوره استقلال، در نامه‌ای به دخترش و در توصیف دولتمردان انگلیسی‌ نوشته بود: «دست‌های خون‌آلود خود را زیر دست‌کش‌های مخملی‌شان پنهان می‌کنند». مسلماً می‌توان این توصیف را در مورد دولتمردان آمریکای صد سال اخیر نیز به کار برد و البته هیچ دولتی مثل آنان لایق چنین توصیفی نیستند. آن‌چه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، کرد این بود که بنا به خصلتِ خشن و بی‌آدابش و این دست‍کش را درآورد تا دستان کثیفِ «سیاستِ آمریکایی» خیلی روشن هویدا شود. البته این تنها کاری نبود که این حکمران آمریکایی کرد، او در این روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید چنان آمریکا را به هم ریخته که سیاستمداران آمریکایی از ترس او سراسر آمریکا، به ویژه پایتخت آن را، تبدیل به یک پادگان نظامی (آن هم در حالت آماده‌باش کامل) کرده‌اند.
روز چهارشنبه 20 ژانویه (1 بهمن) قرار است چهار سال ریاست جمهوریِ ترامپ به پایان رسد و «جو بایدن»، دموکرات 78 ساله، دیگر حکمران آمریکایی، با همان دستکش به عرصه آمده و کاخ سفید را تحویل بگیرد. اما این تحلیف و انتقال قدرت نامتعارف‌ترین مراسم تحلیف در تاریخ آمریکا لقب گرفته و در حالی برگزار می‌شود که آمریکا به ویژه پایتخت این کشور کاملاً رنگ «وحشت‌زده و نظامی» به خود گرفته است. چهارشنبه 6 ژانویه (17 دی) همزمان با مراسم شمارش آرای الکترال در ساختمان کنگره آمریکا گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با تحریک رئیس‌جمهور به سمت ساختمان نهاد قانونگذار آمریکایی یورش بردند و در این حمله بی‌سابقه 5 تن کشته شدند؛ حالا سیاستمداران آمریکایی به وحشت افتاده و با این لشکرکشی (البته نه این بار به کشورهای غرب آسیا، ویتنام یا... بلکه به پایتخت کشور خود!) می‌خواهند از هر گونه شورشی جلوگیری کنند.
25000 نیروی مسلح!
با نزدیک شدن به روز تحلیف جو بایدن، نیروهای امنیتی در تمام ۵۰ ایالت آمریکا خود را برای تظاهرات‌های مسلحانه هواداران ترامپ آماده کردند. اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به سازمان‌های امنیتی و نیروی پلیس هشدار داده احتمال وقوع تظاهرات‌های مسلحانه طرفداران ترامپ بیرون ساختمان‌های کنگره محلی تمام ایالت‌های این کشور از روز شنبه (به وقت محلی، بامداد یکشنبه به وقت ایران) تا روز بیستم ژانویه (1 بهمن) و مراسم تحلیف بایدن وجود دارد. وزارت دفاع آمریکا با استقرار 25 هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن موافقت کرده و تا این لحظه، چیزی بیش از 15 هزار نیروی مسلح کاملا مستقر شده‌اند. مرکز فرماندهی گارد ملی آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای نوشته بود: «در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ (23 دی) به نیروهای گارد ملی مجوز حمل سلاح داده شد تا از پلیس پایتخت در حفاظت از کنگره و اعضا و کارکنان آن،
پشتیبانی کنند.»
«جیمز کومی» رئیس‌سابق اف‌بی‌آی هم با اشاره به حوادث خشونت‌بار اخیر کنگره گفته که خطر همچنان وجود دارد و او نگران خطر بالقوه از سوی افراد مسلح در روز تحلیف است. او این را هم اضافه کرده که خطر باید «بسیار بسیار جدی گرفته شود» و با افرادی که در حمله به کنگره دست داشتند، بسیار سریع و شدید برخورد شود. «جو گاسپر» رئیس‌پلیس ایالت میشیگان نیز در یک نشست خبری اینطور وحشت سردمداران آمریکایی را به تصویر کشیده: «ما برای بدترین [اتفاق] آماده‌ایم ولی امیدوار نیز هستیم کسانی که می‌خواهند در کنگره محلی تظاهرات کنند، مسالمت‌آمیز باشند». به گزارش فارس، «موریل بوئر»، شهردار واشنگتن نیز روز جمعه به خبر‌نگاران گفته به دلیل حمله هواداران ترامپ به کنگره و آنچه که وی یورش «افراطی‌های سفیدپوست» خوانده، اقدامات امنیتی در واشنگتن دی‌سی حتی بعد از مراسم تحلیف نیز ادامه خواهند داشت.
ژنرال آمریکایی: این تازه شروع کار است
یک نشانه از خطرات محتمل پیش رو این است که پلیس کنگره آمریکا روز جمعه فردی را که تلاش داشت از یک نقطه ایست و بازرسی در واشنگتن با کارت اعتباری جعلی حضور در مراسم تحلیف بایدن عبور کند، بازداشت کرد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این فرد یک سلاح پر با 500 گلوله دیگر به همراه داشته است.
البته تازه آغاز کار است؛ چنان‌که ژنرال ۴ ستاره آمریکایی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته، شورش داخلی اخیر نوک کوه یخ است. این نتیجه نارضایتی چندین ساله از دولت آمریکا است.
واشنگتن دی‌سی یا منطقه سبز بغداد!
چنان‌که گفته شد، وحشت‌زده‌ترین جو را شهر واشنگتن دی‌سی، پایتخت آمریکا، دارد. سرویس مخفی آمریکا که مسئول برقراری امنیت کامل مراسم تحلیف بایدن است، طرح‌هایی برای اعمال محدودیت‌های دسترسی به برخی نقاط را اعلام کرده. علاوه‌بر بسیج شدن ۲۰ هزار نیروی گارد ملی، خیابان‌های اطراف نیز بسته شده و سیم‌های خاردار بر بالای فنس‌های کشیده شده در دور تا دور محل بر‌گزاری تحلیف یعنی در «کپیتول هیل» (کنگره)، نصب شده‌اند. در گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نیز آمده، هزاران نیروی نظامی مسلح در خیابان‌های اطراف در حال گشت‌زنی هستند، حصار‌های فلزی که نمی‌توان از آنان بالا رفت نیز در اطراف کپیتول هیل نصب شده و خیابان‌های منتهی به این محل نیز در حال بسته شدن هستند. این روزنامه با ذکر تمام این اوصاف، از برقراری «منطقه سبز بغداد» در قلب آمریکا گفته است.
از زیرزمین عین الاسد تا زیرزمین کنگره
سال گذشته وقتی موشک‌های سپاه ایران یک به یک پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در عراق را می‌کوبید، چنان‌که از تصاویری که بعداً منتشر شد پیداست، سربازان آمریکایی وحشت زده در زیرزمین‌های این پایگاه پناه گرفته بودند؛ حالا پس از یک سال استراتژی امنیت ملی آمریکا چنان بالا گرفته! که سربازهای آمریکا در زیرزمین‌های کاخ سفید پناه گرفته‌اند. به هر روی، آن‌چه آمریکا با دخالت‌های نظامی و سیاسی خود بر سر کشورهای مختلف از جمله عراق آورد، حالا در خیابان‌های واشنگتن کم و بیش رقم می‌خورد. این همان چیزی است که حتی برخی سیاستمداران آمریکایی از آن به عنوان «آغاز دوران پسا-آمریکایی» تعبیر کرده‌اند. البته باید این عنوان را باید کمی تغییر داد؛ چرا که دوران پسا-آمریکایی چند وقتی است که آغاز شده و دست‌بسته ‌ماندن آمریکا در مقابل کوبیده شدن عین الاسد به دست ایران یکی از علائم این دوران بود. شاید آن‌چه در آمریکای این روزها رقم می‌خورد را بتوانیم «عیان شدنِ آغاز دورانِ پسا-آمریکایی» بخوانیم، چرا که بحران‌زدگی آمریکا هیچ‌گاه این‌قدر عیان و برهنه نبوده و عبورِ بخت از آمریکا این‌قدر شفاف به نظر نمی‌رسیده است. به قول فعالان شبکه‌های مجازی« این آمریکا دیگر آمریکا بشو نیست»!
این همه لشکر برای مقابله با ترامپ!
شاید یکی از بهترین توصیف‌ها را از وضعیت بحرانی و خاص آمریکا مجری شبکه‌ سی‌ان‌ان به دست داده باشد. او می‌گوید که «چنین وضعیتی را بعد از 11 سپتامبر ندیده بودم، باورکردنی نیست...! گارد ملی نه برای مقابله با «بن لادن» (رهبر سابق گروه تروریستی القاعده که به دست آمریکا و برای مقابله با شوروی شکل گرفت) بلکه برای مقابله با رئیس‌جمهور به کنگره آمده...»!
ژنرال «استنلی مک کریستال» نیز از مقایسه ترامپ و رهبر القاعده گفته است. این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا اغتشاشات طرفداران دونالد ترامپ و شعارش مشهور به «ماگا» (آمریکا را دوباره بزرگ کنیم) را با گروه القاعده مقایسه کرده و گفت که در هر دو مورد، افرادی از یک رهبر قدرتمند که خشونت آنها را توجیه کرد پیروی کردند.
سریال بی‌پایان استعفا
دولت ترامپ در این روزهای پایانی نه تنها تمام مخالفان خود را علیه خود بسیج کرده بلکه بسیاری از اعضای دولت خود را نیز علیه خود شورانده است. برای نمونه، «الکس اِیزار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در اعتراض به حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره از سمت خود استعفا کرد. پیشتر نیز در پی حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، چند تن از مقام‌های دولت وی استعفا کرده بودند. «چاد وولف» سرپرست وزارت امنیت داخلی، «بتسی دِووس» وزیر آموزش، «الین چاو» وزیر حمل‌ونقل و «مت پوتینگر» معاون مشاور امنیت ملی از جمله مقامات و وزرای کابینه ترامپ بودند که در پی حادثه چهار‌شنبه شب کنگره استعفا کردند.
طبق گزارش یک رسانه آمریکایی، «جینا‌هاسپل» رئیس‌سیا رئیس‌جمهور این کشور را تهدید کرده در صورت عملی کردن طرحش برای تعیین فرد معتمد و نزدیک به خود به عنوان قائم‌مقام این نهاد اطلاعاتی و جاسوسی، از منصب خود استعفا می‌دهد. همچنین «کریستوفر میلر»، وزیر دفاع موقت یا سر‌پرست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به خبر‌نگاران گفته مشتاق کناره‌گیری از سمت فعلی خود است. در پایان این گزارش مفصل پرسش‌هایی بی‌پاسخ می‌ماند: «آیا روز چهارشنبه
(۲۰ ژانویه- 1 بهمن) تحلیف بایدن بدون مشکل انجام می‌شود و قدرت بدون حاشیه از ترامپ به او منتقل می‌شود و یا همچون چهارشنبه (6 ژانویه- 17 دی) کار به خشونت می‌رسد؟». «آیا طرفدران ترامپ و او در دوران بایدن ساکت خواهند نشست یا دست به شورش می‌زنند؟». «آیا این مشکلات داخلی آمریکا، سیاست‌های خصمانه خارجی این کشور را تعدیل می‌کند یا آمریکا همچنان به ترک‌تازی نابخردانه‌اش ادامه خواهد داد؟» و صد «آیا»ی دیگر که پاسخشان فقط و فقط با مرور زمان به دست
خواهند آمد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi