شناسه خبر : 80419
شنبه 04 بهمن 1399 , 10:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انفجارهای انتحاری در بغداد فرجام تضعیف حشدالشعبی

آمریکا پس از زمینه ‌سازی چند ماهه، عملیات ویرانگر تروریستی در عراق را با انفجارهای خونین در بغداد و قتل بیش از 30 غیر نظامی، آغاز کرد.
همان طور که پیش‌بینی شده بود و کارشناسان هشدار داده بودند، موج جدیدی از حملات تروریستی در عراق با مدیریت آمریکا آغاز شده است و بی‌توجهی مسئولان به هشدارهای کارشناسان، ممکن است که باعث تداوم عملیات جریان‌های وابسته به آمریکا در عراق شود. چند روز گذشته کارشناسان عراقی و منطقه‌ای با اشاره به تحرکات نظامیان اشغالگر آمریکایی در سوریه و انتقال تکفیری‌های خطرناک داعش از زندان‌های استان «حسکه» به اردوگاه آموزشی «التنف»، هشدار داده بودند که اتفاقات خطرناکی قرار است در عراق رخ دهد و کیهان نیز آنها را گزارش کرده بود. با این حال، این هشدارها از سوی دستگاه‌های امنیتی عراق، جدی گرفته نشد و در فاز نخست، خیابان‌های منطقه «باب الشرقی» بغداد، به خون غیر نظامیان آغشته شد. طبق گزارش‌های رسمی، پنجشنبه گذشته ابتدا فردی در میان جمعیت حاضر در بازار لباس میدان «الطیران»، بمب همراه خود را منفجر کرد و سپس، در حالی که دیگران و نیروهای امدادی به کمک مجروحان‌، وارد محل شدند، فرد انتحاری دوم، بمب همراه خودش را در میان آنها منفجر کرد. این دو انفجار جمعا، جان 32 نفر را گرفته و حدود 110 مجروح بر جای گذاشته است. گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت این کشتار را به عهده گرفت و اعلام کرد که هدفش، کشتار شیعیان بوده است.
جالب است بدانیم که هر چند توطئه جدید آمریکا در عراق‌، از ماه‌ها پیش و با تضعیف و حملات رسانه‌ای هدفمند علیه حشد‌الشعبی، آغاز شده بود، ولی اوج ماجرا‌، به همین چند هفته اخیر برمی‌گردد و کارشناسان نیز روی همین تحرکات آمریکا انگشت می‌گذاشته‌اند. به عبارت دیگر، توطئه زمانی در حال تکمیل شد بوده که ماجرای جنجالی انتقال قدرت از «دونالد ترامپ» به «جو بایدن» در جریان بوده است. همه می‌گفتند در آمریکا تغییر و تحولات و اتفاقات بزرگ سیاسی در جریان است، ولی ارتش اشغالگر آمریکا در سوریه و عراق، کار خودش را می‌کرد! این اتفاق یکبار دیگر عملا ثابت کرد که سیاست خارجی آمریکا در دولت‌های ترامپ و بایدن، یکی است و نظامیان آمریکایی کار خودشان را می‌کنند. علاوه‌بر آن، همان طور که ترامپ، «هیلاری کلینتون» و حتی خود بایدن گفته‌اند، داعش مولود همین دموکرات‌ها و شخص «باراک اوباما» است. حالا همین داعش با دستور جدید، در بغداد دست به حمله تروریستی زده است. این دقیقا همان چیزی است که بایدن از داعش و سران این گروه تکفیری انتظار دارد.
موضع نخست‌وزیر عراق
«مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق، که طی ماه‌های اخیر در برابر آمریکا و تحرکاتش کاملا منفعل بوده و این اواخر نیز به جای اشغالگران، حشد‌الشعبی و مقاومت را به طور غیر مستقیم مورد انتقاد قرار می‌داده است، در میان مسئولان اطلاعاتی عراق دست به تغییراتی زد، تا این طور وانمود کند که اتفاق روز پنجشنبه، یک روند و توطئه دراز مدت نبوده، بلکه حاصل سوء مدیریت بخش اطلاعات عراق بوده است. نخست‌وزیر عراق در چارچوب همین ذهنیت خود، به مردم عراق وعده داد که شخصا بر دستگاه اطلاعاتی کشور نظارت کند. کاظمی در این رابطه گفت: « آنچه روز گذشته(پنجشنبه) رخ داد، یک شکاف [در نظام امنیتی] بود و ما اجازه تکرار آن را نخواهیم داد». این اظهارات در حالی انجام گرفت که خیابان‌های عراق طی ماه‌های اخیر، شاهد آرامش و توقف حملات خونین تروریستی بوده است. طبق گزارش‌ها، انفجار خونین بغداد، از سه سال پیش تا کنون سابقه نداشته است.
واکنش‌های داخلی
 سخنگوی «کتائب حزب‌الله» عراق، در ارتباط با انفجارهای بغداد تصریح کرد که این انفجارها با هدف نگه داشتن نیروهای آمریکایی در خاک عراق و به بهانه‌ برقراری امنیت صورت گرفته است. «مظفر الحمیداوی» کارشناس امنیتی عراق، گفت: سرکرده‌های داعش از شرق فرات سوریه به پایگاه «التنف» در نزدیکی مرز عراق با سوریه در چند روز قبل از انفجار میدان «الطیران» منتقل شدند و این گواهی این است که آمریکا به فعال کردن داعشی‌ها و شیوه‌های جدید آنها علیه ملت عراق، روی آورده است.
شماری از نمایندگان پارلمان هم با اشاره به حادثه تروریستی روز پنج‌شنبه بغداد، خواستار اقدام امنیتی جدید و تهیه یک طرح امنیتی برای غلبه بر تروریسم شدند.
«طلال الجبوری» کارشناس سیاسی هم گفت: ما درباره بازگشت تروریسم به عراق... هشدار می‌دهیم.»
واکنش‌های خارجی
جنبش حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در بغداد تأکید کرد: بازگشت انفجار‌ها به عراق مشکوک است. در این بیانیه آمده است: بازگشت انفجار‌ها به عراق، همزمان با افزایش درخواست‌ها برای خروج نیرو‌های اشغالگر آمریکایی، به واقع امری مشکوک است. به گزارش خبرگزاری دانشجو، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: انفجارهای روز پنجشنبه بغداد، توسط مزدورانِ تحت حمایت آمریکا و عربستان سعودی صورت گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس، «ائتلاف ۱۴ فوریه» بحرین در واکنش به انفجارهای روز پنجشنبه بغداد، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دست بی‌رحمانه و خشن تروریسم در راستای خدمت به منافع استکبار، مقاومت را در بغداد هدف گرفت. در این بیانیه آمده است: «بی تردید، تروریسم تکفیری بدون دستور حامیان اصلی خود در منطقه و جهان، عمل نمی‌کند. حامیانی که داعش را تاسیس و تغذیه کرده و این گروه را آموزش داده‌اند». بر اساس این بیانیه، حامی اصلی داعش، آمریکا است و پس از این کشور، امارات و رژیم آل‌سعود قرار دارند. « جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، هم دیروز با صدور بیانیه‌ای، انفجارهای بغداد را محکوم کرد.
5 حمله به کاروان‌های آمریکایی
پنج کاروان لجستیک آمریکایی طی دیروز در مناطق مختلف عراق، هدف انفجار بمب قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاری فارس، عصر دیروز یک کاروان نظامی لجستیک آمریکایی در منطقه «ابوغریب» واقع در غرب شهر بغداد، هدف انفجار بمب قرار گرفت. دیروز پیش از آن نیز چهار کاروان آمریکایی در عراق، از جمله در استان های «بابل» و «دیوانیه»، هدف انفجار بمب قرار گرفته بودند. کاروان‌های لجستیکی آمریکا عمدتا از مرز سوریه در غرب و یا از مرز کویت در جنوب، وارد عراق می‌شوند. گروه‌های عراقی پیش از این اعلام کرده بودند که مهلت ارائه شده به دولت کاظمی برای اخراج نیروهای آمریکایی، به پایان رسیده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi