شناسه خبر : 80420
شنبه 04 بهمن 1399 , 10:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید «نواب صفوی»؛ پیشاهنگ نهضت انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید «سید مجتبی نواب صفوی» را پیشاهنگ جهاد و شهادت زمان ما خوانده‌اند.

 

 شهید سید مجتبی نواب صفوی از پیشگاهان نهضت اسلامی در ایران و از مهمترین و تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که فعالیت‌ها و مبارزات او جرقه‌های مبارزه علنی علیه رژیم پهلوی را زد.

او با تشکیل گروه فداییان اسلام فعالیت‌های انقلابی و مسلحانه خود را تا سال ۱۳۳۴ و آخرین روز‌های زندگی خویش پی گرفت. در این سال‌ها بار‌ها مورد تعقیب و گریز نیرو‌های امنیتی قرار گرفت. اولین حرکت نواب و یارانش ترور احمد کسروی، نویسنده منحرفی بود که به طور علنی به توهین و جسارت به مکتب اهل‌بیت به‌ویژه امام صادق (ع) پرداخته بود؛ تروری که مورد حمایت بسیاری از علمای سرشناس و مراجع تقلید وقت قرار گرفت. آن‌ها در یک اقدام انقلابی دیگر رزم‌آرا را نیز ترور کردند.

فداییان اسلام در حالی که برنامه حذف حسین علا نخست وزیر وقت و امضاکننده پیمان سنتو مبنی بر استقرار پایگاه نظامی آمریکا در ایران را در سر داشتند، دستگیر شده و در تاریخ ۲۷ دی سال ۱۳۳۴ همزمان با سالگرد شهادت حضرت زهرا (س) به خوجه اعدام سپرده شده و به شهادت رسیدند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi