شناسه خبر : 80421
شنبه 04 بهمن 1399 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ساعاتی پس از مراسم تحلیف اتفاق افتاد

تظاهرات در ایالت‌های آمریکا با شعار «بایدن را نمی‌خواهیم»

ساعاتی پس از تحلیف «جو بایدن» به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا، مخالفان نظام سرمایه‌داری، طرفداران جنبش جان سیاهان ارزش دارد و طرفداران ترامپ با شعار «ما بایدن را نمی‌خواهیم» به خیابان‌ها ریختند در برخی مناطق پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. نیروهای امنیتی آمریکا نیز به سرکوب و دستگیری آنها پرداختند.
چهارشنبه شب به وقت تهران مراسم تحلیف جوبایدن تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد طوری که خبر رسیده برخی از حاضران از ترس حملات احتمالی جلیقه‌های ضد گلوله بر تن کرده بودند. واشنگتن چهارشنبه اول بهمن، به دلیل اعلام حکومت نظامی رسماً به یک پادگان بزرگ با خیابان‌های متروکه تبدیل شده بود، به همین خاطر مخالفان بایدن و طرفداران ترامپ نتوانستند در پایتخت اعتراض کنند.
اما اخبار و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد جنبش ضد فاشیستی آنتی فا، طرفداران جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» و همچنین طرفداران ترامپ در برخی از ایالت‌ها به خیابان‌ها ریختند و تنها ساعاتی پس از تحلیف بایدن چند شهر و ایالت آمریکا تبدیل به صحنه زد و خورد شدید پلیس و معترضان شد. در برخی شهرها نیز معترضان پرچم کشور خودشان را به آتش کشیدند تا عملاً ثابت کنند بایدن کار درازی برای ترمیم شکاف‌های ایجاد شده در پیش دارد.
 بر اساس گزارش رسانه‌های غربی مثل «دیلی میل»، گروهی از معترضان آمریکایی با تظاهرات در «پورتلند» ایالت اورگن، شعارهایی علیه بایدن و حزب دموکرات سردادند که به خشونت کشیده شد این.روزنامه انگلیسی همچنین نوشته، نیروهای پلیس فدرال برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور
و نارنجک‌های دودزا استفاده کردند. اعضای جنبش چپ مستقل ضدنژادپرستی «آنتیفا» با تجمع در مقابل ساختمان اداره گمرک و مهاجرت در پورتلند، با پرتاب اجسامی، شیشه‌های دفاتر حزب دموکرات را در هم شکستند و شعارهایی علیه بایدن سردادند. بر روی یکی از دست نوشته‌ها هم نوشته شده بود: «ما بایدن را نمی‌خواهیم- ما انتقام می‌خواهیم! برای قتل‌های پلیس، جنگ‌های امپریالیستی و قتل‌عام‌های فاشیستی».
به گفته پلیس محلی، آنها یکی از دست‌کم ۴ گروهی بودند که برنامه داشتند اعتراضاتی در پورتلند برپا کنند. مأموران سعی کردند میله‌های وصل به پارچه نوشته‌ها را که معتقد بودند می‌تواند به عنوان سلاح استفاده شود، بگیرند اما با پرتاب اجسام توسط معترضان به سمت آن‌ها، ناکام ماندند. نیروی‌های امنیتی برای فراری دادن معترضان از نارنجک دودزا استفاده کردند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده، تظاهرات در دیگر شهرهای آمریکا هم رخ داده است. معترضان در کلمبوس، دنور، ساکرامنتو و سیاتل مقابل ساختمان‌ها با شعارهای ضدپلیس تجمع کرده و پرچم‌های آمریکا را سوزاندند.
درگیری با پلیس با چماق!
در شهر «سیاتل» ایالت «واشنگتن» گروهی از معترضان جنبش آنتیفا ویترین فروشگاه‌ها و ادارات را در مرکز شهر تخریب کردند. نیروهای پلیس در سیاتل می‌گویند اعضای آنتیفا، شیشه‌های دادگاه فدرال «ناکامورا» را در هم شکستند. برخی گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی از آن است که اعضای جنبش آنتیفا در جریان اعتراضات چهارشنبه در «ساکرامنتو» ایالت کالیفرنیا، با خود چوب و چماق حمل می‌کردند. طبق گزارش دیلی‌میل، شدت اعتراض‌ها و درگیری‌ها در شهرهای مختلف آمریکا تا ‌اندازه‌ای بود که نیروهای امنیتی مجبور شدند خیابان‌های منتهی به ساختمان‌های حزب دموکرات را مسدود کنند. کلیپ‌های ویدئویی منتشر شده در فضای مجازی، صدای انفجار نارنجک‌های دودزا را نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات پرتاب می‌کردند.گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی تعدادی از معترضان را بازداشت کرده است که به تعداد دقیق آنها اشاره‌ای نشده است.
مبارزه با تروریسم و نژادپرستی
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اما ساعاتی بعد از مراسم تحلیف، به کاخ سفید رفت تا اولین روز کاری خود را در دفترش موسوم به «اتاق بیضی» شروع کند. در اولین روز کاری خود نیز به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ۱۷ دستور اجرایی با هدف باطل کردن برخی اقدامات «دونالد ترامپ» امضا کرد که از جمله مهم‌ترین این دستورات اجرایی می‌توان به لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پایان وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک، اشاره کرد.
«بایدن» در مراسم تحلیف به بحران‌ها و مشکلات داخلی آمریکا پرداخت و با اشاره به چالش‌های پیش روی دولتش گفت: «ما باید با نژادپرستی و تروریسم داخلی مبارزه کنیم. می‌خواهم آمریکا را بار دیگر متحد کنم و از همه می‌خواهم در راه دستیابی به این آرمان به من کمک کنند... اختلاف نظر نباید به تفرقه منجر شود. من رئیس‌جمهور همه ملت آمریکا هستم. قول می‌دهم که برای آنهایی که در انتخابات از من حمایت نکردند، به‌اندازه کسانی که حمایتم کردند تلاش کنم. من می‌دانم که بسیاری از هموطنان ما امروز نگران شغل خود هستند، نگران بیمه خود هستند، نگران آینده خود هستند... در این شرایط ما باید اختلافات را کنار بگذاریم. ما به یکدیگر نیاز داریم. ما برای عبور از این زمستان سیاه به یکدیگر نیاز داریم. ما برای عبور از این همه‌گیری (کرونا) باید یک ملت باشیم».
استیضاح ترامپ و بایدن!
با وجود اتمام دوره کاری ترامپ دموکرات‌ها هنوز بحث استیضاح وی را رها نکرده و رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که مجلس سنا آماده است تا با دریافت طرح استیضاح رئیس‌جمهور سابق آمریکا فرآیند استیضاح وی را آغاز کند. «نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد مقامات سنا به وی اطلاع داده‌اند آماده دریافت طرح استیضاح ترامپ و آغاز فرآیند استیضاح وی در سنا هستند. استیضاح ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش از این لحاظ حائز اهمیت است که می‌تواند مانع نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی شود. از سوی دیگر و همزمان عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته طرح استیضاح رئیس‌جمهور جدید این کشور را ارائه کرده است!
پایگاه خبری «هیل»، نزدیک به کنگره آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) گزارش داد متن طرحی که «مارجری تیلور‌گرین»، قانونگذار جمهوری‌خواه ایالت «جورجیا» برای استیضاح بایدن ارائه کرده مشخص نیست، اما اظهارات او نشان می‌دهد وی بایدن را به سوءاستفاده از قدرت در دورانی که معاون رئیس‌جمهور آمریکا بوده متهم کرده است. «گرین» این را هم گفته که «جو بایدن» با سوءاستفاده از قدرت به پسرش «هانتر» اجازه داده عضو هیئت‌مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین شود.
30 هزار و 573 دروغ
ساعتی بعد از آغاز به کار «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور، روزنامه «واشنگتن پست» نیز آماری درباره تعداد کل دروغ‌های رئیس‌جمهور سابق این کشور ارائه داد. طبق گزارش این روزنامه، دونالد ترامپ در دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود در آمریکا 30 هزار و ۵۷۳ دروغ یا ادعای گمراه‌کننده مطرح کرده است. این روزنامه آمریکایی تعداد دروغ‌ها و ادعاهای غلط ترامپ را اینطور شمارش کرده که اگر در یک مصاحبه یا توئیت درباره یک موضوع خاص چند بار دروغ یا ادعای غلط گفته باشد، فقط یک بار آن را محاسبه کرده است. طبق این گزارش، بیشترین ادعای غلط و دروغی که ترامپ در دوره ریاست جمهوری گفته، ادعاهای مکررش درباره این بوده که او بزرگ‌ترین اقتصاد تاریخ آمریکا را ساخته است. آخرین ادعای گمراه‌کننده و غلط ترامپ در سخنرانی خداحافظی او از مقام ریاست جمهوری آمریکا در پایگاه شکاری «اندروز» ساعتی قبل از مراسم تحلیف جو بایدن بود.ترامپ در این سخنرانی خطاب به حامیان خود و مردم آمریکا گفت: «ما (دولت ترامپ) با فاصله زیاد (در قیاس با دیگر دولت‌های آمریکایی) بالاترین میزان کاهش مالیات را در تاریخ کشورمان داشتیم».
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi