شناسه خبر : 80447
یکشنبه 05 بهمن 1399 , 09:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت وگوباداود حیدری، مدیر مرکز توانبخشی بقیه الله(عج):

همه چیزدرباره مهمترین مرکزجامع توانبخشی ایثارگران درکشور

احداث پروژه خاتمه پیدا کرده و موارد مهمی همچون وصل گاز این مرکز که موضوع مهمی‌ست، اخذ پایان کار و مجوز فعالیت از نهادهای ذیربط باقی‌ مانده است که ان‌شاءالله با انجام این موارد و تجهیز بخش‌های سه‌گانه‌ مرکز، رسما فعالیت خدمات‌رسانی مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه‌الله(عج) آغاز خواهد شد.

همه چیز درباره مهمترین مرکز جامع توانبخشی ایثارگران در کشور/ دوره سالمندی ایثارگران چگونه سپری می‌شود؟

مدیر عامل شبکه ملی ایثارگران و مدیر مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه الله(عج)گفت: مراحل احداث این مرکز به اتمام رسیده و بهره‌برداری از این مرکز به زودی آغاز خواهد شد.

مراحل احداث مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه‌الله(عج) یعنی مهمترین مرکز توانبخشی ایثارگران در کشور، بعد از چندین سال به اتمام رسیده و بهره‌برداری از این مرکز به زودی آغاز خواهد شد. این مجموعه زیر مجموعه موسسه توانبخشی ایثار است. موسسه فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار سال 1393 تشکیل شد و از همان ابتدا شعبی را در برخی استان ها تحت مدیریت خود داشت.

دکتر داود حیدری جانباز 70 درصد نخاعی دوران دفاع مقدس، مدیر عامل شبکه ملی ایثارگران و مدیر مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه‌الله(عج) است. او متولد 1344 است و در سن 17 سالگی درسال 1361 برای اولین بار به جبهه اعزام شده و در سال 1363 در منطقه کردستان جانباز می شود.  حیدری در گفتگوی تفصیلی با تسنیم درباره پروژه عظیم مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه‌الله(عج) و نوع خدماتی که قرار است به ایثارگران ارائه دهد صحبت می کند. مشروح این گفتگو در ادامه می آید:

* تسنیم: چند سالیست که بحث مراکز جامع توانبخشی ایثار در استان های مختلف از موضوعات مهم و مورد توجه جانبازان کشور بوده است. هدف از ساخت این مراکز جامع توانبخشی چیست؟

از سال ها پیش دغدغه‌ مسئولین دلسوز بنیاد شهید و امور ایثارگران و نخبگان جامعه‌ ایثارگری این بود که خلاء وجود محلی به عنوان آسایشگاه یا مرکز توانبخشی در شأن این عزیزان مخصوصا دو گروهی که جامعه‌ هدف در مراکز جامع توانبخشی هستند یعنی والدین معظم شهدا و جانبازان با آسیب دیدگی بالا(های‌ریسک) بشدت احساس می‌شود. دلایل عمده این نگرانی هم زیاد بود که به سه مورد مهم آن اشاره می کنم:

1- ورود والدین معظم شهدا و جانبازان دارای آسیب دیدگی بالا به دوران سالمندی و مشکلاتی که در دوران کهولت سن برای بعضی از این عزیزان پیش خواهد آمد و ادامه‌ زندگی در منزل برای‌شان امکانپذیر نخواهد بود.

2- برخی از اعضای جامعه‌ هدف مراکز توانبخشی بعد از انجام عمل جراحی و درمان، از بیمارستان مرخص می‌شوند، اما به دلایل مشکلات جسمانی و به تشخیص پزشک قادر به گذراندن دوره نقاهت در منزل نیستند.

جانبازان دفاع مقدس , جانبازان مدافع حرم , انجمن جانبازان نخاعی کشور , ورزش جانبازان و معلولین , خانواده شهدا , بنیاد شهید و امور ایثارگران , سعید اوحدی ,

3- بعضی از اعضای جامعه‌ هدف مراکز توانبخشی، بدلیل مشکلات جسمانی دائما در منزل هستند و این عزیزان بعد از مدتی دچار افسردگی خواهند شد. برای پیشگیری از این امر نیاز به محلی برای حضور آنان، تحت عنوان توانبخشی روزانه احساس می‌شود که بتوانند ساعاتی را در کنار همنوعان خود به امور فرهنگی،تفریحی، ورزشی، آموزشی و درمانی بپردازند.

 

با پیگیری‌های مستمر تشکل‌های ایثارگری مخصوصا انجمن جانبازان نخاعی، از سالهای پیش ایجاد مراکز توانبخشی تصویب و عملیات احداث آن ها در بعضی از مراکز استان‌ها شروع شد.

 

با توجه به این موارد و با پیگیری‌های مستمر تشکل‌های ایثارگری مخصوصا انجمن جانبازان نخاعی، از سالهای پیش ایجاد این مراکز تصویب و عملیات احداث آن ها در بعضی از مراکز استان‌ها شروع شد. کارگروهی متشکل از نمایندگان ایثارگران برای نظارت بر ساخت این مراکز تعیین شده که هم اکنون بعضی از آن ها تکمیل شده و بعضی در حال تکمیل هستند.

* تسنیم: احداث مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه‌الله(عج) نیز همین اهداف را دنبال می کند؟ مدیریت جدید در بنیاد شهید به پیشرفت این اهداف کمک کرده است؟

اخیرا و با حضور آقای مهندس سعید اوحدی در بنیاد شهید و امور ایثارگران، توجه ویژه‌ای به چگونگی گذراندن دوران سالمندی جامعه‌ هدف شده و با تشخیص صحیح و به موقع، دستورات لازم توسط ایشان مبنی بر سامان بخشیدن به امور آسایشگاهی و توانبخشی و تسریع در تکمیل مراکز توانبخشی صادر شده است. جا دارد همین جا از زحمات تمامی مسئولین محترم و دست‌اندرکاران به انجام رسیدن این اقدام بسیار مهم و اساسی تشکر کنم.

 

با حضور مدیریت جدید در بنیاد شهید توجه ویژه‌ای به چگونگی گذراندن دوران سالمندی جامعه‌ هدف شده است.

 
 

مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه‌الله(عج) یکی از این مراکز توانبخشی و در واقع مهمترین آنان است که اخیرا مرحله‌ احداث آن به اتمام رسیده و انشاءالله بهره‌برداری از آن در ماه های آتی شروع خواهد شد. این مرکز زیر مجموعه موسسه توانبخشی ایثار تعریف شده است که مدیرعامل موسسه، هیات عامل و مدیر آن را تعیین می کند. هیات عامل در چارچوب اساسنامه‌ موسسه و مصوبات هیات مدیره موسسه، مرکز را اداره خواهد کرد.

 

مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه‌الله(عج) یکی از مراکز توانبخشی و در واقع مهمترین آنان است که اخیرا مرحله‌ احداث آن به اتمام رسیده و بهره‌برداری از آن شروع خواهد شد.

 
 

* تسنیم: از چه تاریخی رسما مرکز بقیه الله(عج) ارائه خدمات خود به جانبازان و ایثارگران را آغاز خواهد کرد؟

فعلا احداث پروژه خاتمه پیدا کرده و موارد مهمی همچون وصل گاز این مرکز که موضوع مهمی‌ست، اخذ پایان کار و مجوز فعالیت از نهادهای ذیربط باقی‌ مانده است که ان‌شاءالله با انجام این موارد و تجهیز بخش‌های سه‌گانه‌ مرکز، رسما فعالیت خدمات‌رسانی مرکز جامع توانبخشی ایثار تهران بقیه‌الله(عج) آغاز خواهد شد.

جانبازان دفاع مقدس , جانبازان مدافع حرم , انجمن جانبازان نخاعی کشور , ورزش جانبازان و معلولین , خانواده شهدا , بنیاد شهید و امور ایثارگران , سعید اوحدی ,

* تسنیم: اعضای هیات عامل و مدیر مرکز چه اشخاصی هستند؟

دکتر صمیمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ(عضو و رئیس هیات‌عامل)، دکتر ابوطالبی جانباز قطع نخاع و رئیس هیات مدیره انجمن جانبازان نخاعی(عضو هیات‌عامل) ، امیر عقیقی مدیر عامل خانه نور یا انجمن جانبازان بصیر(عضو هیات عامل)، دکتر حمیدزاده جانباز نخاعی و پزشک متخصص(عضو هیات‌عامل)، دکتر صدرزاده معاون توانبخشی موسسه ایثار(عضو هیات‌عامل) و اینجانب به عنوان عضو هیات عامل و مدیر مرکز معرفی شده‌ایم.

* تسنیم: مهمترین سوال اینست که چه خدماتی قرار است در این مرکز به ایثاگران ارائه شود؟

این مرکز شامل سه بخش اصلی فرهنگی و ورزشی، کلینیکال و هتلینگ است. که هر بخش فعالیت های مربوط به خود را دارد. مثلا در بخش فرهنگی و ورزشی، خدمات به سه بخش تقسیم می شود: 1-توانبخشی روزانه که حضور در آن از ساعت 10 لغایت 18 است آن هم همراه با ارائه خدماتی از قبیل - فیزیوتراپی

ورزش های سبک و تفریحی مثل فوتبال دستی، دارت، بدنسازی مناسب با شرایط جسمی جانبازان، پینگ‌پنگ و حتی تیراندازی با کمان و کلت و تفنگ، سانس بسکتبال با ویلچر، سانس استخر جهت شنا و آب‌درمانی، آموزش انجام کارهای دستی مثل سفالگری، نقاشی، خطاطی و...، ناهار و مکانی برای استراحت چند ساعته، برگزاری مسابقات شاد و مفرح در رشته‌های ورزشی فوق‌الذکر، پخش فیلم ، فضایی جهت خاطره‌گویی و انتقال تجارب شخصی مخصوصاً برای جانبازان نخاعی

2- برگزاری جشن‌ها و مراسم شاد و نشاط‌آور در اعیاد و روزهای ملی 3- برگزاری مراسم مذهبی (محرم و صفر، شبهای احیا و...)

 

بخش کلینیکال مرکز شامل خدماتی از جمله دوره پایش سلامت، کلینیک درد ، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، داروخانه، اورژانس، دندانپزشکی، اروتز پروتز ، خدمات سمعک، کلینیک ویلچرو گذراندن دوره نقاهت است.

 
 

بخش کلینیکال شامل خدماتی از جمله دوره پایش سلامت، کلینیک درد ، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، داروخانه، اورژانس، دندانپزشکی، اروتز پروتز ، خدمات سمعک، کلینیک ویلچر(برای تعمیرات ویلچر و معرفی ویلچرهای مناسب به جامعه‌ی هدف)و گذراندن دوره نقاهت است: بعضی از ایثارگران که از بیمارستان مرخص می‌شوند، برای اموری همچون فیزیوتراپی، پانسمان، استحمام و... نیاز به کمک دارند و به تشخیص پزشک، امکان انجام این امور در منزل برایشان وجود ندارد، که دوره نقاهت خود را در مرکز توانبخشی می‌گذرانند.

جانبازان دفاع مقدس , جانبازان مدافع حرم , انجمن جانبازان نخاعی کشور , ورزش جانبازان و معلولین , خانواده شهدا , بنیاد شهید و امور ایثارگران , سعید اوحدی ,

بخش هتلینگ هم شامل دو بخش اصلی‌ اسکان موقت و دائم است.

اسکان موقت مربوط است به 1- اعضای جامعه‌ هدف و همراهان آنها که برای پیگیری امور درمان به تهران سفر می‌کنند. 2- همراهان جامعه‌ هدف که مجبور هستند به کارهای بیمارستانی آن ها رسیدگی کنند و نیاز به استراحت در مکانی خارج از بیمارستان دارند، (در این حالت جانباز در بیمارستان بستری است و یا دوران نقاهت را در مرکز توانبخشی ایثار تهران می گذراند.)3- اعضای جامعه هدف که به هر دلیل نیاز به حضور موقت در مرکز توانبخشی دارند، به عنوان مثال در منزل‌شان تعمیرات دارند، آسانسور منزل خراب می‌شود، همسرشان به سفر رفته و یا همسر آنها نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد و...

برای این سه گروه از عزیزان سهمیه‌ای- مثلا 24 روز در سال- در نظر گرفته خواهد شد که به تشخیص خودشان، روزهای استفاده از این سهمیه مشخص می شود.

اسکان دائمی هم جهت والدین معظم شاهد و جانبازانی که به هیچ عنوان امکان ادامه زندگی در منزل را ندارند، در نظر گرفته شده است. برنامه های گفته شده به صورت کلیات به تصویب هیات عامل رسیده و ان‌شاءالله پس از تدوین آیین‌نامه‌های لازم، اجرایی خواهد شد.

 

* تسنیم: مرکز بقیه الله(عج) اولین مرکز توانبخشی تهران است؟ فقط جانبازان و ایثارگران تهرانی می توانند از آن استفاده کنند یا اینکه ایثارگران سایر استان ها هم از خدماتش بهره مند خواهند شد؟

بله اولین مرکز توانبخشی در تهران است و قرار است به جامعه‌ هدف خودش که والدین معظم شهدا و جانبازان با آسیب دیدگی بالا در کل کشور خدمات ارائه بدهد. بصورت عمومی بیشتر تهرانی‌ها به مرکز مراجعه خواهند داشت ولی سرویس دهی کشوری انجام خواهد شد.

 

آسایشگاه‌های جانبازان در سطح تهران کماکان و مثل قبل فعالیت‌شان را ادامه خواهند داد.

 
 

* تسنیم: چند وقت پیش جانبازان نخاعی گلایه ای را طی نامه در مورد برنامه بنیاد شهید برای  ادغام آسایشگاه ها با مراکز توانبخشی اعلام کردند. آیا با احداث این مرکز توانبخشی فعالیت آسایشگاه های جانبازان در تهران با مرکز ادغام خواهد شد؟

خیر؛ چنین اتفاقی نخواهد افتاد و آسایشگاه‌ها کماکان و مثل قبل فعالیت‌شان را ادامه خواهند داد.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
خداروشکر که بلاخره این مرکز با مدیریت خود جانبازان قراره کار خودشو شروع کنه . امیدوارم موفق باشند
البته با سلیقه های متفاوتی که بین دوستان جانباز وجود داره شاید تعدادی قلیلی هم باشند که چرا ما تو این تیم نیستیم . ....
دوستان هیئت عامل با قدرت تمام کار خودتون رو شروع و ادامه بدید
ممنون از فاش نیوز که صدای رسای جامعه‌ی ایثارگری‌ست
اتفاق مبارکی‌ هست
ان‌شاالله حالا که بخش اصلی فعالیت مرکز توانبخشی به خود جانبازان سپرده شده، با حمایت همه جانبه و بدور از تفرقه و چندصدایی شاهد خدمت رسانی به ایثارگران باشیم
از انجمن جانبازان نخاعی که دلسوزانه پیگیر این کار مهم بودند تشکرمیکنم. دکترحیدری و اعضای مخلص انجمن رو سالهاست میشناسم که صادقانه و کوشا کمر همت برای حل مشکل همنوعان خود بسته اند .خداوند یار و یاورتان باد ما هم به وسع خویش حمایت میکنیم و برای موفقیت تان دعاگو هستیم. هیچکس برای جانبازان دلسوزتر از خودشان نیست.
از فاش نیوز عزیز هم ممنونم. سرافراز باشید و سربلند
الحمدالله با تدبیر آقای اوحدی که خود ایشان از قشر جانبازان و خانواده شهدا هستند و بهره گرفتن و اعتماد به جانبازان از سوی ایشان بسیار عالی و امیدواریم در دیگر امور بنیاد شهید از خود ایثارگران استفاده شود
و دیگر اینکه عزیزان جانباز هیئت مدیره توانبخشی که این مسولیت را متقبل شده اند باید به نحواحسن مدیریت کنند و رضایت ایثارگران بلاخص جانبازان فراهم نمایند تا خدایی نکرده گزک به دست مسولین بنیاد ندهند که جانبازان هم توان نداشتند و یا.....
از انجمن جانبازان قطع نخاع که پیگیر به نتیجه رسیدن این مهم بوده اند سپاسگزاری میکنم.
دکتر حیدری و اعضای صدیق انجمن رو میشناسم صادقانه و دلسوزانه برای دوستان همنوع خود کار میکنند امیدوارم در این سنگر هم همچون گذشته موفق باشند. هیچکس برای جانبازان دلسوزتر از خود جانبازان نیست. الله یاورتان باد
فاش نیوز عزیز در کمک به ایثارگران توانمندتر از قبل باشی .
ما این جانبازان رو قبول نداریم
باید از جانبازان نخاعی رهپویان افق نور هم حداقل 3 نفر عضو این گروه میشدند
فاش نیوز لعنت بهتون...
فقط نظراتی که دوست داشته باشید درج میکنید
گفته بودم
از گروه جانبازان نخاعی موسسه رهپویان افق نور هم باید حداقل 3 نفر در این هیئت عامل انتخاب میشدند
لعنت بهتون لعنت بهتون
حق ما همین‌ است که برایمان مدیر بی‌درد و دنبال منافع شخصی بیاورند که نتیجه‌ی عملکردشان را تاکنون دیده‌ایم
میدانید چه اختلاسهای کلانی در بانک دی شد؟
میدانید صدها شرکت در سازمان اقتصادی کوثر هیچ عایدی قابل توجهی به بنیاد ندادند و تمام‌ سرمایه‌شان صرف پرداخت حقوق و پاداش و بهره‌وری به مدیرانی بود که مسبب اصلی ورشکستگی شرکت‌شان بودند .
چرا به محض انتصاب جانبازان شلوغ می‌کنیم و حتی فرصت چند ماه کاربه آنها نمی‌دهیم و قضاوت‌شان می‌کنیم‌ اما در قبال اختلاس غیر جانبازان سکوت محض کرده و صدایمان در نمی‌آید. لطفا قدری منصف باشیم...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi