شناسه خبر : 80500
سه شنبه 07 بهمن 1399 , 11:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ممانعت دانشگاه از اعزام نخبه موشکی به جبهه

محمد رستمی گردآورنده خاطرات و اطلاعات شهید نخبه «محمود ریاضی» از مردم خواست تا در صورت داشتن اطلاعاتی از این شهید، آن را در اختیار نویسنده کتاب مذکور قرار دهند.

 

کمک برای تکمیل کتاب یک شهید نخبه/ خاک غربت بر پیکر شهید «محمود ریاضی»به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شهید محمود ریاضی از شهدای نخبه کشور دانشجوی رشته شیمی دانشگاه تهران بود که پس از فارغ‌التحصیلی، در رشته برق دانشگاه پلی تکنیک به ادامه تحصیل پرداخت.

وی از اولین دانشمند پروژه موشکی کشور در سوخت جامد و پروژه عقاب بود. با توجه به علاقه‌اش برای رفتن به جبهه، نام او در فهرست دانشجویان نخبه‌ای قرار داشت که به دانشگاه ابلاغ شده بود مانع رفتن آنان به جبهه شوند.

علاقه او به کتاب زبانزد خاص و عام بود، همرزمان او تعریف می‌کردند که محمود در سنگر کوله‌ای از کتاب همراه خود داشت. بعد از شهادن گنجینه کتاب او تعجب همه را برانگیخت چرا که در بین کتاب‌های او از آموزش زبان اسپانیولی گرفته تا آلمانی و روسی تا فیزیک کوانتوم و فلسفه وجود داشت.

محمود ریاضی از جمله شهدای نخبه‌ای بود که به چهار زبان تسلط داشت و تحصیل او در برترین دانشگاه‌های کشور باعث شده بود وی به عنوان یکی از نخبه‌های کشور معرفی شود؛ اما عشق به حضور در میدان جهاد او را به جبهه کشاند و سرانجام در تاریخ ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶ در منطقه سردشت به شهادت رسید.

حالا پس از گذشت سال‌ها از شهادت این نخبه دانشجو، محمد رستمی آغاز به جمع آوری زندگینامه و خاطرات این شهید کرده تا در قالب کتاب، آن را به رشته تحریر درآورد. وی در اینباره اظهار داشت: از سال ۱۳۶۶ که محمود ریاضی به شهادت رسید اقدام خاصی برای معرفی او انجام نشده است، مطالب جذابی گردآوری شده و توانستیم خاطراتی از دوستان و آشنایان شهید جمع آوری کنیم که قصد داریم در کتابی آنها را به چاپ برسانیم.

رستمی درباره شهید ریاضی گفت: پروفسور مهری از استادان دانشگاه شریف به این شهید گفته بود که من فقط یکی را مثل تو در هند یا مالزی سراغ دارم که به چند زبان مسلط باشد.

رستمی با اشاره به گمنام ماندن بسیاری از شهدای نخبه در کشور افزود: لازم است نویسندگان و ناشران به این شهدا توجه بیشتری داشته باشند و تنها به افراد مطرح نپردازند.

وی از مردم درخواست کرد تا در صورت داشتن اطلاعاتی از شهید محمود ریاضی با شماره ۰۹۱۲۴۱۳۸۹۳۸ تماس گرفته و اطلاعات خود را در اختیار نویسنده کتاب قرار دهند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi