شناسه خبر : 80659
سه شنبه 14 بهمن 1399 , 16:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

براساس تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده

مردم به واکسن ایرانی بیش از خارجی اعتماد دارند

نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده در حوزه واکسن کرونا، حاکی از افزایش اعتماد و امیدواری مردم به واکسن ایرانی کرونا و کاهش تمایل به واکسن خارجی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نتایج آخرین نظرسنجی «مرکز افکارسنجی ایرانیان» با موضوع پیمایش آگاهی از نگرش و رفتار شهروندان ایرانی درباره بیماری و واکسن کرونا منتشر شد.
این نظرسنجی در دو مقطع هفته اول دی ماه همزمان با انجام مراحل تحقیقاتی واکسن ایرانی کرونا و تلاش دولت برای خرید واکسن خارجی و همچنین هفته آخر دی ماه پس از اعلام موفقیت مراحل اولیه تولید «نخستین واکسن ایرانی کرونا» توسط ستاد اجرایی فرمان امام و بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی و حمایت از واکسن داخلی صورت گرفته است.
این سنجش در مقطع اول از هزار و 80 نفر نمونه و در مقطع دوم از هزار و 88 نفر نمونه در سطح ملی از بین شهروندان بالای 18سال به صورت تصادفی انجام شده است.
 در ابتدای دی ماه 59.7 درصد پاسخگویان اظهارداشته‌اند که امیدواری زیادی نسبت به تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان و شرکت‌های ایرانی دارند و در اواخر دی، این امیدواری به 67.9 درصد افزایش یافته‌است.
همچنین از دیگر نکات قابل توجه این نظرسنجی درخصوص پرسش از افراد در مورد «استفاده از واکسن کرونا در صورت واردات آن از کشورهای خارجی و تأیید وزارت بهداشت»، است که در نظرسنجی اول 53.2 درصد اعلام کردند که از آن استفاده خواهند کرد و این میزان در موج دوم به 41.4 درصد کاهش پیدا کرده است.
در مقطع اول 72.2 درصد افراد نمونه مورد مطالعه اظهار داشته‌اند که در صورت تولید واکسن ایرانی کرونا توسط شرکت‌های داخلی و تأیید وزارت بهداشت، از آن استفاده خواهند کرد. این میزان در موج دوم به 74.9 درصد افزایش یافته است.
در این نظرسنجی درخصوص نظر افراد به واکسن‌های کشورهای مختلف نیز سؤال شده که در نظرسنجی ابتدای دی ماه 57.6 درصد افراد اعتماد بالایی به واکسن ایرانی کرونا دارند.در مقابل 19.4 درصد به واکسن آمریکایی، 8.9 درصد به واکسن چینی، 11.8 درصد به واکسن روسی و 21.2 درصد هم به واکسن اروپایی اعتماد بالایی دارند.همچنین حدود 40 درصد افراد نمونه مورد مطالعه به واکسن‌های کرونایی که توسط کشورهای مختلف تولید شده‌اند، هیچگونه اعتمادی ندارند. این عدم اعتماد در مورد واکسن ایرانی کرونا 13.1 درصد است.
این آمار در نظرسنجی دوم اما با تفاوت‌هایی رو‌به‌رو شده و در موج دوم 58.8 درصد افراد اعتماد بالایی به واکسن ایرانی کرونا دارند، در مقابل 13.4 درصد به واکسن آمریکایی، 5.2 درصد به واکسن چینی، 7.8 درصد به واکسن روسی و 15.9درصد هم به واکسن اروپایی اعتماد بالایی دارند.
همچنین به ترتیب 51.4، 56.5، 47.3 و 50.5 درصد افراد نمونه مورد مطالعه به واکسن‌های کرونایی کشورهای آمریکا، چین، روسیه و اروپا هیچگونه اعتمادی ندارند که براساس این نظرسنجی صورت گرفته این عدم اعتماد در مورد واکسن ایرانی کرونا 10.5درصد است.
آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا از امروز
خبر دیگر اینکه، عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا گفت: از امروز، 15 نفر وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی شده و افراد جدیدی را وارد تست مرحله اول خواهیم کرد.
محمدرضا صالحی در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه تا به حال عارضه جدی و آلرژی نسبت به واکسن ایرانی دیده نشده، اظهارداشت: از روز سه شنبه 15 نفر وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کوویران شده و افراد جدیدی را وارد تست مرحله اول خواهیم کرد، ضمن اینکه طبق تحقیقات واکسن ایرانی قابلیت پیشگیری از کرونای انگلیسی را هم دارد.
صالحی افزود: در سطح دنیا 200 گروه و در کشور خودمان بیش از 10 گروه فعال مشغول تحقیقات روی واکسن هستند، الگوهای طراحی مختلفی هم در این زمینه داریم، یک سری از آنها که از همان الگوی سنتی پیروی می‌کنند و عوارض شناخته شده‌ای دارند، یک سری از آنها جدیدتر است مثل پروتئین‌های نوترکیب مثل پاستور و رازی و برخی از آنها هم که تا به حال در انسان آزمایش نشدند مثل نوع جدید واکسن‌ها که دو گروه در ایران روی آن کار می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که «کدام یک از واکسن‌ها بهتر است» گفت: این موضوع یک مقدار پیچیده است از این جهت که واکسن سه تیپ عوارض دارد، یکی عوارض زودرس که تا 72 ساعت پس از تجویز اتفاق می‌افتند، دوم عوارض میان‌مدت که تا سه ماه خودش را نشان می‌دهد و عوارض طولانی‌مدت که تا سال‌ها بعد مشخص می‌شود و واکسن‌هایی که تا به حال تولید شده نهایتا به عوارض میان‌مدت رسیدند.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه تا الان 35 نفر را در ایران تحت واکسیناسیون قرار‌دادیم، عنوان کرد: 15 نفر آنها به دوز دوم رسیدند چون قریب به اتفاق واکسن‌های کرونا دو دوز است، همچنین افراد جدیدی را وارد تست مرحله اول خواهیم کرد. واکسن اول ایمنی کمی ایجاد کرده و واکسن دوم آن را تقویت می‌کند و به فاصله دو تا چهار هفته بعد تزریق می‌شود.
صالحی تأکید کرد: در فاز اول نگاه بیشتر به بحث عوارض است، اگر خطر قابل توجهی نداشته باشد وارد فاز دوم می‌شویم، این افراد مرتبا معاینه می‌شوند و تا به حال عوارض در حد درد تزریق یا آنفولانزای خفیف که در حد عوارض پذیرفته شدن واکسن است بوده و عارضه شدیدی که طرح متوقف شود وجود نداشته، تا این لحظه آلرژی جدی نداریم و امیدواریم به همین شکل پیش
برویم.
وی با اشاره به اینکه الان در مورد واکسیناسیون گروه‌های پرخطر نمی‌توانیم صحبت کنیم، اظهارداشت: اگر فاز سه هم طی شود خانم‌های باردار و افراد پرخطر هم می‌توانند استفاده کنند، هر چقدر جلوتر می‌رویم گروه‌های پرخطر هم به لیست ما اضافه می‌شوند، ما منطبق با پروتکل‌های جهانی حرکت می‌کنیم و گزارشات را مرتبا به سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌دهیم.
این پزشک متخصص گفت: حتی بعد از واکسیناسیون نیز زدن ماسک باید ادامه پیدا کند چون واکسن از عفونی شدن جلوگیری نمی‌کند، یعنی ویروس وارد بدن می‌شود اما تبدیل به بیماری شدید نخواهد شد.
اینستاگرام
این حرف اصلا واقعیت نداره مجبورید این خبرای جعلی رو منعکس کنید! بله مردم علاوه بر بی اعتمادی به واکسن ایرانی به واکسن روسی و چینی اصلا اعتماد ندارند که ندارند. تو کشوری که از ساخت یک مسکن ساده عاجزند انتظار دارین واکسن بسازند اونم واکسن کرونا و مردم هم اعتماد کنند. به هر حال سعی کنین خبرهای کذب رو منعکس نکنین من از خیلی ها خبر دارم که اصلا از واکسن های امتحان پس نداده استفاده نمی کنند. در ضمن واکسن ایرانی نه به داره نه به بار داریم الکی ازش تبلیغ می کنیم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi