شناسه خبر : 80686
پنجشنبه 16 بهمن 1399 , 09:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضعف‌های عدالت اقتصادی موجود به روایت «بیست و یک روز بعد»

فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی سید محمد رضا خردمندان روایت کننده ضعف‌های عدالت اقتصادی موجود است.

 اکبر صفرزاده؛ عدالت اقتصادی و برقراری آن از مهمترین آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است. امام خمینی (ره) بار‌ها تاکید فرمودند: «گمان نمی‏‌کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.» (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۴۲) همچنین امام راحل (ره) همواره از پابرهنه‌ها و زاغه نشینان به عنوان «ولی نعمت» یاد می‌کردند و خواهان خدمت‌گزاری بیشتر به آن‌ها بودند. ایشان در سخنانی نغز و زیبا در این‌باره فرمودند: «به مستضعفان و مستمندان و زاغه ‏نشینان که، ولی نعمت ما هستند خدمت کنید.» (صحیفه امام، ج‏۱۸، ص: ۳۸)

ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دار‌ها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست.» (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۴۱)

رهبر معظم انقلاب اسلامی مهم‌ترین مسأله‌ى نظام را رسیدگی به طبقات مستضعف و محروم می‌دانند و در این باره می‌فرمایند: مهم‌ترین مسأله‌ى دستگاه ما و نظام جمهورى اسلامى کوشش براى رفع فقر و محرومیت در جامعه، و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم است. واقعا باید صحت برنامه‌ها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کارهاى دیگر را در اولویت‌هاى بعد قرار داد. کارهاى مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه - که تعدادشان هم زیاد است - حقا و انصافا یک حرکت اساسى را مى‌طلبد. «بیانات در دیدار با رئیس جمهور و اعضاى هیأت وزیران، به مناسبت گرامیداشت هفته‌ى دولت»

ایشان خطاب به مجلس می‌فرمایند: در تنظیم برنامه‌هاى کشور، اصلى‌ترین مسأله عبارت است از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان؛ که از تبعات دوران ستم‌شاهى و آثار سلطه‌ى بیگانگان است. همه‌ى برنامه‌هاى اقتصادى و تولیدى و سازندگى و رونق اقتصادى، باید به این هدف متوجه باشد و تنها در این صورت است که این برنامه‌ها، درست و قابل قبول است. «پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دوره‌ى مجلس شوراى اسلامى»

فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی سید محمد رضا خردمندان و نویسندگی سید محمد رضا خردمندان و احسان ثقفی و تهیه کنندگی محمد رضا شفاء داستان نوجوانی را بیان می‌کند که می‌خواهد پول دارو‌های مادر سرطانی اش را تهیه کند و برای رسیدن به این مقصود به هر کاری تن می‌دهد. مادر این نوجوان مبتلا به بیماری سرطان است و پدرش فوت کرده و خانه آن‌ها در جنوب شهر و نزدیک ریل راه آهن است.

داستانی که در فیلم مطرح می‌شود با واقعیت موجود در جامعه فاصله چندانی ندارد، برخی از مردم ایران که در فقر و نداری زندگی می‌کنند زمانی که با مشکل بزرگی مانند بیماری‌های صعب الاعلاج مواجه می‌شوند تقریبا شیرازه زندگی خود را از دست می‌دهند.

علیرغم تاکید‌های مکرر امام راحل و تاکید‌های فراوان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص حمایت از مستضعفان، متاسفانه هنوز اقدامات لازم و شایسته‌ای که نیاز‌های طبقه محروم را برطرف کند انجام نشده و فاصله ما تا رسیدن به آن وضعیت آرمانی که رهبران انقلاب ترسیم کرده اند هنوز زیاد است.

در وضعیت آرمانی و مطلوب باید جامعه‌ای می‌داشتیم که اداره آن بدون پول نفت صورت می‌گرفت؛ از اکثر مردم جامعه مخصوصا ثروتمندان و طبقه متوسط مالیات دریافت و با پول این مالیات هزینه‌های بیمارستان‌ها و دیگر نهاد‌های خدماتی عمومی تامین می‌شد و مادر فیلم «بیست و یک روز بعد» می‌رفت و در نهایت احترام و عزت در بیمارستان مورد مداوا قرار می‌گرفت. درمان رایگان برای همه؛ چه فقیر و چه ثروتمند. ثروتمندی که مالیات می‌دهد نیز حق دارد از درمان رایگان استفاده کند و چرا نکند؟

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi