شناسه خبر : 80748
دوشنبه 20 بهمن 1399 , 13:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جشنواره تئاتر فجر رنگ و بوی حاج قاسم سلیمانی گرفت

اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با حمایت از بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار و معرفی شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در عرصه هنر‌های نمایشی پرداخت.

 

«سرباز انقلاب» یکی از بخش‌های ویژه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر است که با حمایت و همکاری اداره‌کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، ولایتمداری، دفاع مقدس، مدافعان حرم، استکبارستیزی و بصیرت انقلابی و با پرداختن به شخصیت تأثیرگذار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت.

«سرباز انقلاب» حال و هوای متفاوتی را برای بخش تئاتر خیابانی و همچنین فضای کلی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر رقم زد. برگزاری این بخش بیانگر این مهم است که جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویداد تئاتری کشور می‌تواند با تعامل و همکاری سازنده با نهاد‌ها و مراکز دغدغه‌مند در زمینه ترویج فرهنگ انقلابی و مقاومت همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران، هرچه بیشتر رنگ و بوی جشن فجر انقلاب اسلامی ایران را به خود بگیرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم نیز در بازدید خود از سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بر اهمیت تأثیرگذاری بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تأکید کرد و گفت: یکی از نکات جالب توجه در جشنواره امسال توجه به سردار دل‌ها سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است. همانطور که نام و یاد او همواره زنده است، در جشنواره تئاتر فجر نیز پرداختن به شخصیت ایشان بسیار ملموس بود و بیش از ۱۰ تئاتر با این مضمون در جشنواره روی صحنه رفته است.

همچنین سیدمرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن مثبت ارزیابی کردن همکاری بنیاد و سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در برگزاری بخش «سرباز انقلاب»، اعلام کرد که بنیاد شهید و امور ایثارگران این آمادگی را دارد تا در دوره‌های بعدی جشنواره تئاتر فجر نیز از برگزاری بخش ویژه «سرباز انقلاب» حمایت‌های لازم را به عمل آورد و این بخش را به صورت گسترده‌تر و با موضوعات بیشتر برگزار کند.

بخش «سرباز انقلاب» با حضور ۱۲ اثر در عرصه تئاتر خیابانی همراه است که در فضا‌های باز میزبان سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر شدند و مورد استقبال مخاطبان و اقشار مختلف جامعه قرار گرفتند.

شهر‌های اصفهان و کرمانشاه هر کدام با ۲ اثر و خمینی شهر، پرند، همدان، زاهدان، ساری، لاهیجان، کرمان و آبادان هر کدام با یک اثر در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر حضور دارند.

«او پهلوان اکبره» و روایت پهلوانی که مرید حاج قاسم می‌شود

یکی از آثار بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که از شهر کرمانشاه در این رویداد حضور پیدا کرده، نمایش «او پهلوان اکبره» به نویسندگی افشین سلطانی و کارگردانی مصطفی دهشت بهار بردبار است.

در این نمایش که به شیوه نقالی و با استفاده از شیوه‌های نمایش و موسیقی ایرانی تولید شده، پرداختن به خصیصه پهلوان شهید حاج قاسم سلیمانی مدنظر قرارگرفته و ماجرای پهلوانی را روایت می‌کند که از دل تاریخ بیرون آمده و با دیدن خصایص پهلوانی حاج قاسم سلیمانی، مرید او می‌شود.

هومن روح تافتی، مجتبی مرادی، سارا قنبری‌راد و بهاره کرمی در نمایش «او پهلوان اکبره» به ایفای نقش می‌پردازند.

روایت مستند از حاج قاسم و یارانش در «سرباز سردار»

امین پورمند با کارگردانی نمایش «سرباز سردار» نوشته مرتضی شاه کرم از ساری یکی دیگر از آثار شرکت کننده در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر است که به ۳ روایت مستند از حاج قاسم سلیمانی، یاران و سربازانش می‌پردازد.

در این نمایش با استفاده از تصویر، حضور حاج قاسم در ۸ سال جنگ تحمیلی، دوران جنگ با داعش و در نهایت شهادت عماد مغنیه و حاج قاسم سلیمانی بر صحنه روایت می‌شود.

طراح فضا: امین پورمند، طراح لباس: معصومه امیدی و آسیه میرزازاده، آهنگساز: مسعود علاجی، تهیه کننده: مهدی مشایخی و طراح پوستر: امید پورمند از دیگر عوامل نمایش «سرباز سردار» هستند.

قصه یک پستچی و نامه‌هایی که بعد از شهادت حاج قاسم برگشت خورده‌اند در «آن سالها»

«آن سالها» از آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر، با نویسندگی مرتضی اسدی مرام و کارگردانی بهاره سعیدی پناه از کرمانشاه، روایتگر قصه یک پستچی است که از طریق نامه‌هایی که برای حاج قاسم سلیمانی ارسال شده، ولی بعد از شهادت ایشان برگشت خورده‌اند، با افرادی که نامه‌ها را ارسال کرده و در ارتباط با زندگی سردار بوده‌اند، مواجه می‌شود.

در این اثر نمایشی مصطفی کولیوندی و نرگس خاک‌کار به ایفای نقش می‌پردازند و مهدی حبیبی طراح فضا، احمد جعفری موسیقی و مهدی اسدی تبار طراح پوستر نماش هستند.

پیدایش و مرگ داعش در «زهی خیال باطل»

سیدمهرداد کاوسی حسینی از همدان، با نویسندگی و کارگردانی نمایش «زهی خیال باطل» در بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، به پیدایش و مرگ داعش می‌پردازد.

در این اثر که به صورت تلفیقی از ملودی و حرکت اجرا می‌شود، سیدمهرداد کاوسی حسینی، ادیب مبارکی، یاسر بیگ زاده، امیرحسین شاه قدمی و افشین حسنی به ایفای نقش می‌پردازند.

علی رجبی نیز پخش و اجرای موسیقی «زهی خیال باطل» را عهده دار است.

از به تصویر کشیدن حملات تروریستی داعش تا مبارزه و شهادت حاج قاسم سلیمانی در «سردار و حرم»

نمایش «سردار و حرم» از دیگر آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با نویسندگی و کارگردانی امیر امینی از لاهیجان، به روایت حملات تروریستی داعش و نهایت مبارزه و شهادت حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد.

آرزو علیپور، امیر امینی، احمد شریفی، سینا ایمانی، الهه یوسفی، مینا حقانی، مجتبی محمدی، معین گوهری، فاطمه جعفرپور، صبا جهانگل و فاطمه میرمؤید بازیگران «سردار و حرم» هستند که با اجرای آیین «کرب زنی» از آیین‌های عاشورایی استان گیلان به پایان می‌رسد.

نحوه آشنایی یک مدافع حرم با حاج قاسم سلیمانی در «انگشتری»

نمایش «انگشتری» نوشته مصطفی جعفری خوزانی با کارگردانی نسا سلیمانی از خمینی‌شهر از جمله آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم است که با نقش آفرینی سعید براتی به نحوه آشنایی یک سرباز مدافع حرم با حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد. در این اثر ماجرای کشته شدن یک داماد به دست داعش برای حفاظت از عروس خود و در نهایت نجات بسیاری از زنان به دست حاج قاسم سلیمانی که داعش قصد اسیرکردن آن‌ها را داشت، روایت می‌شود.

نجمه مهرابی دستیار کارگردان، علیرضا آقایی و نسا سلیمانی طراح فضا و همچنین پریسا آقایی منشی صحنه نمایش «انگشتری» هستند.

روایتی متفاوت از شهدای گروه «فاطمیون» در «زندگی با طعم باروت»

معلمی افغانستانی به دنبال گمشده‌ای می‌گردد و در نهایت آن را در سوریه پیدا می‌کند. این روند به روایتی متفاوت از شهدای گروه «فاطمیون» در جنگ با داعش ختم می‌شود که با نویسندگی و کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان در نمایش «زندگی با طعم باروت» به تصویر کشیده شده است.

این اثر با نقش آفرینی سیدپویا امامی، نجمه مهرابی خوزانی، روشا مستاجران و کیان حاج هاشمی در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.

آدینه رحیم نژاد و مجتبی خلیلی طراح فضا و لباس، محمد نادری موسیقی و قربان نوری، سید محمد صادق سجادیه، حمید صفری و محمد نادری به عنوان گروه نوازندگان، دیگر عوامل نمایش «زندگی با طعم باروت» هستند.

«به نام» و روایت شهادت حاج قاسم سلیمانی در قالب تعزیه

نمایش «به نام» به نویسندگی و کارگردانی اکبر قهرمانی از شهرستان پرند که از آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر است، با استفاده از هنر آیینی تعزیه به روایت شهادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) و حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد.

در این نمایش مصطفی رجبی، سیدمحمد میرنقی، حسین پیروج و حسین زقانی به ایفای نقش می‌پردازند و رحمت امینی به عنوان مشاور کارگردان، حسین زرقانی به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، سید محمد میرنقی به عنوان نویسنده اشعار تعزیه، سیروس زرقانی به عنوان طراح پوستر و بروشور، عباس حیدری و جواد چراغعلی به عنوان گروه موسیقی و اکبر قهرمانی به عنوان طراح صحنه و لباس حضور دارند.

«پیله انقلاب» و روایت تأثیرگذاری حاج قاسم سلیمانی در تاریخ انقلاب

پرداختن به تاریخ و نحوه شکل گیری انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری حاج قاسم سلیمانی در این عرصه موضوع کلی نمایش «پیله انقلاب» است که با نویسندگی محمدجواد صرامی و با کارگردانی سیدپویا امامی از اصفهان در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر حضور دارد.

این نمایش با حضور ۱۱ بازیگر و در قالب طراحی حرکت و موسیقی تولید شده است.

«ژنرال» و روایتی از حضور حاج قاسم سلیمانی در هشت سال دفاع مقدس تا نابودی داعش

تأثیرگذاری حاج قاسم سلیمانی در هشت سال دفاع مقدس تا نقش این سردار شهید در جنگ ۳۳ روزه لبنان و همچنین نابودی داعش موضوع نمایش خیابانی «ژنرال» است که با نویسندگی و کارگردانی سعید بادینی از زاهدان تولید شده و در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر حضور دارد.

سعید بادینی، مرتضی مودی، شایان غلامیان، رضا آسوده، پوریا جلالوند و امید روحی گروه بازیگران و روح الله عربشاهی موسیقی، سعید بادینی طراح صحنه و فضا، ساغر کیخا طراح لباس و امیرمحمد حسین‌زاده گریمور نمایش «ژنرال» هستند.

«قاصد» و روایت جانبازی که باید نامه همرزمانش را به حاج قاسم برساند

یک جانباز اعصاب و روان که در زمان جنگ نامه‌رسان بوده قصد دارد نامه تعدادی از همرزمانش را به دست حاج قاسم سلیمانی برساند، اما ...

این ماجرا روایت تئاتر خیابانی «قاصد» را شکل می‌دهد که با نویسندگی روح الله اریس و کارگردانی حسام‌الدین ایرانمنش از کرمان در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر حضور دارد که با نقش‌آفرینی آرزو جعفری و رسول حسنی اجرا می‌شود.

دیگر عوامل نمایش «قاصد» عبارتند از اکرم زارع: مدیر صحنه، مهران پوردهقان: منشی صحنه، زهرا اسدی: دستیار صحنه، مهدی کرمی: سرپرست گروه موسیقی، حدیث امام حسینی: طراح پوستر و محمد صالح حسنی: پشتیبانی.

روایت رشادت‌های حاج قاسم در خوزستان توسط «هیچکس همچون تو مرد میدان نیست»

بهنام کاوه از آبادان با نمایش «هیچکس همچون تو مرد میدان نیست» از دیگر شرکت کنندگان و حاضران در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر است که در این اثر نمایشی به حضور، رشادت‌ها و کمک‌های حاج‌قاسم سلیمانی به مردم خوزستان می‌پردازد.

کاوه علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، نقش‌آفرینی در این نمایش را نیز بر عهده دارد و محمد رنجبر کار موسیقی «هیچکس همچون تو مرد میدان نیست» را انجام داده است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi