شناسه خبر : 80791
چهارشنبه 22 بهمن 1399 , 11:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران را بازیچه اغراض خود نکنیم (۶)

نکات قابل تأمل درباره وضعیت استخدامی کارکنان دولتی و شرکتی

توجه به مواد ۱۷ و ۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، منظور از نیروی شرکتی کارمندان بخش‌های غیردولتی هستند که تمام یا قسمتی از وظایف و تصدی امور دولتی و سایر امور قابل واگذاری...

فاش نیوز - سرپرست معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری در پاسخ به معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، با شرح طولانی، به نکات قابل تاملی اشاره داشته که به طور خلاصه آن اشاره می شود:

۱- تبصره (۱) الحاقی به ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، اختصاص به ایثارگرانی دارد که از وضعیت استخدامی در دستگاه اجرایی برخوردار بوده و باید پس از سه ماه به رسمی قطعی تبدیل شوند و اساساً نیروهای شرکتی کارکنان تحت پوشش کارفرمای غیر دولتی تلقی می گردند و توسط دستگاه‌های اجرایی استخدام یا به کارگیری نشده‌اند و فاقد پست سازمانی می باشند و هیچگونه تعهد و یا مسئولیتی در قبال این نیروها متوجه دستگاه اجرایی نمی باشد تا تبدیل وضعیت استخدامی در دستگاه اجرایی در مورد آن‌ها موضوعیت داشته باشد، فلذا چنین امری نادیده گرفتن حکم ماده قانونی مذکور و بسیاری از اصول و مقررات حاکم بر استخدام دولتی و آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری است که عملاً موجبات تبعیض ناروا حتی بین ایثارگران و سوءاستفاده افراد و شرکت‌های خصوصی را فراهم خواهد کرد.

۲- بنا به طرح برخی نمایندگان مجلس استفساریه هایی به منظور توسعه شمول بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه در جهت فراهم کردن امکان تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به استخدام رسمی قطعی در دستگاه‌های اجرایی شد که با ایراد شورای نگهبان در هر دو مرحله به علت مغایرت مفاد آن با اصل ۷۳ قانون اساسی به اینکه چنین حکمی مستلزم قانونگذاری جدید است و نمی توان از ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند ( ذ ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه چنین تفسیری را ارائه نمود مصوبه مذکور به مجلس شورای اسلامی اعاده شد.

۳- سرپرست معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری در ادامه سوالاتی را مطرح کرده که آیا با استفساریه مذکور امکان تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به وضعیت استخدام رسمی در دستگاه‌های اجرایی امکان پذیر شده یا خیر؟ و اینکه آیا رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در این خصوص  موضوعیت خود را از دست داده یا خیر؟ و سپس در ادامه به نکاتی اشاره نموده که:

اولاً اجرای استفساریه مقید به مفاد و شرایط قانون اصلی آن می‌باشد.
ثانیاً در فهم قانون باید به تاثیر و تاثر قوانین بر یکدیگر و تعاریف قانونی اصطلاحات به کار رفته در آن توجه نمود.

ثالثاً با توجه به مواد ۱۷ و ۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، منظور از نیروی شرکتی کارمندان بخش‌های غیردولتی هستند که تمام یا قسمتی از وظایف و تصدی امور دولتی و سایر امور قابل واگذاری در دستگاه‌های اجرایی را عهده دار بوده و کارکنان تحت پوشش کارفرمای غیردولتی تلقی می‌گردند و دستگاه‌های اجرایی هیچگونه تعهد و مسئولیتی در قبال این کارمندان ندارند.

رابعاً از آنجایی که استفساریه مذکور مربوط به تفسیر بند ( و ) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه می باشد و در متن آن نیز مقید شده به زمان حاکمیت قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی و به تصریح  ماده ۷۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران احکام مربوط به ایثارگران در قانون برنامه پنجساله پنجم در طول زمان اعتبار قانونی خود معتبر بوده، از طرفی در استفساریه فوق الذکر، تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول، منوط  به رعایت شرایط مندرج در بند ( و ) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه اصلاحات بعدی آن شده است، لذا باید شرایط مصرحه در این قانون از جمله وجود مجوز به‌کارگیری تا قبل از اتمام اعتبار قانون برنامه پنجم توسعه و نیز شرایط عمومی گزینش رعایت شود. خامسا" منظور از مشمولین ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که همان مشمولین بند ( و ) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم هستند، نحوه و میزان و نوع سهمیه تامین نیرو موضوعی متفاوت از مشمولین ماده می باشد.

 سپس این معاونت نتیجه گیری کرده است که استفساریه فوق الذکر هیچ گونه تاثیری بر رای وحدت هیات عمومی دیوان نداشته و این رای کماکان برای تمامی دستگاه اجرایی لازم الاتباع می باشد، لکن نکته حائز اهمیت این است که با تصویب استفساریه مذکور در حال حاضر امکان تبدیل وضعیت کارکنان غیر رسمی و قراردادی و کارگری ایثارگر که تا پیش از این چنین حکمی از قانون برنامه پنجم برداشت نمی شد هم اکنون میسر شده است. با توجه به توضیحات فوق الذکر به نظر می رسد مفاد نامه صادره از سوی آن مرجع محترم در نقد نظریه مشورتی این معاونت، با موازین قانونی به خصوص در حوزه حقوق اداری و استخدامی همخوانی ندارد و چنانچه اراده نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بر این است که نیروهایی که به واسطه شرکت‌های خصوصی که خدمات واگذار شده در دستگاه های اجرایی را ارائه می‌نمایند تبدیل وضعیت یافته و به استخدام دستگاه های اجرایی در آیند، پیشنهاد می گردد طی تصویب قانونی جدید و ملاحظه تمامی ابعاد آن صورت پذیرد.

یوسف مجتهد

تلگرام
اینستاگرام
توییتر
سلام بزرگوار-آیا بازنشتگان جانباز بالای 50%که در طول قانون برنامه پنجم به صورت قراردادی در شرکت های دولتی اشتغال داشته وهم اکنون نیز مشغول کار هستند مشمول این تبدیل وضعیت از قراردادی به رسمی میشوند؟باتشکر
سلام ودرودبه برادربزرگوارحاج آقامجتهد.درخواست ماازشمااعمال ماده 38برای تمام جانبازان حالت اشتغال بنیادکه به دلیل نوع ومکان مجروعیت از ماده 38محروم هستندمیباشیم لطفادراین خصوص پیگیری فرماییدتااین این دسته از جانبازان هم بحق خودشون برسندانشاءالله.جانبازمحروم از ماده 38
امروز در مورخه 27 بهمن سالجاری آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت نسبت به آغاز شیوع موج چهارم بیماری کرونا ، با ویروس بسیار خطرناک جهش یافته بریتانیائی ، هشدار جدی دادند ، این در حالیست که واحد بهداشت و درمان بنیاد شهید ، تاکنون نسبت به تزریق واکسن این بیماری به جانبازان ، اقدام عملی و راهگشا نداشته ، با توجه به اعلام وزارت بهداشت و درمان کشور ، جانبازان به مانند کارکنان کادر درمانی کشور، در الویت فاز اول تزریق واکسن می باشند.
در این شرایط بهداشتی و اجتماعی ، واکسیناسیون جانبازان می بایست در الویت تمام امور بنیاد شهید بوده و هر گونه کم توجهی و اغماض ، باعث لطمات غیر قابل جبرانی به قشر ایثارگران بوده و بنیاد شهید باید در این خصوص جوابگو و با شفافیت تمام پاسخگو باشد ، تاخیر نا بجا در این خصوص به هیچ عنوان ، قابل توجیح نمی باشد.
ضمنا" به مسئولان محترم بنیاد شهید توصیه دوستانه می شود ، در صورت آغازواکسیانسیون جانبازان ، اینکار فارغ از درصدهای داده شده به جانبازان انجام پذیرد ، چون واکسینه کردن جانبازان درصد بالا ، مانند جانبازان بالای 50 درصد ، تبعیض و اجحاف به آحاد جمعی جانبازان می باشد ، برای مثال جانبازان اعصاب و روان با در صد پائین تر ، بلحاظ نداشتن تعادل رفتاری ، قادر به رعایت نکات بهداشتی و پروتکل ها نبوده و خانواده های آنان نیز آسیب پذیر تر تلقی خواهند بود و خانواده های جانبازان شیمیائی بلحاظ شرایط خاص جسمی جانباز، نیز از این امر مستثنی نمی باشند.
این توصیه برای آغاز تزریق واکسن به جانبازان برای دومین می باشد که در این ماه (بهمن ماه) از طریق سایت فاش نیوز خطاب به مسئولان این حوزه صورت می پذیرد ، هر چند که آقای دکتر عباسپور معاونت محترم بهداشت و درمان بنیاد شهید ، رزومه عملکرد بسیار خوبی در حوزه کاری خود داشته ، این تذکرها فقط از باب توصیه در این شرایط فوق حاد می باشد و قصدی از دخالت ، در امورات واحد بهداشت و درمان بنیاد شهید ، نباید قلمداد شود . والسلام
با سلام
احتراما
جناب یوسف مجتهد
آیا طبق قانون فوق الذکر (تفسیر بند (و)ماده 44…)و آرای دیوان به شماره دادنامه 849 الی 874- مورخ 14/11/1392 و رأی وحدت رویه در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قراردادی در دستگاه های اجرایی (دادنامه شماره 2164- 2163 مورخ 21/12/1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری) نباید در حال حاضر افرادی که در پست های سازمانی و مشاغل حاکمیتی هستند به رسمی تبدیل وضعیت شوند؟؟؟؟!!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
فاش نیوز آگهی می پذیردنمایشگاه مجازی کتاب تهرانصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمطب تغذیه و رژیم درمانیانتشارات حدیث قلمبنر بیمه دیسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیمتن نهایی مرامنامه و اسانامه جبهه جانبازاناساسنامه انجمن جانبازان نخاعیاسامی راه اندازان جمعیت جانبازانپرسش و پاسخ حقوقی ایثارگرانفرم فراخوان پیوستن به جمعیت جانبازانکارگاه مبنا تقدیم می کند: بالابر کمک حرکتی logo-samandehi