شناسه خبر : 80810
پنجشنبه 23 بهمن 1399 , 12:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امضای کری تضمین نبود اما دوباره مذاکره ‌کنیم!

روزنامه بزک‌کننده برجام می‌گوید: امکان مذاکره دوباره درباره برجام وجود دارد.
در حالی که دولتمردان تصریح کرده‌اند برجام، توافقی غیرقابل مذاکره مجدد است، روزنامه زنجیره‌ای و غربگرای شرق نوشت: به‌طور کلی هر توافقی امکان تجدیدنظر و بازبینی دارد و در بسیاری موارد تنها راه حفظ و زنده نگه داشتن یک توافق است و این قاعده درباره توافقات داخلی و بین‌المللی یکسان است. ماده 39 کنوانسیون وین سال 1969 مربوط به حقوق معاهدات، قائده کلی برای اصلاح یک معاهده را موافقت طرف‌های آن می‌داند مگر آنکه ترتیب دیگری در معاهده مشخص شده باشد.
از حیث حقوقی:‌ توافق جامع هسته‌ای معاهده نیست ولی می‌توان از اصول کلی این معاهده برای موارد مشابه استفاده کرد و با وحدت ملاک، قواعد لازم برای موارد مشابه را به دست آورد. در برجام بند «ع» از بخش «مقدمه و مفاد عمومی»، بازبینی و اصلاح این توافق را این‌گونه پیش‌بینی کرده است: «گروه 5+1 و ایران هر دو سال یک بار، یا در صورت نیاز زودتر، به منظور بازنگری و ارزیابی پیشرفت صورت گرفته و اتخاذ تصمیمات مقتضی با اجماع، در سطح وزیر دیدار خواهند کرد». بنابراین، طبق مقررات مندرج در برجام و نیز اصول کلی برگرفته از کنوانسیون حقوق معاهدات می‌توان به این نتیجه قطعی دست یافت که وفق قواعد حقوقی و مقررات قید شده در توافق جامع هسته‌ای، این توافق قابل تجدیدنظر و بازبینی است. حقیقت این است که هر قرارداد و توافقی در زمان و موعد انعقاد تا حد امکان کامل است و این گذشت زمان است که نقاط ضعف و قوت یک توافق را نمایان و برجسته می‌کند. برای همین هم در هر توافقی اصلاح و بازبینی و تجدیدنظر پیش‌بینی می‌شود.
تجدیدنظر هم موجب می‌شود که با رفع موانع امکان اجرا بهتر و موثرتر یک توافق فراهم شود و هم مواردی که سابقا به هر دلیلی از نظر و توجه مغفول مانده در صورت ضرورت در اصلاحیه گنجانده شود. با این نگرش به نظر می‌رسد اصل مسئله تجدیدنظر و بازبینی آن‌گونه که در مقدمه عمومی برجام آمده، هم ممکن هست و هم به صلاح و مسئله مهم نحوه اجرا و حصول به این نتیجه است. بی‌شک تجربه ارزشمند مذاکرات طولانی و دقیق منتج به توافق هسته‌ای، زمینه و بستر مناسبی برای تامین مصالح و تمهید عزت ملی است. چنین برنامه کارآمدی، با توجه به شرایط به وجود آمده در مجموعه نظام بین‌المللی، متاثر از تغییر حاکمیت الیگارشی ایالات متحده آمریکا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. غفلت و کوتاهی در این موقعیت، به سرعت و سادگی فرصت‌های ایجاد شده را تبدیل به تهدید می‌کند و زمینه قدرتمندی را برای اجماع علیه ایران فراهم می‌آورد؛ آن هم درست در موقعی که می‌توان از چنین اجماعی نه تنها جلوگیری کرد. بلکه از رهگذر مجال فراهم شده، «سر مار را به دست دشمن کوبید.»
تحلیل مغالطه‌آمیز روزنامه شرق در حالی منتشر شده که این روزنامه زمانی در تیتر یک خود مدعی شده بود «امضای کری تضمین است» اما گذشت زمان چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ نشان داد به تعبیر آقای ظریف به امضای مقامات آمریکایی حتی اندازه جوهر کاغذ ارزش ندارد. مدیر مسئول شرق پس از امضای برجام در گفت‌وگو با حسین دهباشی اذعان کرد که برای جا انداختن برجام؛ متوسل به دروغ شده‌اند!!
در عین حال باید از نویسنده تحلیل شرق پرسید آیا آمریکایی‌ها برجام را اجرا کرده‌اند که نوبت به بازنگری آن شود؟ ثانیاً آیا آنها طرف ملت ایران هستند که حقوق‌شان در برجام نقض شده یا طرف دولت آمریکا که ضمن پایمال کردن حقوق ایران، و بدون جبران خسارت‌هایش، خواستار افزایش تعهدات ایران هم هست؟! ثالثاً هنگام بزک کردن برجام هم ادعا می‌شد قرار است منافع ایران را تأمین و تهدید (اجماع جهانی) را از سر ایران دور کند، اما اکنون شرق مجدداً می‌گوید برای رفع تهدید، باید توافق را تغییر داد!

اینستاگرام
۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ۱۴:۲۴
کشورهای اروپایی جنایتکار شماره یک از سال 2015 تاکنون طرف برجام به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکرده‌اند. با این حال اظهار داشته‌اند در مذاکرات جدید برجام عربستان جنایتکار شماره یک هم باید باشد! اگر دولتمردان ما به این گستاخی‌ها جواب محکم ندهند چه بسا خواستار وارد شدن اسرائیل جنایتکار شماره یک به برجام هم بشوند.!
۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ۱۴:۲۳
100 سال دیگر هم مشکل ایران با آمریکا و متحدانش از طریق مذاکره، توافق هسته ای و برجام حل نخواهد شد و حل نمی شود..

نتیجه عملکرد روحانی، مذاکره، توافق هسته ای و برجام قیمت دلار ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ به ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید

مشکل برجام تاکنون ثابت کرد که مذاکره با آمریکا و سه کشور اروپایی تاکنون بی مورد و بی ارزش بوده است.

آمریکا و سه کشور اروپایی از سال 1332 تاکنون ثابت کردند که قابل اعتماد نیستند/ باید برجام لغو شود

۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۸
واکنش ظریف به لفاظی‌های برجامی اروپایی‌ها
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی که ایران را به نقص توافق برجام متهم کرده اند، مطالبی مطرح کرد.
درپاسخ به ظریف ناتوان و عاجز
وقتی ما در رسانه ها اعلام می کنیم مشکل ما با آمریکا و سه کشور اروپایی از طریق مذاکره، توافق هسته ای و برجام حل نخواهد شد و حل نمی شود ولی متاسفانه آقای ظریف شما باز هم درک نمی کنید هر روز دولت آمریکا به برجام دعوت می کند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi