شناسه خبر : 80821
شنبه 25 بهمن 1399 , 08:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نحوه شکنجه زنان در کمیته مشترک

گفتگو با فرزند آیت الله مشکینی؛ از نحوه شکنجه زنان در کمیته مشترک ساواک تا تراشیدن ریشی که باعث شهادت شد

فرزند مرحوم آیت‌الله مشکینی از شکنجه زنان در کمیته مشترک ساواک و نحوه آزار روحی روحانیون مبارز قبل از انقلاب سخن گفت.

 آغاز دهه فجر سراسر خوشی و شادی است، شادی با بوی گل سوسن و یاسمن، شادی با حضور حضرت امام خمینی(ره) و فرار شاه؛ نور علی نور شد اما ناگفته نماند خیلی از مبارزین کنار آن حکیم عارف قرار گرفتند و برنامه‌های ایشان را در تهران و سایر شهرستان‌ها عملیاتی کردند، عملیات‌هایی که هرکدام بوی شکنجه و صدای شلاق ساواک را تداعی می‌کند. این افراد با جانفشانی‌های خود انقلابی را رقم زدند که ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور باشد.

* حضرت امام خمینی(ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی صدمات بسیاری دیدند

علی فاضل مشکینی فرزند مرحوم آیت‌الله مشکینی از مبارزین سیاسی و زندانی کمیته مشترک ضد خرابکاری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، به قیام 15 خرداد اشاره کرد و با بیان اینکه حضور حضرت امام خیمنی(ره) به مبارزه علیه شاه چهره جدی‌تری داد؛ اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) بسیار رک‌گو بودند و حاضر نبودند به هیچ عنوان با دشمن مصالحه کنند؛ همین امر باعث شد ایشان زندان رفته تبعید شوند.

وی به فشارهای بسیار زیاد رژیم شاه پهلوی به حضرت امام خمینی (ره) پرداخت و با تاکید بر اینکه ایشان برای پیروزی انقلاب اسلامی دچار صدمات و لطمات بسیاری شده‌اند؛ افزود: حضرت امام خمینی(ره) در ادوار مختلف علیه رژیم پهلوی و شاه سخنرانی می‌کردند به همین دلیل به ترکیه عراق و فرانسه تبعید شدند.

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب به شکنجه‌های ساواک و کمیته مشترک اشاره کرد و گفت: ساواک بی‌دلیل مردم را زیر شکنجه قرار می‌داد و از آنها اعتراف می‌گرفت. اما برخی‌ها زیر بار شکنجه تک تک شدند اما دم نزدند.

* موساد ایجادکننده کمیته مشترک ضد خرابکاری بود

فرزند مرحوم آیت‌الله مشکینی وی با بیان اینکه حضرت امام را بدون وابستگی به گروه‌های سیاسی به یک نماد و رهبر تبدیل شد؛ در خصوص کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک اظهار داشت: این کمیته در سال 1350 پس از آنکه تیمسار فرسیو توسط چریک‌های فدایی خلق ترور شد این کمیته نیز به وجود آمد.

حجت الاسلام‌والمسلمین مشکینی وی با بیان اینکه کمیته‌ای از موساد، بی رحم ترین، خشن‌ترین افراد را از شهربانی، ژاندارمری و ساواک را برای کمیته مشترک جمع‌آوری کرد، یادآور شد: جالب اینجاست که بسیاری از این شکنجه‌گرها بی‌سواد بودند و دارای کمترین علوم نبودند چراکه  اسم من علی است اما آنها علی را با الف می‌نوشتند.

وی با بیان اینکه حسینی شکنجه‌گر معروف چیزی به عنوان ترحم در دل نداشت، خاطرنشان کرد این فرد حدود 140 کیلوگرم وزن داشت و به هیچکس رحم نمی‌کرد و دقیقاً یاد گرفته بود که چگونه از مبارزین اعتراف بگیرد. یعنی ضرباتی را به آنها وارد می‌کرد که مجبور بودند، اعتراف کنند.

* کمیته مشترک مملو از مبارزین بود/ دلیل دویدن پس از شلاق چه بود؟

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب با بیان اینکه بسیاری از افراد از جمله مقام معظم رهبری، مرحوم طالقانی، بهشتی، مطهری در کمیته مشترک زندانی بودند، تصریح کرد: کمیته مشترک افراد مختلف را دستگیر می‌کرد که بتوانند به شبکه‌های دیگر مبارزه نیز مشرف شوند، یعنی پس از آنکه شخص موضوع را از شخص دیگر بازگو می‌کرد آن شخص را نیز دستگیر می‌کردند.

حجت الاسلام‌والمسلمین مشکینی رایج‌ترین نوع شکنجه را شلاق عنوان کرد و افزود: شکنجه‌گران به کف پاها شلاق می زدند و برای آنکه کف پا باد نکند او را در محوطه مجبور به دویدن می‌کردند یعنی اگر فرد می‌ایستاد، افرادی با شلاق به بدن آنها می‌زدند که پای او تاول نزند.

وی آپولو را یکی دیگر از شکنجه‌های کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک برشمرد و گفت: این دستگاه بسیار وحشتناک بود چراکه همانند کلاهی روی سر قرار می‌گرفت و صدای «داد و فریاد» مثل بلندگو در گوش شنیده می‌شد که این برای متهم بسیار زجرآور بود.

* ماجرای بانویی که به دلیل شکنجه صدایش تغییر کرده بود/ مجبور بودم با کف دست راه بروم

فرزند آیت‌الله مشکینی به ذکر خاطره‌ای از شکنجه بازجوها پرداخت و گفت: ما نمی‌توانستیم سایر زندانیان را ببینیم اما زمانی که می‌خواستند مرا به بهداری ببرند متوجه شدم خانمی را دستگیر کرده‌اند و شکنجه می‌کنند؛ دو روز دیگر از کنار سلول ایشان عبور کردم این خانوم اینقدر جیغ زده بود که دیگر صدایش بیرون نمی‌آمد و مثل خروس از بنیان خودش جیغ می‌زد.

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب با بیان این که قریب به دوسال و نه ماه در کمیته مشترک زندانی بودم،  تصریح کرد: در کمیته مشترک برخی از روحانیون را شلاق می زدند و برخی را از آنها را ریششان را می‌تراشیدند؛ مثلاً آیت‌الله غفاری توسط شکنجه‌گران شکنجه شد و ریششان را از ته تراشیدند که چندی نگذشت به ملکوت اعلا پیوستند.

حجت الاسلام‌والمسلمین مشکینی در ادامه سخنان خود با اشاره به شکنجه‌های خود، افزود: بازجوها آنقدر مرا شلاق زده بودند که مجبور بودم با کف دست یا نشسته حرکت کنم.

* شهید بهشتی مرا تشویق کرد

وی دلیل دستگیری خود را نشر کتاب عنوان کرد و گفت: بنده از از علما درخواست کردم، اجازه دهند کتاب‌های مختلفی را نشر و در اختیار مردم قرار دهم، چراکه این امر باعث می‌شد مردم آگاه ،هوشیار و از اقدامات رژیم شاه مطلع شوند. این موضوع را به شهید بهشتی اعلام کردم و ایشان گفت این بهترین کار است.

این مبارز سیاسی قبل از انقلاب با بیان اینکه بنده به مبارزه مسلحانه اعتقادی نداشتم، یادآور شد: بنده بارها و بارها خدمت حضرت امام خمینی(ره) رسیدم و معتقدم حضرت امام با اقدام مسلحانه موافق نبودند. چراکه می‌فرمودند اگر یک نفر توسط گروه‌های مسلحانه ترور شود آنها به جای یک نفر ده‌ها نفر را می‌کشند اما در کار فرهنگی این چنین نیست و جرات نمی‌کنند افراد را در زندان نگهداری کنند.

فرزند مرحوم آیت الله مشکینی وی با بیان اینکه برای همین جزوه‌ای تحت عنوان مبارزه با پلیس را در تیراژ 50 هزار عدد چاپ کردم، افزود: من غری به 14 ماه در کمیته مشترک بودم نحوه مقابله با آنها را می‌دانستم برای همین این جزوه را تدوین کردم تا مردم بتوانند با آنها مقابله کنند.

حجت الاسلام‌والمسلمین مشکینی با اشاره به این که قریب به 13 ماه دو میلیون جلد کتاب را با انتشارات بعثت منتشر کردیم؛  یادآور شد: ما با انقلاب فرهنگی در قبل از انقلاب توانستیم با رژیم ملعون پهلوی مبارزه کنیم.
وی در در خاتمه سخنان خود از تلاش‌ها و مجاهدت‌های حضرت امام خمینی(ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی گفت.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi