شناسه خبر : 81008
یکشنبه 03 اسفند 1399 , 08:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی

دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

نشست خبری دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر گام دوم با حضور اشتری، خرمشاد و کاظم‌زاده برگزار شد.

 نشست خبری دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر گام دوم با حضور حسن اشتری معاون آموزش و پژوهش با حوزه دفاع مقدس و عضو هیأت علمی دانشگاه و دبیر کمیته علمی همایش در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسن اشتری معاون آموزش و پژوهش موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به تاریخچه این همایش اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه 1398 اختتامیه همایش اول را با حضور بیش از 116 مقاله علمی، پژوهشی و تخصصی از پژوهشگران، محققین و نویسندگان در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد بودیم که این مجموعه در سه مجلد تخصصی انتشار پیدا کرد و در مجامع دانشگاهی و آموزشی و پژوهشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: موفقیت‌هایی که در همایش اول آزمون‌های گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال گذشته مجموعه دوستان و تیم مدیریتی را در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر آن داشت که به پی‌ریزی دومین همایش ملی  اقدام کنند.

در ادامه نشست محمدباقر خرمشاد دبیر کمیته علمی همایش  ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر گام دوم  با بیان اینکه یکی از وظایف موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بازنمایی آنچه که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اتفاق افتاده، است، تصریح کرد: با  همین هدف  این همایش را برگزار کردیم چراکه بیانیه گام دوم عملاً یک بنیاد سیار مستحکمی را پایه‌ریزی کرد که اگر به دنبال تبیین انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف هستیم این بیانیه بسیار دقیق است.

وی با اشاره به اینکه این فرصت بسیار ارزنده‌ای  برای موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است که بتواند مبتنی بر این بیانیه به تبیین انقلاب اسلامی بپردازد؛ اظهار داشت:  با حضور حداقل 10 نفر از اساتید بنام در این حوزه و بخشی در حوزه دفاع مقدس استفاده کرده و  قریب به 12 جلسه کمیته علمی تشکیل شده است.

دبیر کمیته علمی  همایش ادامه داد: در کمیته علمی یکی از بهترین کارها را در زمینه بیانیه گام دوم  انجام داده‌ایم و علاوه بر پنج محور اصلی که استخراج شده، در بعضی از محورها، محورهای دیگر هم استخراج کرده‌ایم.

خرمشاد به تشریح فلسفه وجودی همایش پرداخت و افزود: یکی از موضوعات یا محورهای اصلی که بیانیه به آن اهتمام دارد، دستاوردهای انقلاب اسلامی است که  این موضوع بسیار مهم است و در واقع نیازمند به بازنمایی دستاوردها هستیم.

وی به دستاوردهای بی‌شمار انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دستاوردهای داخلی و خارجی انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است و طبیعتاً انتظار است  محققین محترم به گونه‌ای بنویسند که بتوانیم  بازنمایی کنیم.

خرمشاد با بیان این که امیدواریم ظرفیت‌های علمی کشور در مسیر بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی گام‌های بلندی بردارند؛ اظهار داشت: امیدواریم محققین محترم کشور در این زمینه ما را یاری کنند و ان‌شاءالله نتیجه خوبی را بگیریم. با توجه به اقدامات کمیته علمی ترجیح دادند که پوستر همایش هم در کمیته علمی طراحی شود؛ به همین دلیل چندین جلسه ما برای پوستر همایش اختصاص پیدا کرد که افراد صاحب نامی از حوزه مطالعات تمدنی، فرهنگی، هنری، زیبایی‌شناسی و انقلاب اسلامی با ما همکاری کردند.

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم کیفیت علمی همایش و مکانیسم‌های داوری و ارزشیابی مقالات را بالا ببریم؛ خاطرنشان کرد: امیدوارم از همکاری با  انجمن‌های علمی هم بهره بگیریم تا بلکه بتوانیم شماری از مجلات آنها داشته باشیم که تا تشویقی برای اینکه محققین  که زحمت می‌کشند باشد.

 دبیر کمیته علمی همایش ادامه داد: متخصصین این حوزه دور هم جمع شدند تا بتوان از ظرفیت‌های علمی کشور در مسیر بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم؛ گام‌هایی  را بردارند و امیدواریم محققین محترم کشور در این زمینه ما را یاری کنند و ان‌شاءالله نتیجه خوبی بگیریم.

در ادامه این نشست خبری اکبر کاظم‌زاده مشاور مدیرعامل موزه  با بیان اینکه اینجا تنها موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کشور است؛ اظهار داشت: نقش موزه بازنمایی واقعیت‌ها و حقایق انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. اما تا الان آن‌طور که شایسته و بایسته، انقلاب اسلامی معرفی نشده و واقعاً مظلوم واقع شده است.

 وی به بیانیه گام دوم اشاره کرد و گفت: در گام دوم 40 سال سرگذشت و 40 سال سرنوشت آینده به اجمال ترسیم شده و ما در این همایش تلاش داریم که بتوانیم با مشارکت دانشگاه‌ها و سازمان‌های علمی فرهنگی و پژوهشی گام‌هایی مؤثری برای معرفی انقلاب اسلامی برداریم.

مشاور مدیرعامل موزه با بیان اینکه سایت این همایش طراحی شده است، افزود: دبیرخانه همایش مستقل شده و آماده دریافت مقالات  براساس زمانبندی اعلام شده است. همچنین مکانیزم‌های داوری و ارزشیابی مقالات اعلام شده است.

کاظم‌زاده زمان این همایش را 28 اردیبهشت ماه سال 1400 عنوان کرد و گفت اگر شرایط کرونایی بهتر شود مراسم به صورت حضوری برگزار خواهد شد در غیر این صورت به صورت وبینار برگزار می‌کنیم.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi