شناسه خبر : 81105
پنجشنبه 07 اسفند 1399 , 15:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نتایج جالب نظرسنجی یک موسسه آمریکایی درباره ایران

نظرسنجی یک دانشگاه آمریکایی و موسسه کانادایی نشان می‌دهد، اکثریت مردم ایران معتقدند نه تنها ترامپ بسیار متخاصم بود، رییس جمهور جدید آمریکا هم متخاصم است.

نظرسنجی آمریکایی؛ ایرانی‌ها هم ترامپ و هم بایدن را بسیار متخاصم می‌دانند

در نظرسنجی جدید دانشگاه مریلند و موسسه کانادایی «ایران پُل» اکثریت مردم ایران اعلام کردند که به ازسرگیری کامل تعهدات برجامی ایران تمایل دارند اما اعلام کردند که این کار باید بعد از بازگشت آمریکا به تعهدات کامل برجامی خود یا همزمان با این کار انجام شود.

نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند و «ایران پُل» شامگاه چهارشنبه (شب گذشته)  منتشر شد و در آن نظر ایرانی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با برجام و آمریکا مورد پرسش قرار گرفته است.

بنا بر اعلام دانشگاه مریلند، حدود ۹۰ درصد ایرانی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی گفتند که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال کردند و از پیروزی جو بایدن مطلع هستند.

طبق این نظرسنجی، برای اولین بار از زمان اقدام دونالد ترامپ در خارج کردن آمریکا از برجام، ۵۱ درصد از ایرانی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی حمایت خود را از این توافق اعلام کردند.

۵۸ درصد از ایرانی‌ها گفتند که آنها احتمال می‌دهند آمریکا به برجام برگردد و  ۶۰ درصد هم اعلام کردند که تردید دارند وعده واشنگتن برای برداشتن تحریم‌ها اجرا شود.

۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند تاکید کردند که به پایبندی چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان (دیگر طرف‌های برجام) به تعهداتشان اعتماد دارند. در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ این دانشگاه، ۳۰ درصد از ایرانی‌ها به این موضوع باور داشتند.

اکثر شرکت‌دهندگان در این نظرسنجی گفتند که آنها انتظار دارند سیاست‌های بایدن در قبال ایران در قیاس با ترامپ کمتر خصمانه باشد اما تفاوت زیادی بین آنها قائل نیستند.

طبق این نظرسنجی، از بین صفر تا ۱۰ (از خصمانه‌ترین حالت تا کمترین خصومت) اکثریت ایرانی‌ها به ترامپ عدد یک را اختصاص دادند و بایدن به عدد سه رسیده است.

از منظر سیاست داخلی و با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران، ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند گفتند که آنها خواهان یک رئیس‌جمهوری هستند که برای حقوق ایران ایستادگی و از پذیرش سازش امتناع کند.

۳۵ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند، خواهان یک رئیس‌جمهور هستند که روی مذاکرات و زمینه مشترک با دیگر کشورها تمرکز کند.

بخش دیگری از این نظرسنجی به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تاثیر آن اختصاص داشته است.

از نظر ۸۶ درصد ایرانی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی، این تحریم‌ها تاثیری منفی روی زندگی مردم عادی دارد. ۶۸ درصد اعلام کردند، وضعیت اقتصادی ایران در حال بدتر شدن است در حالی که در نظرسنجی ماه اکتبر، ۷۲ درصد گفته بودند وضع اقتصادی ایران در حال بدتر شدن است.

از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سوال شد که از نظر آنها از میان تحریم‌های خارجی یا سوء مدیریت و فساد، کدام عامل تاثیرات منفی بیشتری در ایران دارد. ۳۵ درصد از بین این گزینه‌ها، عامل تحریم‌ها را بیشتر از دیگر عوامل تاثیرگذار دانستند. با اضافه شدن عامل همه گیری ویروس کرونا به عوامل اثرگذار، نظر شرکت کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که تنها ۲۵ درصد معتقدند تحریم‌ها منفی‌ترین تاثیر را بر کشور داشته است.

نزدیک به دو سوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند، هم اکنون و در قیاس با سال قبل، دسترسی به تجهیزات پزشکی و دارویی ساخت خارج از کشور کمتر شده است.

به باور ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند، حکومت ایران در زمینه مدیریت همه گیری ویروس کرونا عملکرد خوبی داشته و از نظر ۲۸ درصد، عملکرد حکومت «خیلی خوب» بوده است.

از جمله دیگر سوالات این نظرسنجی، پرسش درباره کاهش تعهدات برجامی و افزایش فعالیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران است. ۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند، آنها از قانونی که خواستار افزایش فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران هستند حمایت می‌کنند.

مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دور اول این نظرسنجی را به صورت مصاحبه تلفنی از حدود یک هزار ایرانی در دو نوبت زمانی اول سپتامبر تا دوم اکتبر (۱۱ شهریور تا ۱۱ مهر) و ۲۶ ژانویه تا ۶ فوریه (هفت تا ۱۸ بهمن) انجام داده است.

به نقل از فارس

اینستاگرام
ائتلاف آمریکایی از سال 2014 تاکنون با کمک های مالی عربستان سعودی و امارات در سوریه و عراق جنایت می کند و آدم می کشد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi