شناسه خبر : 81115
شنبه 09 اسفند 1399 , 08:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایران قطب درمان عوارض سلاح‌های شیمیایی در دنیا است

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران روز جمعه 8 اسفند ماه در نخستین رادیو وبینار علمی کشور با موضوع «حملات شیمیایی، تجربیات و چالش‌ها» گفت: جمهوری اسلامی ایران قطب درمان بیماران و عوارض سلاح‌های شیمیایی در دنیا است.
 
ایران قطب درمان عوارض سلاح‌های شیمیایی در دنیا است

دکتر عبدالرضا عباسپور به عنوان رییس پنل «پیامدهای حوزه سلامت ناشی از حملات شیمیایی در دوران جنگ تحمیلی» گفت: ایران اسلامی در ابتدای حملات شیمیایی در دوران دفاع مقدس تجربه چندانی در این حوزه نداشت ولی پس از سال‌ها فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی امروز نتایج علمی و تجربیات پزشکان ایرانی در تمام دنیا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ جهانی اول گفت: جامعه جهانی پس از این جنگ با توجه به عوارض آن به این نتیجه رسید که استفاده از این نوع سلاح ممنوع شود، زیرا این سلاح‌ها تلفات گسترده‌ای را ایجاد می‌کرد. افرادی که در معرض این سلاح‌ها قرار می‌گرفتند دچار عوارض طولانی مدت جسمی به خصوص در زمینه چشم و ریه می‌شدند، به همین دلیل این سلاح در جنگ جهانی دوم به جز موارد محدودی مورد استفاده قرار نگرفت.
دکتر عباسپور با اشاره به عوارض و مشکلات جانبازان شیمیایی تصریح کرد: انسان‌ها روزانه بیش از 10 هزار بار پلک می‌زنند و نفس می‌کشند و هرگز متوجه این اتفاق نمی‌شوند، اما جانبازان شیمیایی پس از گذشت سال‌های سال با هر نفس و یا هر پلک زدنی مشکلات و عوارض هولناک این سلاح‌ها را با تمام وجود حس می‌کنند.
وی با اشاره به ایستادگی و سربلندی ایران در دوران دفاع مقدس گفت: در آن زمان کشورمان با دست خالی و با اتکا به رزمندگان، توکل به خدا، رهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره) و وحدت کلام در مقابل استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و به عاملیت رژیم بعث عراق قرار گرفت و از دوران 8 ساله دفاع مقدس سربلند بیرون آمد. امروز نیز کشورمان قطعاً با هدایت مقام معظم رهبری و تکیه بر دانش، تجربه و توانمندی پزشکان و کادر پزشکی خود در آزمون مقابله با بیماری کرونا سربلند خواهد بود.
دکتر سعید عطاری مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این وبینار به بیان تاریخچه استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی و اقدامات درمانی برای آسیب دیدگان از این سلاح‌ها پرداخت.
وی در ادامه ضمن تشریح اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد جانبازان شیمیایی گفت: دعوت از متخصصان بین‌المللی، ارتباط با تشکل‌های ایثارگری، اعزام پزشکان متخصص به سراسر کشور، برقراری بیمه پایه و بیمه تکمیلی با پوشش‌های کامل برای جانبازان و خانواده آنها، واکسیناسیون بیماری‌های مختلف، پایش سلامت و تأمین تجهیزات لازم برخی از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد جانبازان شیمیایی بوده است.
همچنین سجاد رامندی معاون فنی بیمه دی نیز در این وبینار به تشریح خدمات بیمه دی در حوزه جانبازان شیمیایی پرداخت.
گفتنی است در پنل اول که با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد دکتر «محمد کریم شهرزاد» فوق تخصص غدد، دکتر «طالب بدری» متخصص اعصاب و روان و دکتر «اسفندیار آزاد» روانشناس نیز به سخنرانی پرداختند.
این رادیو وبینار علمی به مناسبت سالگرد و بزرگداشت هشتم اسفند سال ۱۳۶۴ که بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا(س) چوئبده آبادان مورد حمله شیمیایی قرار گرفت برگزار شد و اساتید رشته‌های مختلف علوم پزشکی به ارائه اطلاعات علمی درخصوص مهم‌ترین سرفصل‌های مطرح در موضوع حملات شیمیایی پرداختند.
دکتر عراقی زاده دبیر علمی این رادیو وبینار درخصوص این وبینار علمی گفت: این وبینار در ۴ بخش با موضوعات پیامدهای حوزه سلامت ناشی از حملات شیمیایی، دستاوردهای درمان در ارتقای سطح سلامت جانبازان شیمیایی، مبانی حقوقی و چالش‌های آینده در مجروحان شیمیایی و اهمیت مطالعات در حوزه سلامت مصدومان شیمیایی برگزار شد و در هر موضوع متخصصان همان حوزه توضیحات مبسوطی در این خصوص ارائه کردند که هم برای عموم قابل استفاده بود و هم جهت استفاده متخصصان و اعضای هیئت علمی، دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در دسترس خواهد بود.
یکی از موضوعات مهم مطرح شده در پنل اول این وبینار سخنان دکتر قانعی متخصص ریه و رییس پنل دوم وبینار بود که درخصوص مراقبت‌های ویژه جانبازان شیمیایی در برابر کووید ۱۹ اعلام کرد: در هفته پیش رو واکسیناسیون جانبازان شیمیایی در برابر کرونا آغاز خواهد شد.

 

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi