شناسه خبر : 81183
دوشنبه 11 اسفند 1399 , 12:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برگزاری سه رخداد علمی ادبی دفاع مقدس در اسفندماه

 
  •  
  •  

برگزاری سه رخداد علمی ادبی دفاع مقدس در اسفندماه

طی نشست خبری امروز دوشنبه سه رخداد علمی ادبی دفاع مقدس در اسفندماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

سرهنگ علی بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به برگزاری 3 برنامه علمی اشاره کرد و گفت: هشتمین و نهمین اختتامیه جایزه ادبی یوسف در روز پنج‌شنبه 14 اسفندماه به میزبانی مازندران برگزار می‌شود. همچنین در 20 اسفندماه نیز بیست ودومین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

وی از کنگره ادبیات پایداری به میزبانی استان کرمان خبر داد و افزود: استان کرمان این کنگره را از قدیم‌الایام برگزار می‌کرده چرا که این رخداد از سالهایی ابتدایی دهه 80 توسط دانشگاه شهید باهنر آغاز شد و آثار و مقالات مختلفی به این دبیرخانه ارسال شده است. ناگفته نماند که مقالات برتر به صورت منظم در فصلنامه‌ای منتشر شده است.

در ادامه این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد امیری خراسانی دبیر هشتمین کنگره ادبیات پایداری به تاریخچه این کنگره اشاره کرد و گفت: از ابتدای دهه 80 انجمن ادبیات دفاع مقدس که بنده و جمعی از اساتید دانشگاه شهید باهنر جمع بودیم مسائل مهمی را مطرح کردیم که ماحصل آن 3 محور اصلی داشت که امیدواریم یک شجره طیبه باشد.

وی گشایش دوره کارشناسی ارشد ادبیات پایداری را اولین محور مهم این نشست خواند و گفت: دوره کارشناسی ارشد ادبیات پایداری که در سال 87 با تأیید وزارت علوم را تأسیس کردیم و در حال حاضر حدود 40 دانشگاه مشغول به برگزاری این رشته هستند.

دبیر هشتمین کنگره ادبیات پایداری با تأکید بر اینکه نشریه علمی پژوهشی ادبیات پایداری را برای اولین بار راه‌اندازی کرده‌ایم، تصریح کرد: در این نشریه کلیه پژوهش‌های علمی سراسر کشور جمع‌آوری می‌شود و افتخار داریم که این تحقیقات و پژوهش‌ها در زمینه ادبیات پایداری دفاع مقدس را منتشر کنیم.

امیری خراسانی از به کارگیری افراد مختلف در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: مقرر شده که هر دو سال یکبار این کنگره برگزار شود که سعی کردیم نظم و تاریخ آن را رعایت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری ادوار مختلف این کنگره خاطرنشان کرد: آثار و مقاله‌های مختلفی تاکنون برگزار شده که در نامه پایداری به شماره‌های مختلف برگزار شده است و این نشست مقدمه برگزاری هشتمین دوره ادبیات پایداری در 24 اسفندماه سال‌جاری به میزبانی کرمان هستیم که البته دانشگاه شهرکرد هم در این کنگره با ما همکاری می‌کند.

دبیر هشتمین کنگره ادبیات پایداری با بیان اینکه تاکنون 87 مقاله را دریافت کرده‌ایم تصریح کرد: دوست داشتیم این مراسم به صورت حضوری برگزار شود اما به دلیل شرایط خاص کشور از لحاظ کرونایی طبیعتا قادر نخواهیم بود به صورت عمومی برگزار کنیم به همین دلیل به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

امیری خراسانی در خاتمه سخنان خود گفت که به نظر می‌رسد حدود 20 مقاله برگزیده شود و در نامه پایداری 8 منتشر گردد.

در ادامه این مراسم مسعود امیرخانی دبیر هشتمین دوره جایزه ملی ادبیات یوسف (داستان کوتاه دفاع مقدس و مقاومت) به ابتکار عمل جدیدی در برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: قرار را بر این گذاشتیم که این جایزه به صورت استانی برگزار شود برای همین با هدف اولویت‌بخشی به استانها این جشنواره را با کمک استانها برگزار کردیم و کلیه برنامه‌ها را استانها با ما شریک شدند.

وی با بیان اینکه داستانهایی با رنگ و بوی محلی و روستایی را شاهد بودیم، افزود: این ابتکار باعث شد تمامی استانها، شهرها و حتی روستاها هم در این برنامه شریک باشند و حدود 2500 اثر به دست ما رسیده است که از این تعداد 300 اثر به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال شد که پس از داوری 80 اثر به مرحله دوم رسید و پس از آن 20 اثر برگزیده شد.

شتمین دوره جایزه ملی ادبیات یوسف به شرح زیر است:

1. قصاب نوشته احمدرضا خان‌احمد از استان اصفهان

2. نوری نوشته معصومه قدردان از استان خراسان شمالی

3. حواست به پسر سید حمید باشه نوشته علیرضا نعمت‌اللهی از استان فارس

4. سروها هم خواب سرو می‌بینند نوشته محمد‌سعید احمدزاده از استان فارس

5. خرمالوها روی شاخه‌ها رسیده‌اند نوشته مرتضی فرجی از استان همدان

6. عبور نهنگ از کادر بستة آکواریوم نوشته حسین لعل‌بذری از استان خراسان رضوی

7. شکمم خالی شده نوشته سید میثم موسویان از استان همدان

8. چند قدم مانده به خانه نوشته مولود علیزاد فاضل از استان آذربایجان شرقی

9. دادعباس نوشته طیّبه شجاعی از استان کرمان

10. برف صخره خون نوشته محمدرضا امانی از استان خراسان رضوی

11. هور نوشته سیروس جمشیدی از استان فارس

12. ثلث سوم نوشته زهرا نعمیمی از استان خراسان رضوی

13. ساعت به مچ نوشته محمّدرضا ایران‌زاد از استان اردبیل

14. رانده‌شده نوشته افرا سرنایه از استان ایلام

15. مردم‌آزار نوشته مرضیه بهرامی از استان قزوین

16. شب سی‌ساله نوشته مجید رحمانی از استان قزوین

17. تب تنگه نوشته معصومه دین‌محمدی از استان زنجان

18. دانه‌های تسبیح نوشته صالح سرحدی از استان سیستان‌وبلوچستان

19. مژدگانی نوشته زهرا اسمعیلی از استان گلستان

20. موسو دیلاق نوشته مهدی زارعی از استان فارس

در ادامه این جلسه سرهنگ علی بایرامی ضمن تقدیر و تشکر از مسعود امیرخانی به دلیل برگزار نشدن اختتامیه هشتمین جایزه ادبی یوسف پرداخت و اظهار داشت: به دلیل شرایط کرونایی در کشور این مراسم برگزار نشد به همین دلیل هشتمین و نهمین جایزه ادبی یوسف به میزبانی مازندران برگزار خواهد شد.

خوشایند دبیر نهمین جایزه ادبی یوسف با بیان اینکه اصلا ناامیدی معنا و مفهوم ندارد اظهار داشت: هفتاد دو اثر نهایی به دست ما رسیده که نمی‌توانیم برخی از آنها را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم، چرا که بسیار زیبا نگارش شده است و هر کدام از آنها نکته‌ای دارد و افسوس می‌خوریم که به دلیل شرایط خاص نمی‌توانیم در کتاب منتشر کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از این آثارها با احساسات خاص و ناب نوشته شده است، اظهار داشت: رده‌های سنی مختلفی در این برنامه شرکت کرده‌اند و آثار بسیار ناب‌تر شده و شرایط بهتر می‌شود.

در ادامه این نشست خبری رضا اسماعیلی دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت از برگزاری این اختتامیه در 20 اسفندماه خبر داد و گفت: این کنگره در دوران دفاع مقدس شکل گرفت چرا که در سال 1365 و در بحبحه دفاع مقدص توسط اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دوره پس از اعلام فراخوان شاعران جوان و پیشکسوت مطالب خود را در این خصوص و ادبیات پایداری ارسال کردند و هر استان پس از داوری مقدماتی به دبیرخانه مرکزی ارائه می‌دهند.

دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت با بیان اینکه 7 هزار قطعه شعر تاکنون به دست ما رسیده است، 992 قطعه آن توسط داوران که از شاعران برجسته کشور هستند انتخاب شده و نتایج آن نیز مشخص شده‌اند.

اسماعیلی با اشاره به اشعار در زمینه دفاع مقدس، بیداری اسلامی، مقاومت، کودک و نوجوان اظهار داشت: هنوز هم افرادی دغدغه این حوزه را دارند و آثار مناسبی را می‌سرایند.

وی ادامه داد: این کنگره بخش ویژه‌ای را سرداران شهید، شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده اختصاص داده‌اند که امیدواریم شاهد رونق بیشتر در این حوزه باشیم.

دبیر علمی کنگره  شعر دفاع مقدس و مقاومت در خاتمه سخنان خود گفت: جایزه ویژه به 8 نفر اعم از 3 شعر عمومی، 3 شعر کودک و نوجوان، یک جایزه در خصوص شهیدان حاج قاسم و سرداران شهید و یک شعر در خصوص مدافعان سلامت انتخاب خواهد شد. همچنین اشعار برگزیده در کتابهایی منتشر می‌شود

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi