شناسه خبر : 81263
شنبه 16 اسفند 1399 , 08:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جنگ ایران و عراق چگونه شکل گرفت؟

 

جنگ ایران و عراق چگونه شکل گرفت؟

شصت و سومین شماره از فصلنامه تخصصی «نگین ایران» توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و وارد بازار نشر شد.

به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در چهلمین سالگرد از شروع دفاع مقدس از شصت و سومین شماره فصلنامه تخصصی «نگین ایران» رونمایی کرد. این فصلنامه تخصصی که به موضوعات مختلف دفاع مقدس می‌پردازد، مدتی بود که چاپ و منتشر نمی شد، اکنون با مدیریت تحریریه جدید آغاز به کار کرده است. قابل‌ذکر است، مراسم رونمایی با توجه به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد. به‌منظور آشنایی بیشتر با این شماره از فصلنامه نگین با علی شجاعی سردبیر فصلنامه تخصصی «نگین ایران» به گفتگو پرداختیم.

علی شجاعی که به‌تازگی سردبیر فصلنامه تخصصی «نگین ایران» شده است از انتشار مجدد این نشریه تخصصی خبر داد و گفت: شصت و سومین شماره از فصلنامه تخصصی «نگین ایران» در ادامه شماره‌های قبلی منتشر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بنا داریم تا مسیر قبلی نشریه را با تغییرات اندکی ادامه دهیم، اظهار کرد: این فصلنامه همان رسالت مطالعات تاریخی درباره جنگ ایران و عراق و هشت سال دفاع مقدس را بر عهده دارد. البته ما تلاش می‌کنیم در کنار روایت رویدادهای جنگ، مبتنی بر اسناد و اطلاعات، به‌ویژه اسناد دست اولی که خود مرکز در اختیار دارد، نگاهی هم به جنبه‌های راهبردی جنگ و احیاناً استفاده از آموزه‌ها و تجربه‌های جنگ برای امروز و آینده کشور و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم و اگر اندکی به این هدف نزدیک شویم دستاوردهای جدیدی در این زمینه دست پیدا می‌کنیم.

سردبیر فصلنامه تخصصی «نگین ایران» افزود: ما تلاش می‌کنیم در هر شماره پرونده موضوعی داشته باشیم و سعی می‌کنیم حداقل نیمی از نشریه را به موضوعی واحد اختصاص دهیم.

در این شماره  پرونده آغاز جنگ در دستور کار قرار گرفت

وی به محتوای شماره شصت و سوم از فصلنامه تخصصی «نگین ایران» اشاره کرد و گفت: در این شماره ما پرونده آغاز جنگ را در دستور کار داشتیم و مقالات و نوشته‌هایی را در این زمینه از پژوهشگران متعددی دریافت کردیم و در کنار آن به معرفی برخی از کتاب‌هایی که در خصوص این موضوع در بازار نشر در اختیار خوانندگان طی سالیان گذشته قرار گرفته، پرداخته‌ایم.

شجاعی متذکر شد: البته ما تلاش می‌کنیم غیر از پرونده هر شماره به برخی از مقالات و موضوعات مختلف دفاع مقدس، کتاب‌های در آستانه نشر، کتاب‌های تازه انتشاریافته و احیاناً رویدادهای پژوهشی دفاع مقدس را به خوانندگان ارائه کنیم و درمجموع موضوعات خوبی را از جنبه‌های مختلف دفاع مقدس با صبغه پژوهشی به علاقه‌مندان به حوزه دفاع مقدس عرضه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم در هر شماره یادداشتی از نویسندگان و پژوهشگران برتر این حوزه داشته باشیم که دیدگاهی کلامی راجع به ابعادی از دفاع مقدس را با خوانندگان در میان خواهند گذاشت.

سردبیر «نگین ایران» با اشاره به تغییرات مدیریت اجرایی فصلنامه، عنوان کرد: چون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مسئولیت انتشار این فصلنامه را بر عهده دارد، امتیاز نشریه به این مرکز تعلق دارد. مدیرمسئول فصلنامه نیز دکتر علی‌محمد نائینی هستند که مسئول مرکز می‌باشند و بنده به‌عنوان سردبیر و آقای محمدباقر شمسی‌پور نیز به‌عنوان دبیر تحریریه عهده‌دار نشریه هستیم.

وی در خاتمه گفت: ما در این مسیر نیازمند همکاری با پژوهشگران هستیم و امیدواریم پژوهشگران و محققین حوزه دفاع مقدس، ما را در این مسیر همراهی کنند و علاوه بر نوشته‌هایشان با دیدگاه‌های ارزشمند و با انتقادات و پیشنهاد‌هایشان به ارتقاء کیفیت نشریه و درنتیجه گسترش مطالعات جنگ هشت‌ساله کمک کنند.

به گزارش تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در شماره شصت و سومین شماره از فصلنامه تخصصی «نگین ایران» می‌خوانیم:

آغاز سخن

- مدتی این مثنوی تأخیر شد! / علی‌محمد نائینی

 یادداشت

- غافلگیری‌های «معادله ساز» - احتمالات «سرنوشت‌ساز»/ محمد درودیان

 پرونده‌ای برای آغاز جنگ

- جنگ هشت‌ساله و ضرورت ارتقای قدرت ملی/ علی شجاعی صائین

- آغاز تهاجم از نگاه عراقی‌ها/ یدالله ایزدی

- صحنه‌های سیاه دیپلماسی آمریکا

مقدمه‌ای بر کتاب «اتحاد شوم»؛ اسناد آرشیو امنیت ملی امریکا درباره همکاری با صدام حسین (1980-1984) / مجید کریمی

- بررسی امکان جلوگیری از وقوع جنگ/ حسین علایی

- پیدا و پنهان یک تهاجم هماهنگ

تاریخ شفاهی سرلشکر محسن رضایی/ یعقوب پناهی و زهرا گل‌محمدی

- فرصتی برای جبران حقارت (روندشناسی و انگیزه شناسی حمله صدام به خاک ایران)/ حسین احمدی

- جنگ قبل از جنگ

جنگ در منطقه مرزی استان کرمانشاه-بخش اول/ اسدالله احمدی

- نگاهی کوتاه بر جنگ ایران و عراق به روایت تحلیلگران غربی/ محبوبه شمشیرگرها

- کتاب‌هایی که از آغاز جنگ گفته‌اند/ شیما دنیادار رستمی

- ده منبع خارجی در باره آغاز جنگ تحمیلی/ علی بروجردی

 مقالات

- قدرت ملی ایران و عراق در جنگ تحمیلی

با تأکید بر قدرت نظامی و اقتصادی/ سید هادی زرقانی

- مبانی حقوقی دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق/ یعقوب نعمتی وروجنی و لیلا نعمتی

فهرست‌نویسی حوادث جنگ/ حسن علایی فعال

گزارش کتاب

- شکل‌گیری و توسعه یگان جنگ الکترونیک سپاه

گزارشی کوتاه از چگونگی تدوین تاریخ شفاهی جنگ الکترونیک سپاه/ یحیی نیازی

- تداوم اشغال و بحران

مروری بر روزشمار جنگ ایران و عراق، کتاب 13(نیمه اول)/ فرهاد درویشی و محمد محمدپور

 در آستانه نشر

- دو زندگینامه از صدام حسین/ بیژن اشتری

 تازه‌های نشر

- از قدرت متعالی تا طبیب زندان دوله‌تو

- معرفی آخرین آثار منتشره مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس/ نورالله جعفری

 گزارش یک نشست

- مرکز اسناد و روایتگری جنگ/ زهرا جودکی

 هنر و جنگ

- عکس‌های ماندگار (1)

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
جنگ ایران و عراق چگونه شکل گرفت؟ با دستور مستقیم آمریکا! آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه همه جانبه از شهریور ماه سال 1359 تا 1367 از رژیم دیکتاتور صدام کمک، حمایت، هدایت، مدیریت و پشتیبانی می کردند.
در 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏‌ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏‌های سرزمینی ایران و در آب‏‌های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏‌گناه، زن و کودک بودند.
منافقین چگونه متولد شد؟ / حامیان گروهک تروریستی منافقین چه کسانی هستند؟ گروهک تروریستی منافقین درسال 1357 توسط فرانسه با هماهنگی، همدستی و همکاری صدام دیکتاتور، برخی کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به سرکردگی آمریکا درسایه سکوت سازمان های بین المللی!
چرا فرانسه ازسال 1357 تاکنون به عاملان شهادت 18000 ایرانی پناه داده است؟
ایتالیا و فرانسه، پایتخت و خانه قاتلان 18 هزار شهید ایرانی+ فیلم
و این درحالی است که مدعیان دروغین حقوق بشر و سازمان های بین المللی ازسال 1357 تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی گروهک تروریستی منافقین و حامیانشان نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند؟
دولت روحانی، ظریف، عراقچی، برخی مسئولین و نمایندگان مجلس هم تاکنون نه تنها در برابر مقابل آمریکا و متحدانش از حق و حقوق ملت ایران دفاع و حمایت نکردند و متاسفانه همه جانبه هم با حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین، مذاکره، ملاقات، دیدار، گفت و گو و همکاری کردند.
مدعیان حقوق بشر جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده شورای امنیت سازمان ملل متحد خیانتکار شماره یک ازسال 1357 تاکنون به ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقن، اشرار، اغتشاشات، تکفیری ها و دیگر گروه های تروریستی خدمت کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
جامعه بین الملل در سراسرمنطقه خاورمیانه و جهان شکست خورده است.
اعتراف اوباما به نقش آمریکا در پیدایش داعش
اعتراف دیرهنگام حامی اصلی داعش مانند باراک اوباما سگ دست نشانده مدعیان حقوق بشر اشتباه ما در تهاجم سال 2003 به عراق، داعش را به وجود آورد.
رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور با دستور مستقیم آمریکا از سلاحهای شیمیایی ساخت آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان علیه نظامیان و غیر نظامیان درجنگ تحمیلی هشت ساله استفاده کرده است.
شرم آور است که روحانی، ظریف و... در مورد دخالت و مداخله پنتاگون و... در امور داخلی ایران سکوت می کنند.

آمریکا در جنایات رژیم سعودی شریک است.
آمریکا در جنایات امارات شریک است.
آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی شریک است.
آمریکا در جنایات القاعده شریک است.
آمریکا در جنایات داعش شریک است.
درپاسخ به نشنال اینترست
تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی، نوار غزه سوریه، لبنان، یمن نشان داد که ساخت بمب اتمی در برابر مقابل جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی صهیونیست ها گزینهای درست است.

درپاسخ به نشنال اینترست
برنامه‌های موشک کروز و بالستیک ایران بهترین گزینه و پاسخ به جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و برخی کشورهای غربی بوده است.


جناب بابایی سلام
ممنون از حضور شما در سایت
محبت کنید کامنت تکراری را چندین بار به ساتی ارسال نکنید چون امکان انتشار نیست و تنها زمانی را برای حذف تکرارها می گیرد
سپاس بیکران
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi