شناسه خبر : 81417
یکشنبه 24 اسفند 1399 , 10:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پدافندهوایی در«عملیات والفجر۸»وانهدام۷۴جنگنده بعثی

پدافند هوایی در «عملیات والفجر8» 74 فروند جنگنده بعثی را منهدم کرد/ چگونه پدافند هوایی فریب الکترونیکی جنگنده را شناسایی می‌کردند؟

سرهنگ قدیمی از نیروهای پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با تسنیم از اقدامات ناگفته پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس گفت.

 با نگاهی عمیق و منطقی به 8 دفاع مقدس درمی‌یابیم که این اتفاق بیشتر شبیه معجزه الهی است تا یک حادثه تاریخی. یک جهان پشتیبان رژیم بعث عراق برای تصرف یک انقلاب بود. بسیار ساده‌انگارانه است که بگوییم موضوع اروند و عرب‌زبانان خوزستان دغدغه اصلی صدام برای حمله به ایران بود چراکه با ورق زدن اسناد تاریخی در دوران «جنگ قبل از جنگ» ــ یعنی از سال 58 تا ابتدای جنگ ــ این عراق بود که به تجهیز گروهک‌های مرزی و اقدامات خرابکارانه در خاک کشورمان پرداخت و با بمب‌گذاری‌های متعدد مردم این خطه را به خاک و خون کشید.

به‌عقیده بسیاری از کارشناسان هم‌راستا شدن منافع صدام و آمریکا برای حمله به کشورمان دلیلی بود که صدام نقشه هجوم سراسری را در ذهن خود بپروراند، از طرفی دیکتاتور عراق خواستار افزایش سرزمینی خود بود و از طرفی زمین زدن انقلابی اسلامی که بلای جان آمریکا شده بود؛ منافع هر دو مستکبر را کنار یکدیگر قرار داد تا با یک‌کاسه کردن تمام اهداف خود در آخرین روز تابستان 59، به ایران اسلامی هجوم بیاورند.

نه‌تنها آمریکا و شوروی بلکه اروپا و حتی کشورهای آفریقایی هم به کمک صدام آمدند تا آمریکا و صدام را به اهدافشان برسانند اما با وجود نیروی انسانی فراوان و تجهیزات گسترده‌ای که برای عراق گسیل شد؛ این امر نتیجه‌ای نداشت و پیروزی از آن ملت ایران شد. اگر معجزه نیست، چه‌چیزی است؟ اگر آن را از الطاف الهی ندانیم، چه‌چیزی می‌تواند پاسخ آن باشد که یک ملت نوپا که ارتش آن از بین رفته است و هیچ تجهیزاتی ندارد، چگونه در برابر اَبرامکانات عراقی ایستادگی می‌کند؟

آری این دفاع برای آن مقدس شد که امدادهای الهی، رهنمود‌های حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) و ایثار رزمندگان اجازه نداد ملت ایران سر تعظیم در برابر مستکبران فرود بیاورد و اجازه ندهد حتی سانتی‌متری از سرزمین‌مان زیر چکمه‌های بعثی قرار بگیرد.

به بررسی قسمت‌های مختلف دفاع مقدس پرداخته و می‌خواهد حال‌وهوای آن روزها را تداعی کند و به مشکلات و فعالیت‌های مختلف رزمندگان بپردازد.

در این قسمت بر آن شدیم که به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قسمت‌های جنگ یعنی «دیدبان‌ها» بپردازیم.

سرهنگ احمد قدیمی از رزمندگان دفاع مقدس با بیان اینکه از سال 1354 به خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمدم، تصریح کرد: من در زمان 8 سال دفاع مقدس به عنوان یک ارتشی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتم و در زمینه پدافند هوایی و به صورت تخصصی،‌ موشک «هاگ» فعالیت می‌کردم.

وی با بیان اینکه، پرتاب‌کننده موشک «هاگ» بودم، افزود: در زمان جنگ ایران و عراق بر اساس رسالت ذاتی خود یعنی دفاع از میهن، روز دوم جنگ برای دفاع از خاک و آب کشورمان وارد مناطق شدم.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره عدم شکل‌گیری انسجام ارتش در روزهای آغازین انقلاب اسلامی، گفت: در همان روزها به من مأموریت دادند به بندرعباس بروم و در نیروی دریایی مستقر شوم. با توجه به اینکه موشک نداشتیم در آنجا توپ قرار دادیم.

* تمام حضور ما در منطقه محرمانه بود

سرهنگ قدیمی دلیل حضور خود در بندرعباس را آمادگی پدافند هوایی از حملات احتمالی رژیم بعث عراق خواند و اظهار داشت: پس از حضور یک ماهه در بندرعباس و عدم خطر، تغییر موضع داده و مجدداً به سایت اصفهان بازگشتیم.

وی به خطرات احتمالی پدافند هوایی اشاره کرد و با بیان اینکه ما به دلیل آنکه هم موشک و هم رادار داشتیم باید از دید بعثی‌ها دور می‌بودیم، یادآور شد: تمام حضور ما در منطقه محرمانه بود، بسیاری از افراد از حضور ما اطلاعی نداشتند. مثلاً در کارخانه‌ها، باغ‌ها  یا روستاها پنهان می‌شدیم که بتوانیم به موقع عملیات خود را انجام دهیم.

این رزمنده نظامی سال‌های دفاع مقدس به حضور خود در مناطق مختلف عملیاتی اشاره کرد و افزود: به دلیل بازرسی‌های هواپیماهای دشمن و حضور ستون پنجم حتی اگر منطقه‌ای را ترک می‌کردیم به جای خود ماکت قرار می‌دادیم که آنها احساس کنند که ما همچنان در آنجا هستیم.

* چگونه پدافند هوایی حتی از خط مقدم هم جلوتر بود؟

سرهنگ قدیمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد ما حتی از خط مقدم هم جلوتر می‌رفتیم؛ یعنی آنچنان اختفا می‌کردیم که نیروهای خودی عقب‌نشینی می‌کردند و حتی بعثی‌ها نیز از کنار ما رد می‌شدند و نمی‌دانستند که ما در آن منطقه حضور داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ الکترونیک اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تمام فعالیت‌های ما به صورت فرکانس و الکترونیکی بود نیاز نبود که دشمن با ما رو در رو شود و از طریق همین فرکانس‌ها نقطه حضور ما را متوجه می‌شد و بعضاً از 100 کیلومتر دورتر از وضعیت ما اطلاع داشتند.

این پیشکسوت دفاع مقدس به قدرت جنگ الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: ما هم زمانی که در اهواز مستقر بودیم از فعالیت‌های هواپیماهای آنها مطلع بودیم؛ چراکه شنود داشتیم و از مأموریت‌های آنها با خبر بودیم و قبل از اینکه که بخواهند وارد مرزهای جمهوری اسلامی ایران شوند اقدامات پدافندی را آماده می‌کردیم و آژیرهای منطقه را روشن می‌کردیم.

* چرا 8 سال دفاع مقدس، آزمایشگاه دشمن بود؟

سرهنگ قدیمی با بیان اینکه در برخی از مواقع پس از حضور بعثی‌ها در مرز به شهرها مانند تهران، اصفهان و... اطلاع می‌دادیم، تصریح کرد: پدافند هوایی بر اساس رسالت خود در زمان نزدیکی هواپیما با آنها درگیر نیز می‌شد یعنی ما موشک داشتیم و می‌توانستیم آنها را بزنیم.

این رزمنده دفاع مقدس به کمک همه جانبه جامعه جهانی به رژیم بعث عراق اشاره کرد و گفت: تمام جهان و کشورهای قدرتمند از صدام ملعون حمایت می‌کردند برای همین از ابزارها و تجهیزات روز دنیا بهره‌مند بود و اگر بخواهیم بی‌تعارف صحبت کنیم دست برتری در زمینه هوایی نسبت به ما داشت.

وی ادامه داد: آن جنگ برای آنها هم دانشگاه و هم آزمایشگاه بود. یعنی هر نوع سلاحی که می‌خواستند آزمایش کنند را به صدام می‌دادند او هم آنها را بر سر ملت ایران می‌ریخت؛ بنابراین آنها این تجهیزات را چه روی انسان و چه روی تجهیزات ما آزمایش می‌کردند.

* ماجرای حضور هواپیماهای «رادارزن» برای شناسایی سامانه‌های پدافندی

این رزمنده دفاع مقدس به مجروحیت خود در درگیری با هواپیماهای بعثی پرداخت و  تصریح کرد: به عنوان پدافند هوایی از عملیات‌های نیروی زمینی سپاه اطلاعی نداشتیم چرا که وظیفه ما دفاع هوایی بود یعنی ما آسمان‌ها را می‌دیدیم و آنها روی زمین فعالیت می‌کردند.

قدیمی ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌های ما محرمانه است و نمی‌توانیم آنها را بازگو کنیم اما هواپیما میگ 25 عراقی زمانی که به مرزهای ما حمله می‌کردند، مجبور بودیم رادارهای خود را خاموش کنیم؛ چراکه مثلاً 20 فروند جنگنده وارد کشور می‌شدند که از این 20 فروند یک فروند «رادارزن» بود؛ یعنی آن یک جنگنده فقط دنبال موقعیت پدافند می‌گشت تا آن را نابود کند برای همین به دلیل اینکه موقعیت سامانه‌ها را شناسایی نکند مجبور بودیم رادار رو خاموش کنیم و نمی‌توانستم هشدارهای لازم را به سایر قوا دهیم.

وی به جنگ روانی رژیم بعث عراق علیه ملت ایران اشاره کرد و افزود: در روزهای آغازین جنگ رژیم بعث برای آنکه جنگ روانی در میان ملت ایران ایجاد کند هواپیماهای خود را به شهرهای مختلف اعزام می‌کرد؛ مثلاً هواپیمای آنها بالای سر تهران می‌آمد و همین امر باعث شده بود بسیاری از مردم به پناهگاه رفته یا این استان را ترک کنند.

* آمریکایی‌ها تمام فنون نظامی را به ایرانیان یاد نمی‌دادند/ در دوران دفاع مقدس ایرانی‌ها رو دست همه زدند

این فرمانده ارشد نظامی یادآور شد: با توجه به اینکه آموزش‌های خود را در ارتش، قبل از انقلاب دیدم؛ آمریکایی‌ها تمام اصول نظامی را به ما یاد نمی‌دادند و به اصطلاح فوت کوزه‌گری را نزد خود باقی نگه می‌داشتند اما رزمندگان دفاع مقدس توانستند در این سال‌ها اقدامات بسیار سنگینی را انجام دهند.

قدیمی به یکی از شاهکارهای جنگ‌های ضد الکترونیک توسط رزمندگان جبهه حق علیه باطل اشاره کرد و یادآور شد: یک فروند هواپیما با سرعت 750 کیلومتر در ساعت وارد کشور ما می‌شد پدافند هم روی هواپیما قفل می‌کرد و اما خلبان جنگنده از این موضوع مطلع می‌شد و برای آنکه ما را فریب دهد امواجی را ساطع می‌کرد که دستگاه‌های پدافند سرعت آنرا 850 کیلومتر بر ساعت نشان می‌داد و همین محاسبات باعث شده بود که دستگاه فریب بخورد.

وی خاطرنشان کرد: موشک پرتاب و به جنگنده اصابت نمی‌کرد و منحرف می‌شد. بنابراین ما آن‌را متوجه شدیم و خودمان به صورت دستی به دستگاه اعلام می‌کردیم.

* طی 8 سال دفاع مقدس فقط چند روز در مناطق نبودم

قدیمی در ادامه سخنان خود به فریب‌های متعدد دشمن در زمینه پدافند هوایی اشاره و آنها را محرمانه و غیرقابل انتشار دانست و عنوان کرد: جنگ ایران و عراق 8 سال طول کشید اما من قریب به 7 سال و 10 ماه  روز در مناطق حضور داشتم و فقط چند روز در منطقه نبودم.

این رزمنده دفاع مقدس فعالیت پدافند هوایی را همانند یک تیم فوتبال برشمرد و گفت: تیم فوتبال همه دست به دست هم می‌دهند اما تنها یک فرد گل پیروزی را به ثمر می‌نشاند؛ در پدافند هوایی هم این چنین است یعنی تمامی نیروها دست به دست هم می‌دهند تا بتوانیم جنگنده دشمن را شناسایی و منهدم کنیم.

قدیمی که در کارنامه خود انهدام 4 فروند جنگنده عراقی را دارد؛ یادآور شد: این یک کار تیمی است و من به عنوان آخرین فرد دکمه آتش را می‌زنم در حالی که بسیاری از افراد باید برای فشردن دکمه آتش مرا یاری کنند.

* پدافند می‌زد اما می‌گفتیم خلبانان زدند

این پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: بسیاری از نیروهای پدافند هوایی هواپیماهای دشمن را منهدم کردند اما در آن زمان در رادیو و تلویزیون اعلام می‌شد خلبانان تیزپرواز آنها را نابود کردند چرا که نمی‌خواستیم دشمن از موقعیت پدافند مطلع شود برای همین قریب به 80 درصد جنگنده‌های دشمن توسط پدافند نابود شد اما اعلام می‌کردیم که جنگنده‌ها آنها را نابود کرده‌اند.

سرهنگ قدیمی با بیان اینکه حاج محمد مصطفوی از نیروهای زبده پدافند هوایی در «عملیات والفجر8» 74 فروند جنگنده دشمن را نابود کرد؛ یادآور شد: این ماجرا به صورت سند در کتب مختلف وجود دارد اما در آن زمان اعلام نکردیم که پدافند این کار را انجام داده است.

رزمنده دفاع مقدس در خاتمه سخنان خود به ذکر خاطره‌ای درس‌آموز در روز دوم جنگ اشاره کرد و گفت: در روز دوم جنگ مأموریت یافتیم که به همراه تیمی به بندرعباس سفر کنیم؛ به همین دلیل به فرودگاه مهرآباد رفتم تا از آنجا به بندرعباس بروم. هواپیماها از مناطق حمله سراسری رژیم بعث، پیکر پاک شهدا و مجروحین را به تهران منتقل می‌کردند، پیش خودم گفتم تا زمانی که که بخواهم سوار هواپیما شوم به این مجروحین کمک کنم. زمانی‌که درب هواپیما باز شد، یک ستوان یکم دیدم که از زیر لگن دو پایش قطع شده بود و این‌قدر از او خون رفته بود که لخته‌های خون به پاهایش آویزان بود وقتی رفتم ایشان را به پایین هواپیما بیاورم با خنده گفت من حالم خوبه برید به سایرین کمک کنید. این موضوع باعث شد از این سخن شهامتی بیاموزم که در بمباران هوایی در مناطق بدون واهمه راه بروم.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi