شناسه خبر : 81916
یکشنبه 22 فروردين 1400 , 09:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

موضع مداخله‌جویانه و گستاخانه سفیر فرانسه

روزنامه کار و کارگر با فیلیپ تیئبو، سفیر فرانسه در ایران، گفت‌وگویی را تنظیم و منتشر کرد. وی در اظهارنظر قابل‌تأمل در مورد مذاکرات وین گفت: «ظریف را در اوج تنش‌های ایران و آمریکا به اجلاس جی ۷ دعوت کردیم تا پنجره مذاکرات بسته نشود. اکنون هم همین روند طی می‌شود و هدف هم این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیاء کامل برجام باشیم.»

بدون تردید اظهارات مداخله‌جویانه سفیر فرانسه در تهران علاوه ‌بر آنکه توهینی آشکار به شعور ملت ایران است، بیرون زدن دم خروس دیپلماسی ادعایی اروپایی‌ها و هواداران داخلی آن‌هاست چه آنکه به باور آنان تلاش تیم دیپلماسی و اساساً مذاکرات وین برای این است که یک فضای روانی و تبلیغی ساخته ‌و پرداخته شود تا مدعیان اعتدال و اصلاحات بتوانند برای جا نماندن از قافله رقابت‌های انتخاباتی، به‌راحتی به بهره‌برداری‌های سیاسی و اجتماعی خود از افکار عمومی ادامه دهند.
جالب آنکه عراقچی، معاون وزیر خارجه هم بعد از نشست روز جمعه وین در مصاحبه با پرس تی وی و در پاسخ به اینکه «با توجه به پیچیدگی‌هایی که گفتید آیا این واقع‌بینانه است که روند راستی آزمایی و احیای برجام تا قبل از انتخابات ایران تمام شود؟»، گفت: برای ما بیش از آنکه انتخابات اهمیت داشته باشد، این مهم است که ما با آژانس انرژی اتمی توافقی سه‌ماهه انجام داده‌ایم که یک ماه و نیم از آن گذشته و یک ماه و نیم دیگر از آن باقی مانده است. وی البته افزود که: «البته انتخابات در ایران به این سختی اضافه خواهد کرد.» گفتنی است اظهارات سفیر فرانسه در ایران و همچنین عراقچی، یادآور حرف‌های جنجالی ظریف در آستانه انتخابات سال 94 است. محمدجواد ظریف، شهریورماه سال 93 در ‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا خطاب به آمریکایی‌ها گفت که اگر توافق نشود! انتخابات مجلس را می‌بازیم! او همچنین پیش از آن و بعد از شکست مذاکرات وین ۵ در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «دستیابی به توافق جامع هسته‌ای غیرممکن نیست، نیاز است توهمات کنار گذاشته شود، نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت از دست برود»؛ هشداری که موردتوجه رسانه‌های اپوزیسیون و بیگانه قرار گرفت. بی‌بی‌سی در این زمینه نوشت: هشدار اصلی ظریف به غرب در واقع این است که اگر با دولت روحانی توافق نکند، همانند سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) بار دیگر زمینه روی کار آمدن اصولگرایان را فراهم خواهد کرد.
 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi