شناسه خبر : 81917
یکشنبه 22 فروردين 1400 , 10:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید صیاد شیرازی رسم کرده بود در کنار سربازها غذا بخورد

صیاد دل‌ها-6|مرحوم بهاءالدینی در خصوص شهید صیاد شیرازی چه فرمودند؟/ شهید صیاد شیرازی رسم کرده بود در کنار سربازها غذا بخورد

یک مشاور نظامی مقام معظم رهبری با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی برای خدا کار می‌کرد و خدا نیزبه او عزت داد؛ به سخن مرحوم بهاءالدینی درباره این شهید اشاره کرد.

شهید سپهبد علی صیادشیرازی یکی از غیورمردان کشورمان که در روزهای سخت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جانانه برای حفظ اسلام و میهن عزیزمان اقدامات بی‌شائبه‌ای انجام داد. ایشان در 14 خرداد 1323 خورشیدی در درگز استان خراسان‌ رضوی دیده به جهان گشود.بعد از گذراندن دوران مدرسه به سربازی رفت و با پایان این دوره به استخدام ژاندارمری سابق درآمد و به دلیل رشادت‌ها و فعالیت‌هایش به ارتش منتقل شد و قبل از انقلاب اسلامی در شهرهایی مانند گرگان، مشهد، آمل و شاهرود مشغول به فعالیت در ارتش بود.

سپس به دانشکده افسری ارتش رفت و در 1346 خورشیدی با درجه ستوان‌دومی در رسته توپخانه از آن دانشکده فارغ‌التحصیل شد، همچنین وی دوره‌های چتربازی و رنجر را نیز با رتبه یکم گذراند. ایشان در سازماندهی و فعالیت نیروهای انقلابی در ارتش تلاشی گسترده داشت.

این فرمانده شجاع و متعهد در مهر 1360 خورشیدی از طرف امام(ره) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد و در 18 اردیبهشت 1366 خورشیدی به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت بعد از پایان جنگ تحمیلی در 1368 خورشیدی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و در شهریور 1372 جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح شد. همچنین در ششم فروردین‌ 1378 خورشیدی از طرف مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری ارتقا درجه یافت.

سرانجام این فرمانده متعهد در 21 فروردین 1378خورشیدی در حالی که با خودروی خود به قصد عزیمت به محل کارش از خانه خارج شده بود، مورد هجوم مرد ناشناسی قرار گرفت. به گفته شاهدان مرد تروریست با پوشش لباس رفتگر در حوالی خانه وی به کمین نشسته بود و او را هنگام خروج از خانه به رگبار بست در پی این حادثه سخنگوی گروهک تروریستی منافقین در تماس با خبرگزاری فرانسه در نیکوزیا مسوولیت این جنایت را بر عهده گرفت.

بر همین اساس خبرگزاری تسنیم بنا دارد با همرزمان، اساتید و دوستان شهید صیاد شیرازی در خصوص خصوصیات اخلاقی و مجاهدت‌های ایشان گفتگو کند. در این قسمت با امیر سرتیپ سیدحسام هاشمی، همرزم شهید صیاد شیرازی در دوران دفاع مقدس و عضو گروه مشاورین نظامی فرماندهی کل قوا گفتگو کرده‌ایم. متن این گفتگو بدین شرح است:

* شهید صیاد مرد اخلاص و عمل بود/مهمترین دغدغه زندگی او «دینداری» بود

امیر سرتیپ سید حسام هاشمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که قریب به 22 سال از شهادت شهید سپهبد علی صیاد شیرازی می‌گذرد؛ اظهار داشت: این شهید والامقام باعث قوت قلب تمام نیروها در دوران دفاع مقدس، اعم از سپاهی، بسیجی و ارتشی، نیروی انتظامی و نیروهای پیشمرگ کُرد بود.

وی شهید صیاد شیرازی را مرد اخلاص و عمل خواند و افزود: بنده بارها گفته‌ام که شهید صیادشیرازی مایه وحدت و هماهنگی همه نیروهای مسلح بود. مهمترین دغدغه زندگی او «دینداری» بود.

یکی از مشاورین نظامی فرمانده کل قوا با بیان اینکه سنگ محک صیاد برای فعالیت‌، «دینداری» بود، خاطرنشان کرد: دوستی‌ها و دشمنی‌ها، خشم و غضب، جنگ و صلح و همه اعمال شهید صیاد بر اساس ملاک دین، دینداری و رضای خدا بود.

* جمله مرحوم بهاءالدینی در خصوص شهید صیاد شیرازی

امیر سرتیپ هاشمی با بیان اینکه به عنوان یک نظامی اگر بخواهم تعریفی از شهید صیاد داشته باشم گفت که باید بگویم، ایشان، سربازی شجاع، اهل ریسک، خطرپذیر، افسری حرفه‌ای و اهل مطالعه و فرماندهی دلسوز که دائماً با زیردستان خود ارتباط داشت، بود.

وی شهید صیاد شیرازی را استادی با مهارت، جدی و سخت‌گیر برای دانشجویان عنوان کرد و گفت: تمام تلاش شهید صیاد شیرازی در دوران دانش آموختگی بر این بود که استاد و فرماندهی ممتاز باشد.

این هم رزم شهید صیاد شیرازی با اشاره به خصوصیات دیگر این شهید والا مقام یادآور شد: هرگروهی این شهید را برای خود می‌دانستند یعنی زمانی که در کنار بسیجی‌ها حضور داشت، او را یک بسیجی مخلص می‌دانستند اگر در کنار روحانیون قرار می‌گرفت او را روحانی می‌دانستند.

امیر سرتیپ هاشمی به یکی از جملات مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی در خصوص شهید صیاد شیرازی پرداخت و گفت: برخی از دوستان خدمت آیت‌الله بهاءالدینی رسیدند و از ایشان تقاضای موعظه داشتند که ایشان می فرمایند: بروید صیاد شوید.

شهید , دفاع مقدس , فرماندهان نظامی ایران ,

* دلیل شهید صیاد برای نت‌برداری از سخنان حضرت(ره) و مقام معظم رهبری

ویبا بیان اینکه ارتشی‌ها شهید صیاد را مایه مباهات و افتخار ارتش می‌دانند؛ تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی تابع محض ولایت بود. چراکه ایشان در مقابل حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری  از خودش هیچ حرفی نداشت و تابع محض ولایت فقیه بود.

این مشاور نظامی فرمانده کل قوا به ذکر خاطره‌ای از این شهید والا مقام پرداخت و خاطر نشان کرد: به خاطر دارم در دیدارهایی که با یکدیگر خدمت حضرت امام(ره) یا مقام معظم رهبری می‌رسیدیم، ایشان دائماً خودکار به دست داشت و مطالب مطرح شده را یادداشت می‌کرد؛ دوستان از ایشان پرسیدند که این مطالب توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود نیازی نیست که شما آنها را یادداشت کنید. اما شهید صیاد شیرازی پاسخ داد که نگرانم عمرم کفاف ندهد و در این فاصله زمانی به این صحبت‌ها نیاندیشم و فکر نکنم؛ به همین دلیل است که یادداشت برمیدارم.

* دعایی که شهید صیاد شیرازی در ابتدای سخن می‌گفتند چه بود؟

امیر سرتیپ هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنده از قبل از انقلاب با شهید صیاد شیرازی آشنا شده‌ام تصریح کرد: ایشان در اواخر مهرماه سال 1357 در منزل ما -که در اصفهان بود- تشکیلاتی را راه‌اندازی کرد و تا زمان شهادت نیز با یکدیگر بودیم.

وی با تاکید بر اینکه شهید صیاد شیرازی استاد نقشه‌خوانی، نقشه‌برداری و ورزش  بنده بود، یادآور شد: به خاطر دارم زمانی که می‌خواستند کلاس را آغاز کنند بر روی تخته جمله «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم را یادداشت می‌کردند و در تمام این کلاس‌ها با صدای بلند این جمله را می‌گفتند که همین موضوع باعث نزدیکی و تقرب بنده به ایشان شد. یعنی رمز آشنایی ما با ایشان جمله بسم الله الرحمن الرحیم بود.

این همرزم شهید صیاد شیرازی ادامه داد: شهید صیاد شیرازی با توجه به دوران خفقان رژیم شاهنشاهی همواره زیر ضرب دعای سلامتی امام زمان(عج) را می‌خواندند و در بسیاری از موارد ایشان می‌گفتند «بسم الله الرحمن الرحیم رب ادخلنی مدخل صدق اخرجنی مخرج صدق...» و پس از آن دعای سلامتی امام زمان(عج) را زمزمه می‌کردند. این دعا در تمام شئون زندگی شهید صیاد شیرازی جاری و ساری بود حتی در در جلسات دو نفره نیز که با یکدیگر داشتیم این جمله را می‌گفتند.

* ماجرای مجروحیت دختر 5 ساله و استرس شهید صیاد شیرازی

یکی از مشاورین نظامی مقام معظم رهبری به ذکر خاطره دیگری از این شهید والامقام اشاره کرد و گفت: زمانی که برای آزادسازی مریوان رفته بودیم روز دوم یا سوم بود که در آن شهر متوقف شده بودیم، شهید صیاد به من و شهید شهرامفر گفت دو سه تا کامیون خواروبار بردارید و به روستاها بروید و به مردم بگویید که ما برای حمایت از آنها آمده‌ایم و نگران نباشند. یعنی ایشان همواره دغدغه مردم را داشت همچنین به خاطر دارم در درگیری با ضد انقلاب تعدادی از همرزمان ما مجروحیت برداشتند که به دستور شهید صیاد شیرازی با آمبولانس به منطقه امن اعزام شدند اما دختر بچه‌ای حدود 5 ساله مجروح شد شهید صیاد شیرازی دستور داد هلیکوپتری از سنندج به منطقه بیاید تا این کودک و خانواده آنها را به منطقه امن انتقال دهد، که پس از عمل جراحی و دوران نقاهت مجدداً با همان هلیکوپتر به روستای خود باز گردانده شد. به نظر به نظر من این عمل شهید صیادشیرازی ده‌ها برابر از آن عملیات ارزش داشت.

امیر سرتیپ هاشمی، شهید صیاد شیرازی را فردی شجاع خواند و گفت: هرجا موضوعی پیش می‌آمد شهید صیاد سریعاً خود را به منطقه می‌رساند و همواره در خط مقدم جبهه حضور داشت.

وی با تاکید بر اینکه شهید صیاد شیرازی برای تمامی عملیات‌ها داوطلب بود، افزود: شهید صیاد شیرازی در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بی‌نظیری برای حفظ جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند که هر کدام از آنها غیر قابل توصیف است.

* شهید صیاد شیرازی رسم کرده بود در کنار سربازها غذا بخورد

این همرزم شهید صیاد شیرازی ساده‌زیستی را یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی ایشان برشمرد و تصریح کرد:  شهید صیاد شیرازی در زمان جنگ رسم کرده بود که حتماً یک وعده غذایی را در قرار گاه و همراه با سربازها و سایر پرسنل غذا بخورند.

این هم رزم شهید صیاد شیرازی با بیان این که ایشان اهل محاسبه بود، یادآور شد: ایشان دفترچه ای داشت -که هم اکنون نزد من من قرار دارد- و تمام اعمال خود را برای محاسبه در آن می‌نوشت برای همین همواره با برنامه بود و بدون برنامه کاری را انجام نمی‌داد.

امیر سرتیپ هاشمی با تاکید بر اینکه شهید صیاد شیرازی همواره خدمت علما تلمذ می‌کردند، اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی برای خدا کار می‌کرد و خدا نیز او به عزت داد. برای همین است که هم اکنون می‌بینیم دلدادگان به این شهید کتب‌های مختلفی برای ایشان می‌نویسند. بسیاری از ما سالگرد نزدیک‌ترین اقوام نزدیک خود را به یاد نداریم اما ملت ایران همواره به یاد این شهید والامقام هستند.

وی در پایان عمل مخلصانه شهید صیاد را دلیل عظمت و شکوه این شهید والامقام عنوان کرد.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi