شناسه خبر : 82019
پنجشنبه 26 فروردين 1400 , 12:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرکوب معترضان در سومین شب ناآرامی‌های مینیاپولی

اعتراض‌ها در مینیاپولیس آمریکا به قتل جوان سیاه پوست همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها خشونت شدید پلیس، استعفای پلیس قاتل و رئیس‌پلیس شهر نیز نتوانسته آتش خشم معترضان را خاموش کند.
سرکوب شدید معترضان، اعمال ممنوعیت آمد و شد و اعزام صدها تن از نیروهای گارد ملی نیز نتوانسته مردم خشمگین شهر «مینیاپولیس» در ایالت «مینه سوتا» را بترساند و آنها در سومین روز اعتراض‌های ضد نژادپرستی خود علیه قتل یک جوان سیاه پوست، برغم بارش برف و سرمای شدید به خیابان‌ها آمدند. شاید علت خشم بالای مردم این است که، پلیس آمریکا جوان 20 ساله سیاه پوست را در همان منطقه‌ای کشت که، «جرج فلوید» را با زانو خفه کرده بود!
طبق تصاویر و گزارش‌هایی که از این شهر ناآرام منتشر شده، پلیس آمریکا با نارنجک صوتی و گاز اشک آور معترضان را به شدت سرکوب می‌کند. معترضان در مقابل اداره پلیس شهر «بروکلین سنتر» حومه شهر مینیاپولیس نام «دانته رایت» را فریاد می‌زدند و شعار «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» سرمی‌دادند. راشا تودی در این زمینه گزارش داده همزمان با سرکوب معترضان، مأموران پلیس از پشت بلندگو از خبرنگاران حاضر در جمعیت معترضان می‌خواستند تا هرچه سریع‌تر محل اعتراضات را ترک کنند.
طبق این گزارش، برخی از معترضان با خود چتر حمل می‌کردند و با آنها برای خود در مقابل نیروهای امنیتی مجهز به جلیقه ضدشورش و باتوم، یک «دیوار سپری» ایجاد کرده بودند و بر روی برخی از چترها نوشته شده بود: «همه پلیس‌های آمریکا حرامزاده‌اند».
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز گزارش داده در پی تشدید اعتراض‌ها به قتل «دانته رایت» 20 ساله، «کیم پاتر» افسر پلیسی که به سمت این جوان سیاهپوست تیراندازی کرده بود، از سمت خود استعفا کرد. طبق این گزارش «مایک الیوت» شهردار بروکلین سنتر روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرده هر دو افسر پلیس اداره پلیس بروکلین سنتر به نام‌های «تیم گانون» و «پاتر» که در مرگ دانته رایت سهیم بوده‌اند، از سمت خود استعفا کرده‌اند. پیش از این، رئیس‌ پلیس بروکلین سنتر در حومه مینیاپولیس در توجیه این حادثه گفته بود افسر پلیس مورد نظر در صدد استفاده از شوکر الکتریکی علیه دانته بود اما به اشتباه با سلاح گرم به وی شلیک می‌کند! بر اساس گزارش‌ها رئیس‌پلیس شهر «بروکلین سنتر» در ایالت مینه‌سوتا نیز از مقام خود استعفا کرده است.
 ساعاتی بعد از اعلام خبر این استعفاها، درگیری‌هایی بین معترضان به قتل جوان سیاه‌پوست و ماموران نزدیک اداره پلیس این شهر رخ داد و پلیس به معترضان ۹۰ دقیقه قبل از ساعت منع آمد و شد شبانه که برای ممانعت از اعتراضات وضع شده، دستور داد متفرق شوند. پلیس مینه‌سوتا از دستگیری ۶۰ تن در جریان این شورش‌ها خبر داده است. پلیس این را هم گفته که معترضان اقدام به پرتاب سنگ، بطری آب و آتش زنه کرده و به پلیس حمله کرده‌اند.
بایدن: آرام باشید اصلاحات انجام می‌دهیم
همزمان رئیس‌جمهور آمریکا برای کاستن از آتش خشم سیاهان این کشور وعده اصلاحات داد. بایدن با تاکید بر عزم خود برای رفع نگرانی در مورد پلیس، زندان‌ها و نابرابری‌های گسترده اقتصادی که سیاه‌پوستان آمریکایی با آنها رو‌به‌رو هستند، گفت که همه دستگاه‌های دولت او بر این چالش‌ها متمرکز شده‌اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «جو بایدن» پیش از نشستی با اعضای انجمن سیاه‌پوستان کنگره آمریکا به تیراندازی «افتضاح» به جوان سیاه‌پوست ۲۰ ساله‌ای در ایالت مینه‌سوتا اشاره کرد و گفت: «همگی ما در نشست امروز برای رسیدن به تغییر واقعی تلاش می‌کنیم. تک تک بخش‌های دولتم و تک تک آژانس‌ها روی ارتقای برابری کار می‌کنند. ما چیزهای وحشتناک زیادی داریم که باید با آنها کنار بیاییم...وقتی صحبت از پلیس می‌شود، وقتی صحبت از نابرابری گسترده فرصت‌های اقتصادی می‌شود... قانونگذاران سیاه‌پوست هم‌اکنون با کمک به تصویب بسته ۱.۹ تریلیون دلاری کمک شایانی به تضمین تغییرات بزرگ کرده‌اند؛ امری که به کاهش فقر کودکان و فقر در جامعه سیاه‌پوستان منجر می‌شود... برنامه زیرساختی و شغلی ۲.۳ تریلیون دلاری من تغییرات چشمگیر و قابل توجه در بهبود فرصت‌های اقتصادی سیاه‌پوستان آمریکایی و همه جوامع را تضمین می‌کند».
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi