شناسه خبر : 82020
پنجشنبه 26 فروردين 1400 , 12:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هر عطسه و سرماخوردگی را کرونا بدانید

با آغاز خیز چهارم کرونا وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان حوزه سلامت معتقدند که حالا کوچک‌ترین علائم و حتی علائم یک سرماخوردگی ساده را هم باید کرونا قلمداد کرد. بر این اساس باید اقدامات مراقبتی و احتیاطی را برای سلامت خود و اطرافیان‌مان انجام دهیم، اما سوال این است که اگر علامتدار شدیم، به کجا مراجعه کنیم؟

به گزارش ایسنا، تنها چند روز بعد از تعطیلات نوروزی بود که کرونای جهش‌یافته با قدرت و سرعت سرایت بالاتر مهمان تمام استان‌های کشور شد و نقشه ایران را آتشین کرد. به طوری که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۹۵ شهر قرمز در کشور وجود دارد و تمام مراکز استان‌ها نیز قرمز شده‌اند. همچنین دکتر علیرضا زالی- فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران نیز چندی پیش اعلام کرد که استان تهران برای اولین بار به صورت کامل قرمز شده است.

سرعت بالای شیوع بیماری در کشور آن هم با غلبه کرونای انگلیسی، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان همچنان بالا خواهد رفت. در عین حال افزایش میزان بستری و به دنبال آن روند صعودی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری نیز طی هفته‌های آتی قابل پیش‌بینی است.

هنوز می‌توان در مقابل کووید-۱۹ ایستاد؟

با این حال اما، باید توجه کرد که هنوز چند راهکار برای در امان ماندن از شر کرونای انگلیسی وجود دارد؛ اولین و مهمترین راهکاری که تمام متخصصان و دانشمندان حوزه سلامت در دنیا مطرح می‌کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حداقل یک‌ونیم تا دو متر، شست‌وشوی دست‌ها، عدم برگزاری و شرکت در تجمعات، دورهمی‌ها، مهمانی و… است.

هرچند که متاسفانه به گفته وزیر بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، طی روندی کاهشی به ۵۶ درصد رسیده و این موضوع ارتباط مستقیمی با تعداد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر دارد، اما هنوز هم می‌توان جلوی این طوفان ایستاد. در عین حال راهکار دیگری که برای حفاظت از خودمان در مقابل بیماری داریم، این است که وضعیت سلامتی خود را ارزیابی کرده و تحت نظر بگیریم.

با آغاز خیز چهارم کرونا وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان حوزه سلامت معتقدند که حالا کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی را هم باید بیماری کووید-۱۹ تلقی کنیم و بر این اساس باید اقدامات مراقبتی و احتیاطی را برای سلامت خود و اطرافیان‌مان انجام دهیم؛ به طوری که حتی اگر دچار عطسه، سرفه، آبریزش بینی و… به صورت محدود هم شدید، ابتدا خود را قرنطینه کنید تا سایر اعضای خانواده از احتمال درگیری با ویروس در امان بمانند، مایعات به میزان کافی بنوشید، تغذیه مناسب و متنوع داشته و درمان علامتی را آغاز کنید. در عین حال علائم خود را رصد کنید. در صورتی که علائم ادامه‌دار شد یا پیشرفتی در آن‌ها مشاهده کردید، حتما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.

بر همین اساس هم وزیر بهداشت چندی پیش تاکید کرد که مراکز سرپایی ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته را در کشور فعال کردیم تا مردم به این مراکز مراجعه کنند؛ بنابراین اگر علائمی دارید، بی توجهی نکنید. امروز باید قبول کنیم که هر عطسه و سرماخوردگی کروناست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود؛ بنابراین مردم اگر علائم داشتند به مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته مراجعه کنند.

مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته چه می‌کنند؟

باید توجه کرد که با شروع اپیدمی کرونا در کشورمان، وزارت بهداشت تغییراتی را در ساختار ارائه خدمات خود اعمال کرد. به طوری که برای شناسایی سریع‌تر و سیستماتیک و همچنین ارائه خدمات بهتر به مبتلایان به کرونا، حدود ۱۲۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت را تحت عنوان مراکز منتخب کووید- ۱۹ با ۱۶ یا ۲۴ ساعت فعالیت تجهیز کرد و به مردم اعلام کرد که از این مراکز برای بررسی علائم کرونا استفاده کنند تا علاوه شناسایی سریع‌تر بیماران، در عین حال از ازدحام و همچنین مراجعات بی‌مورد به بیمارستان‌ها جلوگیری شود. در سیستم نظام سلامت، این مراکز به عنوان سطح ارجاع برای سطوح بالاتر تعیین شدند.

بر این اساس دکتر جعفرصادق تبریزی- رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، در این زمینه گفت: این مراکز چهار کار اصلی را انجام می‌دهند؛ شامل غربال، ویزیت، دارودرمانی سرپایی و انجام تست تشخیصی کرونا.

همچنین اگر فردی با علائم شدید بیماری به این مراکز مراجعه کرد نیز به بیمارستان‌های منتخب کووید۱۹- ارجاع داده می‌شود و البته کسانی که در خانه امکان ایزولاسیون و جداسازی از سایرین را ندارند به اقامت‌گاه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است معرفی می‌شوند.

وزارت بهداشت لیست مراکز جامع سلامت منتخب بیماری کووید-۱۹ را اعلام کرده است؛ بنابراین اگر علامت‌دار شدید، حتما به این مراکز مراجعه کنید.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi