شناسه خبر : 82068
شنبه 28 فروردين 1400 , 11:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از حملات پی‌درپی موشکی و پهپادی به مواضع آمریکا در منطقه

نیروهای مقاومت عراق حملات علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی را به شدت افزایش دادند و علاوه بر انفجارهای کنار جاده ای، از پهپاد و موشک نیز برای هدف قرار‌دادن کاروان‌های نظامی آمریکایی و پایگاه‌های آن، استفاده کردند.
حمله مقاومت عراق علیه تروریست‌های آمریکایی، به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، به گونه‌ای که بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آمریکایی‌ها طی یک هفته گذشته، 11 بار هدف قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، حملات علیه نیروهای آمریکایی، از لحاظ کیفی نیز متحول شده است، در حملات جدید از پهپاد و موشک نیز استفاده می‌شود و نیروهای اشغالگر نمی‌توانند این پهپادها را هدف قرار دهند.
در هر حال، این افزایش کمی و کیفی حملات، عزم نیروهای مقاومت عراق برای اخراج اشغالگران به زور اسلحه را نشان می‌دهد.
حملۀ پهپادی به دو پایگاه
برخی مراکز حساس پایگاه آمریکایی عین الاسد، از جمله استراحتگاه نظامیان آمریکایی، مرکز عملیات و سامانه‌های دفاعی این پایگاه، هدف حمله سه فروند پهپاد قرار گرفت.
صابرین نیوز، افزود، در این حمله پهپادی به پایگاه هوایی عین الاسد، چند نظامی آمریکایی زخمی شدند. این حمله با سانسور شدید رسانه‌های آمریکایی همراه شده است. به همین خاطر، کسی نمی‌داند که چه تعداد نظامی آمریکایی کشته و زخمی شده‌اند.
حمله به پایگاه الحریر
در اتفاقی مشابه، پایگاه «الحریر» آمریکا در منطقه کردستان عراق، هدف حمله پهپادهای مهاجم قرار گرفت. سامانۀ دفاعی آمریکایی‌ها از مقابله با این پهپاد‌ها عاجز ماندند. پهپادها مواضع مورد نظر را با دقت بالا، هدف قرار‌دادند. در پی این حمله، نظامیان تروریست آمریکایی، به وحشت افتادند و پهپادهای خود را به پرواز در آوردند.
پایگاه نظامی الحریر در فرودگاه اربیل، محل استقرار افسران (سیا) است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،«عباس العرداوی» تحلیلگر عراقی‌، در این باره گفت: پایگاه آمریکا که در اربیل هدف قرار گرفت، یک مرکز آموزش برای نیروهای سایبری آمریکا است. این نیروها هدایت درگیری‌ها در منطقه را عهده‌دار هستند.
پایگاه خبری «المعلومه» عراق به نقل از منابع خود‌،گزارش داد که آتش برای مدتی، از این پایگاه آمریکایی در اربیل زبانه می‌کشید.
یک منبع امنیتی عراقی به شبکه تلویزیونی «السومریه» گفت: خودرویی که از آن راکت‌ها شلیک شده، در مرز اداری شهر اربیل پیدا شده است و این راکت‌ها از نوع کاتیوشا ۱۰۷ میلی متری با برد هشت و نیم کیلومتر بوده است.
«واین ماروتو» سخنگوی نظامی ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، طی توئیتی نوشت: این حمله به کشته شدن یک پیمانکار خارجی و جراحت حدود هشت تا ۹ نفر دیگر انجامید.
حمله به کاروان آمریکایی حامل موشک
در استان الانبار، یک ستون نظامی آمریکایی، که حامل موشک بوده، در 160 کیلو متری پایگاه عین الاسد هدف قرار گرفت و اشغالگران در بارۀ شمار تلفات و میزان خسارات احتمالی خود، سکوت کرده‌اند. گروه موسوم به «اصحاب کهف» مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته است.
رسانه‌های نزدیک به مقاومت از جمله صابرین نیوز، پنجشنبه شب گزارش دادند که این کاروان نظامی شامل چند خودرو و کامیون حامل راکت و موشک بوده است.
حمله به آمریکایی‌ها در جنوب عراق
  مقاومت عراق در جنوب این کشور نیز ستون‌های لجستیکی ارتش اشغالگر آمریکا را هدف قرار‌دادند. این حملات در استان‌های ذی قار، دیوانیه، بغداد و بابل صورت گرفته‌اند. مبدا این کاروان‌ها کویت و مقصد بیشتر آنها نیز پایگاه عین الاسد در غرب و «الحریر» در اقلیم کردستان عراق، بوده است.
این حملات با بمب‌های کنار جاده‌ای صورت گرفته است و درخصوص شمار تلفات و یا خسارت احتمالی نیز گزارشی نرسید.
فعال شدن سامانۀ پدافندی آمریکا
یک منبع امنیتی عراقی از فعال ‌سازی سامانه پدافند هوایی متعلق به پایگاه آمریکا در فرودگاه بغداد خبر داد.
این منبع در بیان دلیل فعال کردن این سامانه، گفت که این اقدام در چارچوب تمرینات و آزمایشات ویژه، صورت گرفته است. همچنین، زنگ‌های هشدار جدیدی در این پایگاه نصب شده است و نیروهای آمریکا در حال آزمایش آنها هستند. این در حالی است که علت استقرار سامانۀ دفاعی، ترس از حملات موشکی مقاومت عراق است.
حمله به پایگاه ارتش اشغالگر ترکیه
پایگاه نظامیان اشغالگر ترکیه در منطقه «زلیکان»، واقع در نزدیکی «بعشیقه» در استان «نینوا»ی عراق، هدف سه موشک قرار گرفت. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، در این حملۀ موشکی، یک سرباز جان خود را از دست داده است. بر اساس بیانیه ارتش، تنها یکی از موشک‌ها به اردوگاه اصابت کرده است.
«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، نیز طی یک تماس تلفنی، دربارۀ این رویداد و جزئیات آن، با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان، گفت‌و‌گو کرده است.
واکنش رئیس‌جمهور عراق
 به دنبال حملات پیاپی به اهداف نظامی در نقاط مختلف عراق و نیز فرودگاه اربیل، «برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور، با انتشار توئیتی، به این حوادث واکنش نشان داد و نوشت:«تکرار حملات به اربیل و قبل از آن، نیز به بغداد و سایر مناطق عراق، جرایم تروریستی محکومی هستنَد که امنیت شهروندان را هدف قرار‌داده‌اند.» این اظهارات در حالی صورت گرفت که در انفجار تروریستی بغداد، مردم غیر نظامی هدف قرار گرفته‌اند، ولی هدف از حمله به پایگاه‌های الحریر و عین الاسد، اشغالگران آمریکایی هستند.
حملات افزایش می‌یابد
در این میان، برخی از گروه‌های وابسته به حشدالشعبی تاکید کردند، در صورتی که دولت عراق در اجرای مصوبه پارلمان این کشور برای اخراج همه نیرو‌های بیگانه تعلل کند، بر شدت حملات خود می‌افزایند. بر اساس مصوبۀ روز 15 دی 1398 پارلمان عراق، همه نیروهای خارجی باید خاک این کشور را ترک کنند. این مصوبه تا کنون اجرا نشده است.
محکومیت حمله به مواضع حشد‌الشعبی
«سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، اعلام کرد: به همان شدتی که حمله به تاسیسات حکومتی و ایجاد وحشت برای شهروندان و ایجاد خطر برای ثبات و امنیت کشور را محکوم می‌کنیم، بمباران مواضع حشد‌الشعبی در بعشیقه و باریما را، که موجب زخمی شدن شماری از افراد شده است، را محکوم و تقبیح می‌کنیم.
به گزارش فارس، وی تاکید کرد: از دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم که در پایان دادن به این تعرض‌ها، که موجب افزایش التهاب و آشفتگی در صحنه سیاسی کشور می‌شود، نقشی اثرگذار داشته باشند.
رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیام دیگری، با محکوم کردن انفجار دیروز بغداد و تسلیت به خانواده شهدا، اعلام کرد: شهادت و زخمی شدن شماری از شهروندان بی‌گناه بر اثر انفجار درمنطقه «الحبیبیه» بغداد، موجب تاثر فراوان شد. ضمن محکومیت شدید این حمله ددمنشانه، از نیروهای امنیتی کشور می‌خواهیم که از تسامح خودداری کنند و هرگونه فرصت را از هسته‌های خفته تروریسم بگیرند. برای شهدای این حادثه رحمت و رضوان الهی و برای خانواده‌هایشان صبر و برای زخمی‌شدگان از خداوند شفای عاجل طلب می‌کنیم. گفتنی است که بر اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در الحبیبیه عراق، چهار تن کشته و 17 نفر دیگر زخمی شدند.
دعوت کشورها برای نظارت بر انتخابات
عراق ۷۵ دعوت نامه برای سفارت خانه‌های عربی، خارجی و سازمان‌های بین‌المللی برای نظارت بر فرآیند انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور، ارسال کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، این انتخابات قرار است در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱(21 مهر آینده) برگزار شود.
در همین رابطه، «جمانه الغلای»، سخنگوی کمیساریای انتخابات عراق، ضمن تاکید بر هماهنگی با وزارت خارجه، افزود که برخی از سفارت خانه‌ها در عراق اقدام به تنظیم برنامه‌هایی برای دیدار با کمیساریای عالی انتخابات کردند.
وی با اشاره به اینکه کمیساریای عالی انتخابات گام بلندی درخصوص آمادگی برای انتخابات برداشته، توضیح داد که این نهاد کار خود را با نو‌سازی کارت‌های
رای دهندگان، ثبت‌نام، توزیع کارت رای دهندگان، پذیرش فهرست نامزدها، نام نویسی ائتلاف‌های سیاسی و احزاب، تنظیم برگه رای، برنامه‌ریزی دستگاه‌ها، باز‌سازی و نگهداری از دستگاه‌های الکترونیکی و فرستنده‌ها آغاز کرده است.
حمایت قاطع یک عالم دینی از حشد‌الشعبی
«جبار المعموری» رئیس‌اتحادیه علمای مسلمان در دیاله، دیروز در حمایت از گروه مقاومت «حشد‌الشعبی» گفت، حمله به حشد، نقض حاکمیت عراق است.
به گزارش مهر، وی در این خصوص گفت: هرگونه اقدام خارجی خصمانه علیه «حشد‌الشعبی»، نقض حاکمیت ملی عراق است. حشد‌الشعبی خط قرمز محسوب می‌شود، این گروه تاکنون بسیاری از نقاط عراق را از کنترل داعش خارج کرده است.
رئیس‌اتحادیه علمای مسلمان عراق در ادامه، اقدامات تروریستی اخیر علیه حشد در نقاط مختلف عراق را محکوم کرد و افزود: سلسله اقدامات تروریستی اخیر نشان می‌دهد که توطئه‌ای علیه حشد‌الشعبی در جریان است.
این شخصیت عراقی پیش از این نیز به حمایت آمریکا از تروریست‌های داعش جهت بهره‌برداری از آنها علیه حشد‌الشعبی اشاره کرده و گفته بود: طی روزهای اخیر آمریکایی‌ها شماری از عناصر تکفیری داعش در اردوگاه سوری «الهول» را جابه جا کرده است و احتمال می‌رود که واشنگتن این عناصر را به عراق منتقل
کرده باشد.
المعموری تأکید کرد: واقعیت آن است که واشنگتن به دنبال ضربه زدن به امنیت منطقه غرب آسیا است و به همین منظور، از تروریست‌های حاضر در اردوگاه الهول سوریه بهره‌برداری می‌کند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi