شناسه خبر : 82121
دوشنبه 30 فروردين 1400 , 09:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کدام عملیات ارتش،‌ کمر صدام را شکست؟

 

شاهکار ارتش در روزهای ابتدایی دفاع مقدس چه بود؟/ کدام عملیات ارتش،‌ کمر صدام را شکست؟

نقش ارتش در روزهای ابتدایی جنگ بسیار چشمگیر بود چراکه توانست با امکانات بسیار کم و کمبود پرسنل در برابر رژیم تا بن دندان مسلح بعث ایستادگی کند.

امیر سرتیپ دوم غلامحسین دربندی از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ضمن گرامیداشت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، به رشادت‌ها، جانفشانی‌ها و اقدامات بی‌نظیر ارتش در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: رژیم بعث عراق با آمادگی قبلی در روز 31 شهریورماه 1359 به مرزهای غربی کشورمان حمله‌ور شد.

وی با بیان اینکه این حمله و هجوم سراسری رژیم بعث علاوه بر حملات زمینی به صورت هوایی و دریایی نیز صورت گرفت؛ تصریح کرد: نیروهای نظامی، مردمی و حتی ارتش نیز آمادگی لازم در برابر این هجوم را نداشتند چراکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه خواهان جنگ نبود، همچنین با توجه به آغاز انقلاب اسلامی و نوپا بودن این انقلاب از آمادگی لازم نیز برخوردار نبود.

این پیشکسوت دفاع مقدس، هشت سال دفاع مقدس را جنگ تحمیلی علیه ملت ایران خواند و افزود: دشمن با آمادگی کامل تدارک جنگ را دید و با استعداد و دکترین نظامی، تمام ابعاد نقاط ضعف‌ و قوت ارتش خود را سنجیده و سپس به خاک کشورمان حمله‌ور شد.

 * ارتش در روزهایی ابتدایی دفاع مقدس به خوبی رژیم بعث را زمین‌گیر کرد 

امیر دربندی با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در خصوص حمله صدام به کشورمان، مبنی بر اینکه «دزدی آمده و سنگی انداخته؛» یادآور شد: کشورهای مستکبر نیز به کمک رژیم بعث عراق شتافتند و در همه ابعاد نظامی، اطلاعاتی، تجهیزاتی و غیره به این رژیم کمک کردند. به همین دلیلنقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در روزهای ابتدایی جنگ بسیار چشمگیر بود چراکه توانست با امکانات بسیار کم و کمبود پرسنل در برابر رژیم تا بن دندان مسلح بعث ایستادگی کند.

این رزمنده ارتشی، اقدامات ارتش جمهوری اسلامی ایران را در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی را غیر قابل توصیف خواند و خاطرنشان کرد: در روزهای ابتدایی جنگ، ارتش با همان یگان‌های آماده خود در برابر دشمن ایستاد؛ در حالی که برخی از لشکرهای ارتش در غرب و جنوب غرب همچنان درگیر با ضد انقلاب بودند.

این پیشکسوت دفاع مقدس با اشاره به اقدامات ارتش در برابر ضد انقلاب در استان‌های غربی کشور، تصریح کرد: در حالی که ارتش ما در اقصا نقاط کشور درگیر با ضد انقلاب بود؛ رژیم بعث عراق با 12 لشکر مجهز به کشور ما حمله‌ور شد.

 * عملیات کمان 99 ارتش،‌ کمر صدام را شکست 

امیر دربندی با تأکید بر اینکه به فضل خدا و یاری سایر نیروها، ارتش توانست دشمن را زمین‌گیر کند؛ افزود: همان‌طور که همه می‌دانند دشمن تصمیم داشت علاوه بر جدایی استان خوزستان، خود را سه روزه به تهران برساند در حالی که عملیات‌های ضربتی و دقیق ارتش آنها را در نزدیکی‌های مرز متوقف کرد.

وی زمین‌گیر کردن دشمن در جنگ را یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین اقدامات جنگ عنوان کرد و یادآور شد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر اساس طرح‌هایی که همواره از قبل طراحی کرده‌ است، کمتر از 12 ساعت با 140 فروند جنگنده و 60 فروند هواپیمای پشتیبانی عملیات کمان 99 را علیه پایگاه‌های دشمن انجام داد که نه تنها دشمن اصلاً انتظار نداشت؛ بلکه مستکبرین هم‌پیمان رژیم بعث شگفت‌زده و متعجب شدند.

 * عملیات نیروی دریایی ارتش که باعث نابودی ناوچه‌های بعثی شد 

این پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه عملیات کمان 99 باعث شد صدام غافلگیر و گنگ شود؛ تأکید کرد: نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پس از 67 روز از حمله سراسری رژیم بعث، با همکاری نیروی هوایی ارتش توانست تمام ناوچه‌های جنگی این رژیم را -که غالباً‌ روسی بود- تحت عملیات مروارید-مورد هدف قرار دهند و تا پایان جنگ دیگر نتواست در برابر ما قد علم کند.

وی این اقدام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را باعث تحسین همگان عنوان کرد و با بیان اینکه به همین دلیل حضرت امام خمینی رحمت الله علیه این روز را به عنوان نیروی دریایی نامگذاری کردند؛ به اقدامات نیروی زمینی ارتش علیه رژیم بعث پرداخت.

 * همدلی باعث شد بعثی‌ها قدم قدم خاک کشورمان را ترک کنند/ جنگ خودفروخته‌های داخلی خودش یک جنگ مجزا بود

این پیشکسوت دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود به عملیات‌های سپاه پاسداران و بسیج علیه رژیم بعث عراق اشاره کرد و گفت: از اواخر مهر ماه سال 1359 با توجه به دستور حضرت امام(ره) جنگ ما، شکل مردمی به خود گرفت چراکه مردم نیز به کمک ارتش شتافتند و توانستند دشمن را قدم قدم به عقب بازگردانند.

وی با بیان اینکه همین‌طور که رژیم بعث عراق حملات خود را علیه ملت ایران افزایش می‌داد، برخی از عناصر خود فروخته نیز مانند گروهک منافقین، فرقان و غیره در شهرهای مختلف خون ملت ایران را روی زمین می‌ریخت؛ تأکید کرد: در حالی که ما در مناطق مرزی کشور آماده حمله برای عقب‌نشینی دشمن بودیم، اخباری را متوجه می‌شدیم که مثلاً فلان گروهک در نخست وزیری بمب‌گذاری کرده است.

 * گام‌های بلند شهید صیادشیرازی برای وحدت/ آموزش‌های ارتش به پاسدارها

امیر سرتیپ دربندی با بیان اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس تمامی نیروها دست به دست هم داده، تلاش کردند دشمن را از خانه بیرون کنند؛ اظهار داشت: شهید بزرگوار امیر سپهبد صیادشیرازی گام‌های بسیاری برای وحدت میان ارتش سپاه برداشت و مایه این وحدت و افتخارات بزرگ شکست دشمن بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: پس از دستور حضرت امام(ره) مبنی بر شکل‌گیری سپاه این عزیزان آموزش ندیده بودند، بنابراین افسران ارشد ارتش آموزش‌های مختلفی که دیده بودند را به برادران سپاه آموزش دادند.

این پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: برادران سپاه با استعداد فراوان و علاقه زیاد به سرعت این دوره‌ها را فراگرفته و سایر آموزش‌ها را به واسطه اینکه وقت نشد، در میدان نبرد فراگرفتند.

 * ماجرای تغییر شعار توسط شهید صیادشیرازی 

این افسر ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران به سخنان شهید صیاد در این زمینه اشاره کرد و گفت: زمانی که مردم به استقبال شهید صیاد می‌رفتند شعار می‌دادند «ارتشی، سپاهی، دو لشکر الهی» اما شهید بزرگوار صیاد شیرازی به آنها می‌گویند شعارتان را درست کنید و بگویید «ارتشی، سپاهی، یک لشکر الهی» چراکه یک روح در دو پیکر هستیم. همین وحدت باعث شد عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را با موفقیت انجام دهیم.

امیر سرتیپ دربندی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هوانیروز نیز همانند سایر قوای ارتش جمهوری اسلامی اقدامات شایانی را انجام داد که می‌توان برای مثال به عملیات حلبچه اشاره کرد که بیش از 10 هزار نفر مانند برگ خزان روی زمین ریخته و مجروح شدند که توسط هوانیروز به عقب کشانده شدند.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi