شناسه خبر : 82129
دوشنبه 30 فروردين 1400 , 11:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سردار «محمد حجازی»؛ فرمانده‌ای فداکار و سربازی گمنام

یادداشت/ حامد افروغ

کارنامه پر افتخار و سرشار از مجاهدت و رشادت سردار «محمد حجازی»، تاسف هر فرد دلسوز برای ایران و جبهه مظلومان را بر می‌انگیزد. هرچند جبهه حق از این دست رفت و آمدها زیاد به خود دیده است و به فرموده امام راحل «با رفتن یک خدمتگزار در سد آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمت‌اند، و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است».

 

سردار محمد حجازیحامد افروغ؛ یکی از شاخصه‌های مهم انقلاب اسلامی با وجود همه کارشکنی‌ها و خصومت‌هایی که علیه آن صورت می‌گیرد، مردمی بودن و مردمی ماندن آن است؛ از این‌رو در مواردی، چون فقدان مسئولانی که در میان مردم از وجاهتی انقلابی برخوردارند، این ویژگی نمود بیشتری می‌یابد.

خبر ارتحال سردار محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران از جمله مواردی است که برای آن دسته از مردم که شناختی اجمالی از فرماندهان نظامی دارند، غم‌بار بود. ارتش و سپاه به سبب امنیت پایداری که برای کشور به ارمغان آورده اند، امروز از محبوب‌ترین نهاد‌ها هستند که در این میان، رشادت‌های فرزندان این ملت در نیروی قدس سپاه که گاه از نظامیان ارتشی نیز در ماموریت‌های آن مشارکت دارند، از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است.

پس از شهادت مظلومانه سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی»، نام دو عزیز در میان مردم گل کرد که یکی از آن‌ها سردار فقید «محمد حجازی» بود؛ فرمانده‌ای که به سبب رشادت‌ها و قابلیت‌هایش پس از سال‌ها خدمت و مجاهدت در سازمان بسیج مستصعفین، حضور پررنگ‌تری در نیروی قدس سپاه یافت تا بواسطه توانمندی‌هایش جبهه مقاومت قوام و پیش‌روندگی بیشتری یابد.

وی که جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) بود، از ابتدای وقوع انقلاب و با تأسیس سپاه پاسداران به عضویت این نهاد درآمد و در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی در مناطق آشوب‌زده کردستان و آذربایجان غربی حضور داشت و پس از مهار ناآرامی‌های کردستان توسط نیروی مسلح کشورمان و با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به جبهه‌های جنوب عزیمت کرد و در طول سال‌های دفاع مقدس، به سازماندهی و اعزام نیرو‌های مردمی اشتغال داشت و حتی در دوره‌ای مسئول اعزام نیرو به جبهه‌های جنوب بود.

علاوه بر این مدتی نیز مسئولیت ستاد سپاه منطقه دوم کشور را برعهده داشت و تا پایان جنگ در جایگاه‌های جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم، جانشین فرمانده قرارگاه سلمان در جبهه‌های میانی و غرب، جانشین فرمانده قرارگاه قدس سپاه به ایفای مسئولیت پرداخت. سردار حجازی پس از پایان جنگ در سمت‌هایی چون «معاون هماهنگ‌کننده» و «معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج» و در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ «فرماندهی نیروی مقاومت بسیج» را برعهده داشت. همچنین از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ «رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران» و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ «جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران» بود.

وی در تیر سال ۱۳۸۷ به‌عنوان «جانشین قرارگاه ثارالله (ع)» معرفی شد و یک سال بعد یعنی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ به «ستاد کل نیرو‌های مسلح» رفت و مسئولیت «معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی» را عهده‌دار شد و از سال ۱۳۹۳ با شکل‌گیری جبهه مقاومت در کنار سردار قاسم سلیمانی در این جبهه‌ها حضور داشت تا اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید.

شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه موجب شد تا جانشین وی یعنی سردار اسماعیل قاآنی به فرماندهی این نیرو منصوب شود؛ بدین ترتیب با انتصاب سردار قاآنی به این سمت، سردار حجازی نیز از دی سال ۱۳۹۸ به جانشینی این نیرو منصوب شد.

کارنامه پر افتخار و سرشار از مجاهدت و رشادت این سردار گرانقدر، تاسف هر فرد دلسوز برای ایران و جبهه مظلومان را بر می‌انگیزد. هرچند جبهه حق از این دست رفت و آمدها زیاد به خود دیده است و به فرموده امام راحل «با رفتن یک خدمتگزار در سد آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و، الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است»، اما نفس فقدان برخی خدمتگزاران را با وجود هیچ‌کس حتی قوی‌تر از آن فرد، نمی‌توان جبران کرد چراکه هرکس جایگاهی در افواه مردم و در مسیر خدمت دارد.

درگذشت امثال سردار حجازی که از جمله یاران صدیق امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) و امت اسلامی بود، صحه‌ای بر این ادعاست که هرکس در مسیر خدمت و تعالی جبهه حق گام بردارد، در دل مردم و مظلومان جهان جاودانه خواهد شد و سردار حجازی از زمره‌ این دست افراد است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi