شناسه خبر : 82132
سه شنبه 31 فروردين 1400 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به بهانه‌ی نخستین انتخاباتِ قرن جدید

درجامعه‌ای که اشک چشم مردمان و خون دل یتیمان بسان نگینی بر تاج پادشاه می‌درخشید، و شاه مستبد برای اموری که نیاز به مشورت دارد صرفا به رأی خودش عمل می‌کرد، اکنون شاهد رجوع به آراء عمومی و برگزاری انتخابات آزاد هستیم....

فاش نیوز - به موازات خیزش اسلام سیاسی در دهه های پایانی سده‌ی بیستم، جامعه‌ی ایران با ورود به حادترین مرحله‌ی تغییرات اجتماعی و از رهگذر یکی از بزرگترین انقلاب‌های تاریخ بشر، تاریخ سیاسی اجتماعی خود را دگرگون ساخت.

با پیروزی انقلاب، نظام اسلامی به مثابه یکی از انواع پنج گانه ی نظام‌ها، اولین بار به صورتی گسترده و جدّی مفهوم انتخابات را در حوزه‌ی فکر سیاسی جامعه‌ی ایران عملیاتی کرد. پرتوافکنی بر تاریخ نیمه‌ی اول قرن پیشین، اهمیت این دست‌آورد را پدیدار می‌کند.

یکصد سال پیش در چنین ایامی جامعه‌ی ایران شاهد برآمدن حکومت رضاخانی بود. عصر رضاشاه را باید از مقاطع عجیب تاریخ معاصر ایران به حساب آورد؛ البته نه از بابت ویژگی‌های سیاسی, اجتماعی و اقتصادی آن، که از این بابت اتفاقا این عصر پیچیدگی خاصی ندارد. حکومت رضاشاه مصداق نظام استبدادی بود؛ با تمام خصوصیاتی که این‌گونه نظام‌ها دارند.

تعجب و شگفتی عصر رضاشاه در این است که آن دیکتاتوری نفس‌گیر پس از دو دهه تلاش‌های پیگیر مردم ایران برای آزادی، حاکمیت قانون و دموکراسی، بر ایران حاکم شد. آن دیکتاتوری سیاه و هولناک، پس از یک انقلاب عظیم به نام مشروطه به وجود آمده بود.

 انقلاب مشروطه از نخستین حرکت‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی بود که برضد استبداد و حاکمیت مطلقه‌ی نظام‌های سلطنتی اتفاق افتاده بود.

اینکه چه شد که پس از آن‌همه مبارزات، جان‌فشانی‌ها، و زجرکشیدن ها... نهایتاً یک نظام خفقان‌آورتر از استبداد قاجارها در کشور ظهور کرد، پرسشی است که از سوی جامعه پژوهان هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده است. به هر حال سایه‌ی دیکتاتوری رضاشاهی و پسرش بیش از نیم قرن بر سر ملت ایران سنگینی کرد.

درجامعه‌ای که اشک چشم مردمان و خون دل یتیمان بسان نگینی بر تاج پادشاه می‌درخشید، و شاه مستبد برای اموری که نیاز به مشورت دارد صرفا به رأی خودش عمل می‌کرد، اکنون شاهد رجوع به آراء عمومی و برگزاری انتخابات آزاد هستیم. در واکاوی تحولات سیاسی و اجتماعی این امر به راستی که پهلو به اعجاز می‌زند.

بر اساس رهیافت جامعه‌ی انتقالی، جامعه‌ی ایران یک پای در سنت دارد و یک پای در مدرنیته؛ و در واقع نه سنتی‌ست و نه مدرن. درکِ تئوریک و تا حد امکان، منسجمی از این فرایند، و پیامدهای تکان‌دهنده‌ی رویدادهای مهم آن،  چنانچه به درستی تعبیر و تفسیر شود، جایگاه بی‌بدیل آن در تاریخ انقلاب‌ها بخوبی پدیدار می‌شود. نظامی سیاسی که بسیاری از مختصات نوگرایی را دارد و در عین حال بسیاری از خصوصیات سنت‌گرایی را هم حفظ کرده است.

به نظر می‌رسد همین ویژگی بر نخستین انتخابات 1400 نیز همانند برخی موارد دیگر تأثیر خواهد گذاشت. اساسا‌ً قرار داشتن جامعه در مرحله‌ی گذار تاریخی، زمینه‌ی شکل‌گیری چالش‌ها را فراهم می‌کند؛ چراکه علاوه بر بالندگی فرهنگ سنتی، مؤلفه‌های فرهنگ جدید نیز با شتاب در حال گسترش است؛ اما چون فاقد ساختاراند و نهادینه نشده‌اند، باعث نوعی آشفتگی فکری و حتی سیاسی و اجتماعی می‌شوند.

اکنون عناصر فکری اکثریت مردم، هم از فرهنگ سنتی و هم از فرهنگ نوین اخذ شده است. هنگامی که افراد از دو منبع متمایز فکری تغذیه کنند، شاهد نوعی هرج و مرج خواهند بود؛ به طوری که مثلاً معنای مفاهیمی که به کار می‌برند آمیخته‌ای از میراث فرهنگ سنتی و تکانه‌های فرهنگ نوین است.

با تداوم تاریخی سنت در دوره‌ی جدید، که جامعه‌ی اسلامی، شرایط سیاسی جدیدی را آغاز و تجربه می‌کند، منازعه‌ی سنت‌گرایی مذهبی و تجددخواهی شکل گرفت... نظام سلطنت با آخرین ضربه‌ی اراده‌ی مردم ایران از هم گسست. با این شکست شاهانه، تصدی نهاد دولت به منظور اجرای شریعت، وتلاش‌های مستمر در جهت هرچه بیشتر نهادینه کردن نوعِ جدیدی از اجتماعِ سیاسی مذهبی؛ منوط به رأی و انتخاب مردم شد.

نکته‌ی  مهم این است که خصلتِ هندسیِ سنت، به اعتبار موقعیت تاریخی و نظام دانایی متناسب آن، خود تحت تأثیر تولید و بازتولید اقتدارگرایی مبتنی برعادت به هزار سال زندگی در سایه‌ی خلافت و سلطنت بود؛ و حتی بر اساس قانون اساسی، سلطنت ودیعه‌ای دانسته شده بودکه به موجب حکم الهی، از طرف ملت به شخص پادشاه تفویض شده است.

نتیجه‌گیری:

در جهان به شدت در حال تغییر، «به مسائل کشور بایستی با نگاه بلندمدّت نگریست و آنها را با نگاه بلندمدّت محاسبه کرد.» جامعه‌ی ایرانی با سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، نخستین انتخابات قرن جدید را تجربه خواهد کرد.

در این نخستین دشت، هشتمین رئیس جمهور ایران با آراء مردم انتخاب خواهد شد. آینده‌پژوهان بر این باورند که بسیاری از رویدادهای قابل پیش‌بینی، از نخستین انتخاباتِ دهه‌ی اول از قرن جدید، تأثیری بنیادین خواهند پذیرفت.

هانتیگتون در کتاب سامان سیاسی، "که این مطالعه‌ی کلاسیک همیشه ارزش  بازخوانی را دارد"، انقلاب را یک دگرگونیِ سریع،  بنیادی،  و خشونت‌آمیز داخلی در ارزش‌ها و اسطوره‌های مسلط بر یک جامعه، نهادهای سیاسی، ساختاراجتماعی،  رهبری،  فعالیت و سیاست‌های حکومت می‌داند.

یک انقلاب بزرگ به معنای دگرگونی‌های مهم در همه‌ی ابعاد نظام سیاسی و اجتماعی، سبک زندگی نوینی به مردم ارائه می‌کند که در راستای صیانت از ارزش‌های بنیادین و تقویت و تحقق آرمان‌هایش باشد. از آنجایی که سبک زندگی، رفتارها و باورها را نیز شامل می‌شود، دغدغه‌های آن، هسته‌ی هویت شخصی را تشکیل می‌دهند.

بدیهی‌ست که اکنون و در عصر دیجتال، حفاظت از ارزش‌ها و تقویت و تحقق آرمان‌ها ارتباطی معنادار با نتایج انتخابات پیدا کرده است.

جهان مشاهده کرد که چگونه توفان انقلاب، سلطنت و تاج و تخت شاه را در کام خود فرو برد، و به عصر صاحبانِ تاج و تخت سلطنتی پایان داد. این شکست شاهانه  نشانگر به سر رسیدن دو دوره‌ی تاریخی و اجتماعی شد. از حیث مطالعات سیاسی و اجتماعی، میزان حضور حداکثری در پای صندوق رأی، نشانه‌ی قدرت و عزم و اراده‌ی یک ملت برای ادامه‌ی مسیر ارزیابی می‌شود.

سخن آخر اینکه سرنگونی یک نظم مستقر، متضمن ساختاربندی مجدد رادیکال روابط اجتماعی- اقصادی... است. یک انقلاب پیروزمند، تحرک سیاسی سریع را با تحرک شتابان نهادمندی ترکیب می‌کند. شتابِ پهنه‌ی گسترشِ اشتراکِ سیاسی و نیز استواری نهادها، معیاری است برای موفقیت انقلاب.

| جانباز دکتر سید مهدی حسینی

اینستاگرام
انتخاب کردن و شرایط منتخب مردم بودن این نیست که در کشور ما ست.
در نبود احزاب مردمی و واقعی وتنویر افکار عمومی برای ترسیم آینده اقتصادی.فرهنگی و تولیدی سیاسی.چه کسی انتخاب خواهد شد؟!
معمولا کسانی انتخاب میشوند که از صد فیلتر گذشته اند اما دارای پیشینه نامشخص،برنامه نامشخص، بی اراده و اکثر اوقات بله قربان گو .
در انتخابات مردمی احزاب مشخص با برنامه های جامع اقتصادی فرهنگی.اجتماعی ورفاه کاندید مشخصی را معرفی کرده تمام همت خود را برای پیشبرد اهداف حزب بکار میبندند.
اما در این مملکت فردای پس از انتخابات همه گروهها برای کوبیدن فرد منتخب اجماع پیدا میکنند
باسلام و احترام؛ ودرود بر «انتخاب» و تشکر از بازخورد
الف: با نگاهی درباره به مقاله ی کوتاه روح حاکم بر آن که در مورد امر انتخاب است نه صفات انتخاب شونده پدیدار می شود ...
ما در جهانی زندگی می کنیم که به تعبیر نیکلاس نگروپونته دیجیتال شده است.در چنین جهانی تاحدود زیادی تنظیم عقربه ی افکار عمومی و «تنویر افکار عمومی برای ترسیم آینده اقتصادی.فرهنگی و تولیدی سیاسی» با رسانه های نوپدید و از رهگذر صفحه ی صاف وب ی است ...
ج : «در انتخابات مردمی احزاب مشخص با برنامه های جامع اقتصادی فرهنگی.اجتماعی ورفاه کاندید مشخصی را معرفی کرده تمام همت خود را برای پیشبرد اهداف حزب بکار میبندند.» در حال حاضر در کدام کشور چنین نمونه ای را می توان یافت ...
د: حتی در کشور آمریکاکه صدای گوش خراش دموکراسی خواهیش همه را آزرده کرده ؛ قدرت در میان سه نهاد متمرکز شده که عبارتند از ارتش، شرکت ها و نهادهای سیاسی که خود را پشت نقاب دو حزب پنهان کرده اند...

با سپاس مجدد
برای فرار از جواب به عصر دیجیتال پناه بردن نشان از نشناختن دیجیت و صفحه وب است.انسان با امکانات و ملزومات جدید درعصر حاضر خواهان نقش داشتن در آینده خویش است و تنها وسیله تجمیع مردم رسانه ها و ابزار متداول عصر حاضراست که از سانسور،اقتدارگرایی،قشریگری ،استبداد فعلا در امانند.مردم دنیافقط در دنیای مجازی با استفاده از فیلتر شکن ها ست که احساس آزادی بیان دارند.آزادی تنها موهبتی نیست که وب برای تنویر افکار عمومی و نقش مردم درشکل گیری جوامع انسانی بدون استبداد رای داشته است.
با سلام و احترام بر« انتخاب» و عزیز دل برادر
«برای فرار از جواب به عصر دیجیتال پناه بردن نشان از نشناختن دیجیت و صفحه وب است.» البته که حاکمان دره ی سلیکون چنان پیچیده عمل می کنند که شناخت ماهیت امر دیجیتال و اهداف صداهای بد آ هنگیی که ازصفحه ی صاف وبی به گوش میرسد چندان آسان نباشد ...
نسبت به منطق درونی بخش زیادی از مطالب ارزشمندتان تقریبا هم نظریم ...
باسپاس فراوان از تبادل اندیشه
شما می گوید که هانتیگتون در کتاب سامان سیاسی، انقلاب را یک دگرگونیِ سریع، بنیادی، و خشونت‌آمیز داخلی در ارزش‌ها و اسطوره‌های مسلط بر یک جامعه، نهادهای سیاسی، ساختاراجتماعی، رهبری، فعالیت و سیاست‌های حکومت می‌داند. که این غلط است اصلا مگه هانتیگتون کیه که سخن او را ملاک قرار میدهید همو بود که نظریه جنگ تمدنها را در مقابل گفتگوی تمدن ها در زمان بوش پسر ارائه کرد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi