شناسه خبر : 82159
سه شنبه 31 فروردين 1400 , 11:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به بهانه پر کشیدن یک رزمنده بی مرز

۲۹ فروردین ۱۴۰۰ علاوه بر مناسباتی که به یدک میکشید، تاریخ پر کشیدن یک سردار دیگر را نیز بر تارک خود ثبت نمود. سرداری از جنس رزمندگان بی مرز نیروی قدس سپاه.

  سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حسین زاده حجازی دانش آموخته دانشکده عالی دفاع ملی؛ کسی بود که بیش از ۴۰ سال سابقه پاسداری از مرزهای داخلی در جبهه های جنوب و غرب، قرارگاه سلمان و قدس و ثارالله، نیروی مقاومت بسیج و نیروهای مسلح سپاه، و مرزهای خارجی چون لبنان را بر عهده داشت؛ خار چشم اسرائیل بود و تجارب ارزنده ای برای یاری بخشی به مدافعین حرم و کمک به جبهه مقاومت اسلامی در مقابله با داعش و تروریسم تکفیری به کار گرفت؛ به طوری که در دهه های اخیر هالیوود که همواره به دنبال تصویرسازی های جهت دار علیه ما و شخصیتها و فرماندهان ماست، او را هم در سریالی غیرایرانی مورد تخریب شخصیتی قرار داده بود.

 ایشان در مباحث سیاسی هم همواره مواضع ولایی و بصیرت گونه داشتند. از جمله در دوران فتنه ۸۸ گفته بودند: " استکبار جهانی در شرایطی که خاورمیانه شاهد خیزش های مردمی علیه حکومت های فاسد است، تلاش می کند از تحرکات جریان فتنه در راستای تضعیف انقلاب اسلامی بهره جوید." و یا در ارتباط با خیانت و عزل بنی صدر عنوان کردند که منصب ریاست جمهوری امانتی است که مردم به رئیس جمهور می دهند؛ "بنی صدر با میدان دادن به نیروهای منحرف، عدم درایت و امانت داری لازم در عرصه جنگ و این که به جای دلسوزی و تلاش برای آزادسازی کشور به دنبال طرح شخصیت خود بود، باعث خشنودی دشمن و خون شدن دل امام و مردم شد به همین علت وی خائن در امانت مردم است. قانون گریزی و عدم پایبندی وی به قانون، پیوند خوردن با جریان های نفاق و لیبرالهای وابسته، انحراف از خط امام و در نهایت ضدیت با ایشان، دامن زدن به تنش های اجتماعی و بی تدبیری در جنگ از مهمترین عوامل تاثیرگذار در عزل بنی صدر بود". 

 در پیام رهبر معظم انقلاب نیز از ایشان به عنوان فردی که "عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ، و نیروئی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب، و کسی که در مسئولیت‌های بزرگ و اثرگذار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در همه‌ی آنها، سربلند و موفق بوده است" نام برده شده است.

مروری بر همین سوابق، حدس و گمانهای افراد دور و نزدیک به جریان سپاه را بر آن داشته است که علت شهادت این سردار را تنها عوارض شیمیایی صرف قلمداد نکرده و پرونده ترور بیولوژیک ایشان را بر سر زبانها بیندازند.

همانطور که میدانید بایوتروریسم (Bioterrorism)، ترور از طریق انتشار عمدی عوامل بیولوژیک است. این عوامل شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها یا سموم‌ میشوند که ممکن است طبیعی‌ یا توسط انسان دستکاری شده باشند.

این موضوع هم مساله چندان تازه ای نیست و در کشورهای مختلف قربانیان خاص خود را داشته است و به هیچ عنوان نباید آن را توهم توطئه نامید.

اگر نگاهی به شاخصه اصلی افرادی که اینگونه در کشورمان و دیگر کشورها ترور شده اند بیندازیم، یک وجه مشترک میان همه این افراد میبینیم و آن ضد صهیونیستی بودن افراد است.

"ودیع حداد"از فرماندهان برجسته جبهه مردمی آزادی فلسطین، "خالد مشعل" از فرماندهان حماس، "محمود المبحوح" از رهبران حماس و "یاسرعرفات" رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین ازجمله افرادی هستند که گفته میشود، قربانی ترورهای خاموش سازمانهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شده اند.

البته ترور بیولوژیک از مرزهای فلسطین اشغالی هم فراتر رفته، به طوری که احتمال درگذشت افراد مهمی چون "هوگو چاوز" که یکی از شاخصه های بارز وی روحیه ضدامریکایی اش بود و بر اثر یک نوع سرطان ناشناخته فوت کرد، نیز به بیوتروریست نسبت داده میشود.

در ایران تاکنون گزارش رسمی در خصوص استفاده از سلاح‌های میکروبی در ترور شخصیت‌ها عنوان نشده است.

با این حال در سال‌های دهه ۶۰ آیت‌الله ربانی املشی دادستان کل کشور به دلیل استفاده از مواد سرطان‌زا به این بیماری مبتلا و به شهادت می‌رسد و در نهایت پس از تحقیقات فراوان گروهک مهدی هاشمی مسئول این اتفاق شناخته میشود.

در سالهای اخیر هم اخبار غیررسمی در این حوزه و در خصوص برخی افراد چون نادر طالب زاده مستند ساز، بیژن نوباوه خبرنگار، علی دادمان ، فرج الله سلحشور کارگردان ، و سعید کاظمی آشتیانی رئیس پژوهشگاه رویان منتشر شد که اگر چه این موضوعات از سوی مقامات و نهادهای مربوطه نه تایید و نه تکذیب شده است، اما به نظر می‌رسد این جنس از تهدیدات -همانطور که فرمانده کل سپاه پیشتر اعلام کرده بود- در مرحله جدیدی، مقامات جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و جا دارد تا با دقت و سخت‌گیری بیشتری به این موضوع نگریسته شود.

در آذرماه ۹۲ بود که سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در جمع پاسداران حفاظت فرودگاه، رسما و به صورت واضح از دو واژه جدید در حوزه تروریسم استفاده کرد و گفت که سپاه باید برای خنثی سازی این تهدیدات جدید، خود را آماده کند.

"بیوتروریسم" و "تروریسم لیزری" واژگانی بود که فرمانده سپاه به آنها اشاره و تاکید کرد: انواع مختلف روش‌های سنتی و مدرن درحوزه تروریسم ، باید همواره و به صورت هوشمندانه مورد رصد و شناسایی قرار گرفته و روش دقیق مقابله با آنها در دستور کار باشد.

در جایی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته بود که :"مسئله پیگیری و پیشگیری از این نوع حوادث در کمیته‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت". 

تیر ماه سال ۹۵ نیز علاءالدین بروجردی، رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد کمیسیون مذکور این موضوع را بررسی خواهد کرد.

بعدها کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم از آمادگی سازمان متبوعش برای همکاری با وزارت اطلاعات در راستای مقابله با "بیوتروریسم" خبر داد.

بنابراین با وجود اینکه در سالهای اخیر، مسئولان رده بالای کشورمان صحبت از بررسی پدیده بیوتروریسم کرده و برخی شخصیتها تاکید دارند که قربانی آن شده‌اند، اما فقدان یک نهاد متولی برای تایید یا رد خبرهای منتشر شده در این رابطه، باعث شده است که افکارعمومی، چندان خبرهای منتشر شده در این رابطه را جدی نگیرد.

بی‌توجهی افکارعمومی نسبت به این پدیده، این آسیب را به همراه خواهد داشت که دولت‌های مجری بیوتروریسم به‌سادگی بتوانند چهره‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ما را هدف قرار داده و بدون هیچ هزینه‌ای، مقاصد خود را در این رابطه دنبال کنند.

طبیعی است که اگر یک نهاد مشخص، وظیفه پیگیری خبرهای مرتبط با بیوتروریسم را برعهده داشته باشد، آنگاه این نهاد با همکاری رسانه‌ها، اولا می‌تواند با آموزش نکات امنیتی، نخبگان را نسبت به احتمال هدف قرار گرفتن در این رابطه آگاه کند و ثانیا خواهد توانست توجه افکار عمومی را به اشکال جدید تحرکات تروریستی جلب کند. در غیر اینصورت، انتشار خبرهای پراکنده درباره اقدامات بیوتروریستی، جز حرف و حدیث‌هایی کمرنگ در جامعه تاثیری نداشته و هیچ‌گاه نمی‌تواند سطح هشیاری اجتماعی – سیاسی را در این رابطه بالا ببرد.

در پایان اشاره کنم به سخن سردار حجازی، در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و روز مبارزه با تروریسم، که ترور را نبردی نابرابر و استفاده از قوه قهریه در زمان عجز و ناتوانی در برابر استدلال و منطق دانست و فرمود: "پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تحلیل دشمن همواره بر این فرض استوار بود که انقلاب اسلامی به نفراتی محدود وابسته است و با ترور، حذف فیزیکی و از بین بردن آنها می توان این انقلاب را به شکست کشاند، از این رو ترور شخصیتها و مسئولان نظام در دستور کار قرار گرفت. امروز نیز این تحلیل و تفکر غلط در مورد دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد و دشمن با این تصور که از میان برداشتن چند نفر روند پیشرفت علم، دانش و تکنولوژی در کشور را متوقف می‌کند، دست به ترور ناجوانمردانه جوانان پرتلاش این مرز و بوم می زند." . 

اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا ... روحش شاد 

*صفورا ترقی

 

منبع: افکارنیوز
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi