شناسه خبر : 82490
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«کوچه‌ی درخشش»

«کوچه‌ی درخشش»، در خیابان شهید دیالمه و پشت مسجد شهدا (بناها) یکی از مساجد فعال شهر مشهد در سال‌های قبل و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران واقع شده که شاید آن را بتوان تنها کوچه‌ی مزین به نام سه شهید دانست.

به گزارش از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

کوچه سه شهید

«کوچه‌ی درخشش»، در خیابان شهید دیالمه، پشت مسجد شهدا (بناها) یکی از مساجد فعال شهر مشهد در سال‌های قبل و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران واقع شده که شاید آن را بتوان تنها کوچه‌ی مزین به نام سه شهید دانست.

سه جوان مؤمن و انقلابی ساکن این کوچه، به نام «حسین مرتضوی»، «محسن منشادیان» و «محمدرضا مقدسیان» از فعالین مسجد شهدا بودند که هر سه به ترتیب نام، یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند.

با شهادت اولین نفر، این کوچه از «درخشش» به کوچه «شهید حسین مرتضوی» تغییر نام داد. بعد از شهادت دومین نفر به کوچه شهیدان «حسین مرتضوی و محسن منشادیان» نامگذاری شد و با شهادت «محمدرضا مقدسیان» به کوچه سه شهید نامیده شد و تابلوی کوچه به نام هر سه شهید مزین شد.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi