شناسه خبر : 82550
شنبه 18 ارديبهشت 1400 , 10:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مشقت‌های روزه‌داری آزادگان در عراق

مشقت‌های روزه‌داری آزادگان در عراق/ از زمان اذان تا نحوه ذخیره آب، سحری و افطاری

بعثی‌ها در ماه مبارک رمضان به هر ۱۰ نفر اسیر، سه و نیم لیوان آب می‌دادند که این ماجرا برای فشار روانی و جسمی به رزمندگان دفاع مقدس بود.

تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس، مملو از اتفاق‌ها و رویدادهایی است که ثبت و ضبط تک تک آنها به زمان طولانی و اراده استوار نیازمند است. وقایع اسارت رزمندگان در بازداشتگاه‌های عراق، و آزار و اذیت‌های دشمن، مقطع مهمی از این دوره تاریخی و با اهمیت را تشکیل می‌دهد. جالب‌تر این که بخشی از این اتفاق‌ها در ایام ماه مبارک رمضان بوده است.

با فرارسیدن  ماه مبارک رمضان. اسرا با وجود وضعیت نابهنجار مکانی و جسمانی سختی که داشتند، تعداد زیادی مشتاقانه به دعوت پروردگارشان لبیک گفته و عبادات و روزه خود را به‌جا می‌آوردند.

افطارشان غذای ظهر بود که در آشپزخانه نگه می­‌داشتند و با غذای ناچیز شام، پارچ آبی را که به هر10  نفر سه و نیم لیوان تعلق می‌گرفت، تحویل می­‌دادند که سر صبح تقسیم می­‌کردند. از این رو بچه­‌های روزه­‌دار آن را  در لیوان می­‌ریختند و سر لیوان را با پلاستیک می­‌بستند تا برای افطار مصرف کنند.

برای افطار عدسی صبح را گرم کرده و با تکه نانی که داشتیم می­‌خوردیم. جهت بیدارشدن سحر ساعت مشخصی نداشتیم و هیچ یک از نگهبان‌ها هم به ما اطلاع نمی­‌دادند؛ از این رو تعدادی از برادران به طریقی از جمله تلاوت قرآن و نماز و بیان خاطرات دوران زندگی، خود را سرگرم می­‌کردند و بعد با زمانی که خود حدس می­‌زدند بقیه را بیدار می­‌کردند. تعدادی از برادران ساعت نماز خود را با صدای پرندگان پشت بام سوله که در اول صبح بود هماهنگ می­‌کردند.

با فرارسیدن عید فطر بعثی­‌ها مقداری شکلات و سیگار آورده و به هر نفر یک عدد شکلات، یک نخ سیگار دادند که البته پس از چند روز، بابت چیزهایی که داده شده بود، 250  فلس از ما گرفتند.

منبع:موسسه فرهنگی پیام آزادگان

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi