شناسه خبر : 82568
شنبه 18 ارديبهشت 1400 , 12:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش معنادار خبرگزاری فرانسه از توحش بعثی‌ها در هویزه

۱۸ اردیبهشت سالروز آزادسازی شهر هویزه از چنگال متجاوزان بعثی است که پس از بازپس‌گیری آن، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به شرح توحش بعثی‌ها در این شهر پرداخت.

 

شهر هویزه مرکز بخش هویزه یا هوزگان است که در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی سوسنگرد قرار دارد. هویزه آخرین شهری بود که به اشغال ارتش بعث عراق درآمد. نیرو‌های بعثی پس از پیشروی در منطقه سوسنگرد و کرخه کور، عملا هویزه را در محاصره داشتند؛ لیکن برای اشغال آن تعجیل نمی‌کردند تا این که عملیات نصر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۵۹ آغاز شد. در اولین مرحله آن یک تیپ بعثی منهدم شد، اما مراحل بعدی عملیات با ناکامی روبه‌رو شد و در میعادگاه جنوب کرخه‌کور تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام و پاسداران، همراه فرمانده‌شان «سید محمدحسین علم‌الهدی» به شهادت رسیدند.

نیرو‌های بعثی که اوضاع را برای پیشروی مناسب دیدند، ضمن بازپس‌گیری مناطق آزاد شده، گام به گام محاصره هویزه را تشدید و در نهایت در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۵۹ آن را اشغال و مناطق مسکونی را تخریب کردند و سپس با ایجاد موانع، موقعیت خود را مستحکم ساختند. از آن زمان هویزه در اشغال دشمن بود تا آن که در جریان عملیات بزرگ «الی بیت‏ المقدس»، رزمندگان اسلام در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ با نزدیک شدن به مرز‌های بین ‏المللی و استقرار در ۱۷ کیلومتری نوار مرزی، شهر هویزه را به محاصره خود درآوردند. با وجود مقاومت فراوان دشمن، زمانی که حلقه محاصره هویزه تنگ‏‌تر شد، نیرو‌های بعثی خود را در مهلکه‌ای دشوار یافته، اقدام به فرار و عقب‌نشینی کردند.

در این حال رزمندگان سرافراز اسلام قدم به شهر هویزه گذاشتند و به تعقیب دشمن بعثی پرداختند. با انتشار خبر فتح هویزه، سران بعث همچون دفعات قبل، فرار از هویزه را جزو پیروزی‌‏های خود به حساب آورده و آن را عقب‌نشینی تاکتیکی عنوان کردند.

خبرگزاری فرانسه در تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ از هویزه چنین گزارش داد: «در میان تیر‌های چوبی شکسته و خرابه‌های قصبه کوچکی در جنوب خوزستان که اواسط ماه جاری با استفاده از مواد منفجره توسط نیرو‌های بعثی با خاک یکسان شده است، تخته رنگ شده‌ای بر روی یک تیرک چوبی نصب شده که بر روی آن چنین نوشته شده است: این جا، زمانی هویزه بوده است.»

اینجا زمانی هویزه بوده است+ تصویر

اینجا زمانی هویزه بوده است+ تصویر

اینجا زمانی هویزه بوده است+ تصویر

اینجا زمانی هویزه بوده است+ تصویر

اینجا زمانی هویزه بوده است+ تصویر

اینجا زمانی هویزه بوده است+ تصویر

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi