شناسه خبر : 82660
سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 , 14:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پس از حمله سایبری به بزرگ‌ترین خط لوله انتقال سوخت

وضعیت اضطراری در ۱۷ ایالت آمریکا

به دنبال حمله گسترده سایبری به بزرگترین خط لوله انتقال سوخت آمریکا و تعطیلی این خطوط، دولت بایدن مجبور شد در پایتخت و 17 ایالت این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
نخستین بار یکشنبه ۲۳ آذر ماه بود که خبرگزاری «رویترز» از وقوع «یک حمله گسترده سایبری به سازمان‌ها و نهادهای مهم دولتی آمریکا» خبر داد. سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در آن ایام اعلام کردند به دلیل پیچیدگی و گستردگی این حملات، میزان خسارات ناشی از آن را نمی‌توانند برآورد کنند. بر اساس گزارش‌ها در این حملات پنتاگون، وزارت امور خارجه، وزارت خزانه‌داری، وزارت انرژی، وزارت امنیت داخلی، سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا و شرکت مایکروسافت نیز هدف حمله بوده‌اند. این حمله بزرگ سایبری و خسارات گسترده ناشی از آن از سوی رسانه‌های آمریکایی با حمله ژاپن به «پرل‌هاربر» مقایسه شد.
حالا روز یک شنبه(19 اردیبهشت) رسانه‌های آمریکایی از وقوع یک حمله گسترده سایبری دیگر این بار به بزرگ‌ترین شرکت خط لوله انتقال سوخت آمریکا خبر داده‌اند. به دنبال این حمله انتقال سوخت از طریق این خط لوله عملاً متوقف و دولت بایدن مجبور شد در 17 ایالت و منطقه واشنگتن «وضعیت اضطراری» و «فوق‌العاده» اعلام کند. مقام‌های رسمی در ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، منطقه کلمبیا، دلاور، فلوریدا، جورجیا، کنتاکی، لوییزیانا، مریلند، می‌سی سی پی،
نیوجرسی، نیویورک، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، کارولینای جنوبی، تنسی، تگزاس و ویرجینیا حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.
 بر اساس این گزارش، خط لوله کلونیال حدود 45 درصد سوخت مصرفی سواحل شرقی آمریکا را تامین می‌کند. وقوع این حمله سایبری موجب قطع بزرگترین خط لوله انتقال بنزین آمریکا هم شده و عرضه سوخت به شهرهای بزرگ و مهمی مثل آتلانتا، واشنگتن دی سی و بالتیمور را با چالش جدی رو‌به‌رو کرده است.
احتمال گران شدن بنزین در آمریکا
وضعیت اضطراری تا زمانی‌ ادامه دارد که مقام‌های فدرال پایان آن را اعلام کند و در غیر این صورت تا ساعت ۲۳:۵۹ به وقت شرقی هشتم ژوئن ۲۰۲۱ (۱۸ خردادماه) ادامه خواهد داشت.
خط لوله «کلونیال» روز جمعه هفته گذشته اعلام کرده بود که بیش از 8 هزار کیلومتر از خط لوله را پس از حمله هکری به سامانه این شرکت تعطیل کرده است.کارشناسان هشدار داده‌اند در صورتی که این خط لوله ظرف چند روز آینده مجدداً راه‌اندازی نشود، احتمال افزایش قیمت سوخت وجود دارد و این در حالی است که تا دیروز و با گذشت سه روز، این خط لوله همچنان مسدود است. شرکت «کلونیال» می‌گوید حمله سایبری روز جمعه موجب قطع عرضه
2.5 میلیون بشکه در روز بنزین، گازوئیل و سوخت جت از طریق این خط لوله 8850 کیلومتری شده است.
 این حمله بار دیگر آسیب پذیری زیرساخت‌های انرژی آمریکا در برابر حملات هکری و سایبری را نشان داد. توقف طولانی فعالیت این خط لوله می‌تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت بنزین شود آن هم در آستانه تابستان که فصل مسافرت است و تقاضا برای بنزین به شدت افزایش خواهد یافت. در حالی که تحقیقات دولت آمریکا درباره این حمله در مراحل اولیه و ابتدایی قرار دارد، یک مقام سابق آمریکایی گفته هکرها احتمالا یک گروه حرفه‌ای فعال در زمینه جرائم سایبری هستند. نهادهای امنیتی آمریکا جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور را در جریان این حمله سایبری گذاشته‌اند.
شبکه خبری بلومبرگ نیز گزارش داده است که هکرهایی که به این خط لوله حمله سایبری کرده‌اند، پنجشنبه یعنی یک روز قبل از این حمله، اقدام به سرقت بخش زیادی از اطلاعات و آمارهای مربوط به این خط لوله کرده‌ بودند.بلومبرگ افزود: این مهاجمان بخشی از گروه موسوم به «دارک ساید» از گروه‌های فعال در زمینه جرائم سایبری هستند و تنها در 2 ساعت بیش از 100 گیگابایت اطلاعات مربوط به شبکه خط لوله کلونیال را سرقت کرده‌اند.
روسیه مقصر است
در حالی که تحقیقات درباره این حمله سایبری ادامه دارد، شبکه «سی.ان.ان» به نقل از یکی از مقام‌های ارشد سایبری سابق آمریکا مدعی شد هکرهای پشت پرده حمله سایبری به «کلونیال» بزرگترین شرکت خط لوله آمریکا احتمالاً به روسیه مرتبط هستند. طبق این گزارش، پیش از این گزارش شده بود که گروهی از هکرهای معروف به «دارک‌ساید» احتمالاً با حمله به بزرگترین شرکت خط لوله آمریکا ارتباط دارند اما سی.ان.ان مدعی شده که این گروه هکری مربوط به روسیه است.
این شبکه آمریکایی حتی گفته گروه هکرهای«دارک ساید» به طور معمول کشورهای غیرروس زبان را هدف قرار می‌دهند. پیش از این نیز آمریکا، اتهاماتی را به روسیه درخصوص حملات هکری به شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی وارد آورده بود و این در حالی است که مسکو به طور مکرر هرگونه اتهام درخصوص ارتباط داشتن با حملات سایبری را رد کرده است.«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اخیراً در پاسخ به ادعاهای ضدروسی آمریکا گفته بود: «ایالات متحده به طور بی‌اساس مدعی است که روسیه علیه منابع این کشور حملات سایبری انجام می‌دهد و خواستار همکاری در فضای سایبری نیست».
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi