شناسه خبر : 83032
یکشنبه 09 خرداد 1400 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«برخورد نجیبانه» با تصمیمِ مبتنی برجامعه شناسی سیاسی

سرچشمه‌ی پویایی امروز جامعه‌ی ایران اسلامی، مدیون رنج‌های بی‌نام و نشان و ازیادرفته‌ی کسان بی‌شماری نیز می‌باشد که با اندیشه‌ورزان و کنشگران هم‌روزگار بودند...

فاش نیوز -  با نام و یاد خدا؛ به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی، شورای نگهبان تشکیل می‌شود که مطابق با اصل 99 میثاق ِ ملی، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری یکی از وظایف آن است.

انقلاب فناورانه در تولید و ارتباطات، امروزه بر "پیمان و سوگندِ" مبتنی بر سنت و "مجموعه‌ای از تعهداتِ فرهنگی" از گذشته به عنوان مبانی مشروعیت و توجیه برای حال استفاده می‌کند...

سرچشمه‌ی پویایی امروز جامعه‌ی ایران اسلامی، مدیون رنج‌های بی‌نام و نشان و ازیادرفته‌ی کسان بی‌شماری نیز می‌باشد که با اندیشه‌ورزان و کنشگران هم‌روزگار بودند... همواره چه بسیار گل‌های زیبا وخوش‌رنگ و بو به جهان می‌آید تا نادیده بشکفد ...

بسیاری از جنبه‌های بومی و محلی در جامعه‌ی ایران اسلامی، دائمی و غیرقابل تغییر بوده و به قول «فرنان برودل» ادامه‌ی حیات جهان باستان تا امروز محسوب می‌شوند.

 در پیِ تغییر و تحولات قرن گذشته‌ی هجری شمسی، اصطلاح سنت به عنوان نقطه‌ی مقابلِ مدرنیته تثبیت شد. هرچند در این مجال امکان پرتو افکنی بر صورت‌بندی فرهنگیِ جامعه‌ی مدرن، و تمایز معنایی مدرنیته و مدرنیسم و مدرنیزاسیون فراهم نیست؛ اما حداقل باید بر دو درون‌مایه‌ی فرهنگی در گذار به مدرنیته تأمل کرد:

الف: گذار از جهان‌بینی مذهبی و شالوده‌ی قدسی ارزش‌های اجتماعی و اخلافی به باور به جهان‌بینی دنیوی و شالوده‌ی عرفیِ ارزش‌ها ... این درون مایه مشخصه‌ی گذار از جامعه‌ی سنتی به جامعه‌ی مدرن است.

ب: آگاهی فزاینده‌ی نظریه‌پردازان غربی از هزینه‌های فرهنگ مدرن... آنچه که «وبر» تبعات افسون‌زدایی از جهان مدرن نامید و «فروید» ناملایمات مدرنیته دانست، نشان می‌دهد که ارزیابی بدبینانه از مدرنیه و سایه‌ی تاریک آن از همان آغاز مورد توجه اهل نظر بوده است.

فرضیه:

 1: همواره از لحاظ صورت‌بندی عقاید مذهبی، شاهد همپوشانی‌های معنایی در رویکردهای سنتی هستیم، به طوری که در مواردی حتی غیرمذهبی‌ها نیز برای سنت ارزش والا و احترام قائل‌اند.

به موازات خیزش اسلام سیاسی و در دوره‌ی جدید، جامعه‌ی اسلامی ایران از حیث نقشه نگاری از تحول حکومت‌داری ایرانی، تجربه‌ی سیاسی نوینی را آغاز و تجربه کرد. بنابراین تصدی نهاد دولت رنگ و بوی دینی یافت و بر اجرای شریعت تاکید شد...

2: در دنیای جدید تنها راهکار نشان‌دهنده‌ی یک ساختار دینی که مهمترین کارویژه‌ی اصلی آن باید تلاش بی‌وفقه برای نهادینه کردن یک نوعِ جدید از اجتماعِ سیاسی‌مذهبی باشد، مقوله‌ی انتخابات است.

امر انتخابات در جامعه‌ی ایران به‌مثابه‌ی یک رویداد نوین، به دلایل متعدد از اهمیت بیشتری برخورد ار است؛ از جمله اینکه بنا بر رهیافت «فِرد ریگز» جامعه‌ی ایران یک پای در سنت دارد و یک پای در مدرنیته، و البته همه‌ی شواهد حاکی از این است که ساحل آرام سنت از چنان اقبالی برخوردار است که قابل قیاس با اقتضاعات مدرنیته نیست ...

منطق درونی تشکیل شورای نگهبان

به لحاظ اینکه حرکت انقلاب بر پایه‌ی عقاید اسلامی استوار است، ناگزیر از "ارجاع" به نصوص دینی بود، و از آن روی که نصوص اسلامی انباشته از تفسیرهای سنتی است، نقد و شالوده‌شکنیِ سنت و تمهیدِ مقدماتِ تفسیرِ روزآمد از این نصوص،  اجتناب‌ناپذیر شد.

تأمل در نصوص دینی، و ارتباط سنت سیاسی و سیاست مدرن زمینه‌های فکری تشکیل شورای نگهبان را فراهم کرد. در زمینه‌ی منطق درونی تشکیل این شورا از حیث تئوریک، به دو نکته‌ی مهم باید توجه داشت:

یکم: بدیهی است که بسیاری ازکنش‌های رفتاری ما متعلق به قبل از مدرنیته است، و ریشه در فرهنگ قبیله‌ای و استبدادی دارد. می‌توان درک نمود که چرا تاریخ، هنرِ دیدن گذشته در زمان حال است... آراء و اندیشه های انسانی نسل اندر نسل تداوم می یابد ... ضمن اینکه  ممکن است شرایط اجتماعی جدید بر روی آنها تأثیر بگذارند. 

دوم: چنان که درورکیم در رابطه با بازنمودهای جمعی و ریشه‌ی احکام صادره از ذهن انسان نگاشته، تعدادی از مفاهیم کلّیِ ذاتیِ موسوم به "مقولات ِ فهم" وجود دارد که از زمان ارسطو تا امروز بر تمامی حیات فکری مسلط هستند؛ مانند مفاهیم کلی زمان، مکان ... که در حکم  استخوان‌بندی هوش یا نیروی تعقل ما هستند.

این مفاهیم در قالب‌های استواری‌اند که اندیشه را برگرفته‌اند، و اندیشه نمی‌تواند از قید آنها رها شود. اکنون مقوله‌ی مدرنیته در ذات ِخود  بصورت معمایی حل‌نشدنی از کار در آمده و برخاستن صداهایِ بدآهنگ از سطحِ صاف صفحه‌ی وبی مفاهیمِ سنتیِ زندگیِ عمومی را به مبارزه می‌طلبد.

بجای نتیجه‌گیری:

 همانطور که اشاره شد، برخی از ایران‌پژوهان با استناد به رهیافت جامعه‌ی منشوری «فِرِد ریگز» جامعه‌ی ایران را هم سنتی و هم مدرن و درعین‌حال نه سنتی و نه مدرن توصیف می‌کنند و معتقدند درعین اینکه پای در سنت دارد؛ اما بسیاری از اقتضاعات جوامع مدرن را نیز اخذ نموده و با شتاب گسترش می‌دهد.

واقع امر حکایت از این دارد که وزنه ی ساحل آرام سنت بسیار سنگین تراست. این امر برتمام مراودات فرهنگی سیاسی اجتماعی و اقتصادی تاثیری معنا دارد . به همین دلیل نظارت بر امر مهم انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت ویژه ای بر خوردار است ...  

تجربه‌ی دوازده انتخاب پیشین حکایت از آن دارد که هرگاه سازوکار نظارتی، به هر دلیلی وظایف خود را در حد مورد انتظار انجام نداده است، به جامعه‌ی نوپای ایران، هزینه‌های غیرقابل محاسبه تحمیل شده است...

سخن آخر اینکه از آنجا که در فرهنگ سنتی، گذشته مورد احترام است و نمادهای آن تجربه‌ی نسل‌ها را در بر گرفته و تداوم می‌بخشند، جایگاه شورای نگهبان بیشتر می‌درخشد.

| دکتر سید مهدی حسینی

اینستاگرام
استاد بزرگوار ، آقای دکتر حسینی عرض سلام ، ادب و احترام
در ادامه بحث شما در ارتباط با لزوم نظارت شورای نگهبان در امر انتخابات ، علاوه بر موضوعات دیگر ، بحث ورود به مدرن و مدرنیزم از سبک سنتی ، بسیار جای تامل دارد و بنده در نظر دارم به استناد ، نظریه (دهکده جهانی) از سوی مارشال مک لوهان ، که در 1963 میلادی طرح شده و اینکه چگونه دنیای ارتباطات ، مرزها را در نوردیده ، تمام خرده فرهنگ ها در این غالب ، تعریف شده بپردازم .
مک لوهان معتقد بود که رسانه های جدید باعث بوجود آمدن پدیدۀ جهش اطلاعات خواهند شد در سال 1963 میلادی گفت: اطلاعاتی که انسانها نیاز خواهند داشت ، از چهار گوشۀ جهان و با سرعت فراوان در اختیارشان قرار خواهد گرفت. ( به این ترتیب) جهان بزرگ، روز به روز کوچکتر می شود و انسانها چه بخواهند وچه نخواهند، گویی در یک قبیلۀ جهانی یا یک دهکدۀ جهانی زندگی می کنند. چنین وضعیتی را امکانات الکترو نیک فراهم خواهد کرد. او می گفت: همانگونه که در این دهکدۀ سنتی، روابط انسانها بیشتر حالت بین فردی دارد، در دهکدۀ جهانی نیز با وجود رسانه های جدید، روابط بین انسانها در همه جا حالت رابطه ای بین فردی خواهد یافت و در حد روابط افراد یک دهکدۀ کوچک خواهد بود
این در حالیست که مانوئل کاستلز در سال 2005 به صراحت چنین می گوید: با وصل شدن به کامپیوتر های شخصی و بوجود آمدن اینترنت، ارتباطات همزمان نوشتاری،صوتی وتصویری دوسویه وچند سویه برای بشر امکان پذیر شد. در حال حاضر افراد در هر نقطۀ جهان می توانند بصورت همزمان با مشاهدۀ تصویر همدیگر و داشتن صدای دو طرف به تبادل مطلب با یگدیگر بپردازند. ویژگی ارتباطی اینترنت کاملاً متفاوت از ارتباطات رادیویی وتلویزیونی یکسویه است، بنابراین چنین ویژگی های متفاوتی سبب بوجود آمدن جوامع جدید شده است و با توجه به دیدگاه کاستلز هر فرد (کومۀ شخصی) خود را دارد که می تواند لزوماً از دسترس دیگران دور باشد
حال به استناد این دو نظریه متفاوت ، می توان نتیجه گیری کرد ، پس از پیروزی انقلاب در ایران و تشکیل نظامی استوار بر مردم سالاری دینی ، تحت امر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی (ره) که تا کنون تجربه نشده بود ، نظام جمهوری اسلامی ایران از راه آزمون و خطا ، به پیش رفت ، عبور از مرحله جامعه سنتی به مدرنیزم ، با حضور پر رنگ رسانه های عصر ارتباطات و اینترنت ، برای حفاظت از آرامش ساحل سنت و دین مداری ، در برابر هزاران مانع فریبنده ، بهترین پشتوانه امر مترقی اصل ولایت فقیه است ، تا به هر کجا نیاز به عبور از موازین شرعی روز زمان حاضرباشد ، ولی فقیه زمان امر به فتوا و حکم حکومتی بنمایند و هنگامی که ولی فقیه زمان اذن به ایجاد شورای نگهبان دادند ، نهایت دور اندیشی و تدبیر حضرت امام (ره) بود تا ( این کومه شخصی مقدس) را از آسیب فرهنگهای رو به زوال ، مصون بدارد.
این تدبیر دهه ها کاربرد داشته و دارد ، باید پاک و مطهر همچنان نهادینه بماند و اگر در حال حاضر افرادی مخالف این نظارت هستند ، در واقع مخالف ولایت فقیه زمان ، رهبری و نظام هستند.
از افرادی که دلسوز این نظام هستند و در راه این نظام مقدس ، بها داده اند ، فریب خورده اشکهای به ظاهر مظلومانه نباشند و با حضور پر رنگ در انتخابات و تعیین رئیس جمهور جدید ، به آینده خود و فرزندانشان ، رای بدهند و نگذارند آرامش فرهنگ ایرانی ، اسلامی در مواجه با فرهنگ های تبلیغی از سوی ابر رسانه ها ، مخدوش شود.
به امید یک انتخابات پر شور و حماسی دیگر مانند این 42 سال ، عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
والسلام
تقدیم شایسته ترین سلام و درود به عزیزِ دلِ برادر و پوزش از تأخیر ...

بحث مدرن و مدرنیزم ... به استناد ، نظریه (دهکده جهانی) از سوی مارشال مک لوهان ، و بسیاری از صاحب نظران دیگر و اینکه چگونه دنیای ارتباطات مدیریت و سازمان دهی ذهن و اندیشه ی بخش قابل توجهی از نسل نو ظهور جامعه ی ایران را در دست دارد... به نظر می رسد که یکی از ضروری ترین مباحث در حوزه ی اندیشه و اجتماع امروز جامعه ی ایران است. انشاالله در این زمینه نیز همواره موفق باشید ...

به درستی اشاره کرده اید که پس از پیروزی انقلاب در ایران و تشکیل نظامی استوار بر مردم سالاری دینی ، تحت امر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی (ره) که تا کنون تجربه نشده بود ، نظام جمهوری اسلامی ایران از راه آزمون و خطا ، به پیش رفت ، عبور از مرحله جامعه سنتی به مدرنیزم ، با حضور پر رنگ رسانه های عصر ارتباطات و اینترنت ، برای حفاظت از آرامش ساحل سنت و دین مداری ، در برابر هزاران مانع فریبنده ، بهترین پشتوانه امر مترقی اصل ولایت فقیه است ، که در اصل پنجم و اصل یکصدو هفتم ... از قانون اساسی جایگاه رفیع آن ترسیم شده است ...

امروزه از رهگذر هیا هوی رسانه های نوپدید؛ اطلاعات به نوعی زباله تبدیل شده، و نه تنها پاسخی برای سؤالات اساسی زندگی روزمره ندارد بلکه فاقد هر گونه مزیّت و ثمره است...
اکنون که دیجیتالیسم از رهگذر تولید چیزهایی که با روشهای صنعتگری دیروز ممکن نبود، مقادیر عظیمی زباله اطلاعاتی در سبد محاورات عامه سرازیر می کند ... هر گونه روشنگری و آگاهی دهی نسبت به اصل مترقی ولایت فقیه حسنه ای است که از حیث اندیشه و اندیشه ورزی شاید نتوان به راحتی بدیلی برای آن یافت ...

همواره پیروز و موفق باشید
عرض ادب و احترام خدمت استاد بزرگوارم ، آقای دکتر حسینی
استاد عزیز ، با عرض ادب فراوان ، از آنجائیکه شما در مقام استاد و بنده شاگرد شما هستم ، پیشنهاد می دهم بحث های موضوع ارتباطات را غیر تخصصی تر بیان بفرمائید ، تا دیگران هم در این بحث ورود پیدا بکنند.
هنگامی که سخنان پرفسور فرهنگ رجائی ، را مشاهده و گوش فرا دادم ، با اینکه پرفسور رجائی ، سالهای مدیدی است که ساکن کانادا هستند ، بحث خود را بسیار سلیس و عامیانه بیان داشتند ، که بسیار مجذوب آن شدم ، بخصوص بحث فرضیه تئوری توطئه ، که بنده را به شگفتی وا داشت.
جسارت بنده را ببخشید ، اما احساس می کنم باید دیگر عزیزان هم مخاطب ، بنده و شما باشند ، بخصوص در آستانه انتخابات و دادن فن سواد رسانه ای ، به سایر عزیزان در برخورد ، هجمه رسانه ای مغرضان نظام .
با احترام شایسته
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi