شناسه خبر : 83120
چهارشنبه 12 خرداد 1400 , 07:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بزرگداشت سید آزادگان" ابوترابی‌فرد" برگزار شد

آیین بزرگداشت سید آزادگان حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد روز سه‌شنبه 11 خرداد ماه با حضور معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن عرفان (سیدالشهدا (ع)) و به صورت وبینار در سراسر کشور برگزار شد.
 
آیین بزرگداشت سید آزادگان حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد برگزار شد

مهندس سعید اوحدی در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تسلیت سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام (ره) و عروج سید آزادگان حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبر ابوترابی‌فرد، گفت: خداوند را سپاسگزاریم که قانونمندی نظام خلقت را به‌گونه‌ای رقم زد که در ایام خردادماه که نقطه عطفی در تاریخ ایران و جهان اسلام و در خاطر مردم ایران همیشه ماندگار است؛ به برکت شهدای مقاومت و شهدای ۴۲ سال انقلاب اسلامی، پیروزی بزرگ و با عزت مردم مقاوم غزه و فلسطین در جنگ یازده روزه با رژیم غاصب صهیونیستی را شاهد بودیم؛ اتفاقی که تا به امروز نظیر نداشته و تحقق بخشی از آرمان‌های حضرت امام (ره) است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فرمایشات حضرت امام (ره) درباره خطر رژیم اسرائیل غاصب برای دنیای اسلام در سال ۴۲، تصریح کرد: امروز در مقاومت مردم سربلند فلسطین و محور مقاومت شاهد بودیم که فرزندان امام عظمت و افتخار آفریدند و در غزه که مساحتی در حدود ۳۶۰ کیلومتر مربع و جمعیتی کمتر از دو میلیون نفر دارد، طی ۱۱ روز چنان سیلی محکمی به صهیونیست‌ها زدند که قطعاً دیگر جرأت حمله به سرزمین‌های اسلامی را نخواهند داشت و ان‌شاءالله به زودی آرمان و هدف مقام معظم رهبری هم تحقق خواهد یافت و به امامت امام مسلمین در قدس نماز اقامه خواهد شد.
معاون رییس‌جمهور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اسرا و آزادگان سرافراز، عنوان کرد: ایشان در جایی آزادگان را ذخایر عظیم این انقلاب خواندند. همچنین در دیداری که با آزادگان داشتند، تعبیر و قرائت دیگری برای اسرا و آزادگان به کار بردند و فرمودند «آزادگان به مثابه الماس‌های درخشانی هستند که جامعه خود را از پرتوهای نورشان روشن می‌کنند.»
وی افزود: این فرمایش مقام معظم رهبری برخاسته از بینش ایشان نسبت به آزادگان است؛ زیرا اگر توجه داشته باشید الماس مقاوم‌ترین عنصر در عالم خلقت است که شدیدترین فشارها را در اعماق زمین تحمل می‌کند. آزادگان ما هم در سخت‌ترین شرایط اسارت تاب آوردند و سرافراز به میهن بازگشتند. درواقع گوهر وجودی که خداوند در وجود این عزیزان قرار داده بود، در دنیای اسارت شکوفا شد.
اوحدی در ادامه ضمن تعریف بعضی خاطرات خود با حجت‌الاسلام ابوترابی در زمان اسارت و پس از آن، عنوان کرد: ایشان می‌گفت اسارت قطعه‌ای از بهشت روی زمین بود و باید برای آن بهشتی که ما از آن بیرون رانده شده‌ایم دعا کنیم. حقیقتاً هم در دوران اسارت نه بی‌اخلاقی نه بی‌احترامی‌هایی که بعضاً در جامعه امروز می‌بینیم، وجود نداشت.
وی در پایان انتخابات ۲۸ خردادماه را یکی از انتخابات سرنوشت‌ساز کشور خواند و افزود: امیدواریم امسال با مشارکت حداکثری شاهد یک انتخابات در خور و شأن ملت اسلامی‌مان باشیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفعلی شکری، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این همایش عنوان کرد: سخن گفتن در رابطه با حضرت امام (ره)، شهدای گرانقدر قیام ۱۵ خرداد و مجاهدان بزرگ این ماه که امروز به مناسبت بزرگداشت یکی از این بزرگواران اینجا گرد هم آمده‌ایم، کار آسانی نیست زیرا ما در مقابل این بزرگان ذره‌ایم و نمی‌توان در این فرصت کم حق ایشان را ادا کرد.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه ضمن اشاره به امتحان‌های الهی در مسیر تکامل انسان، تصریح کرد: امکان ندارد انسان بدون امتحان رشد کند؛ امتحان یک امر همیشگی است و به امر خداوند امکان ندارد انسان یک مرحله و مرتبه سیر سلوکی را طی کند مگر اینکه در مرتبه بعد امتحان سخت‌تری در انتظار او باشد.
وی افزود: مقام هرکسی پس از امتحان یا سقوط می‌کند و یا بالا می‌رود و در حرکت تکاملی هر فرد و هر جامعه این موضوع قطعی است؛ به همین دلیل امام علی (ع) می‌فرمایند از خداوند نخواهید شما را امتحان نکند، بلکه بخواهید شما را از امتحان‌ها سرافراز بیرون بیاورد.
حجت‌الاسلام و المسلمین شکری در ادامه گفت: اگر انسانی دل به خدا سپرد، امر خدا را حتمی دانست و خالصانه و مخلصانه دید و عمل کرد، هیچ امتحان سختی نیست که بر او آسان نشود. حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ابوترابی نمونه بارز چنین انسانی است.
وی افزود: چون قلب سید آزادگان بزرگ و خداوند جایگزین همه‌چیز در قلب او شده بود، هر امتحان سختی پیش چشم او کوچک و آسان و قابل تحمل بود و با هر امتحانی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد؛ تا آنجا که در اسارت آغوش باز می‌کند و زندگی بسیار سخت توأم با شکنجه را برای همه اسرای هم‌سلولی خود قابل تحمل می‌کند.
 نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: کسانی که با حاج آقا ابوترابی فرد زندگی کرده و شکنجه‌ها و مقاومت‌های او را دیده باشند، می‌دانند که او چگونه با حضور و وجود خود آسایش درونی همه اسرا و رفقایش را فراهم می‌کرد و اطمینان قلبی آنان را بالا می‌برد، و این یعنی ایشان یکی از عالی‌ترین مصداق‌های عصر حاضر به‌عنوان «کهف الحصین مؤمنین» در مقیاس خود شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین شکری در پایان گفت: خداوند ذکر این سید بزرگوار را متعالی و سینه‌اش را گشاده کرده است؛ که در شرایط سخت اسارت راهبری کرده، همه اسرا را در آغوش امن خود گرفته و سختی‌ اسارت را برای آنان آسان کرده است. ما هم به او و همه هم‌رزمانش افتخار می‌کنیم.
 سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: خردادماه در تاریخ انقلاب اسلامی دارای مناسبت‌های ویژه‌ای است. سالروز عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر و عملیات حاج عمران را پشت سر گذاشته‌ایم و در آستانه سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد هستیم. امروز هم پاسداشت و بزرگداشت سید آزادگان، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌ علی‌اکبر ابوترابی‌فرد است که اخلاص، بزرگی، صبر، مقاومت و جامعیت ابعاد از ویژگی‌های قابل توجه شخصیت ایشان بود.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد، عنوان کرد: در این فرمایش هرآنچه در وصف سید آزادگان لازم بود، بیان شده است.
سلیمانی استقامت فکری و عملی، حریت و آزادگی، سلحشوری، سادگی و صفا، بیان تأثیرگذار و کلام نافذ و سرباز ولایت بودن را از ویژگی‌های بارز حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد برشمرد و گفت: امیدواریم خداوند توفیق دهد بتوانیم این ویژگی‌ها و خصوصیات را در خود تقویت کنیم و راه و منش سید آزادگان و شهدا، مسیر، راه و مشی حرکتمان باشد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران و برادر سید آزادگان حجت الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبر ابوترابی‌فرد نیز در این همایش ضمن گرامیداشت یاد حضرت امام (ره) و شهدا به ویژه شهدای قیام ۱۵ خرداد ۴۲، گفت: خانواده‌های صبور و خستگی‌ناپذیر آزادگان ذخایر گرانبهای تربیت یافته در دوران سخت دفاع مقدس و اردوگاه‌های تاریک و پرشکنجه اسارت، بازوان توانای امام بزرگوار و رهبر عظیم جمهوری اسلامی هستند.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ۱۰ سال اسارت آزادگان عزیز را تفسیر روشنی از آیه مبارکه «ان‌الذین قالو ربنا‌الله ثم استقاموا» خواند و افزود: آزادگان خدای متعال را به‌عنوان مربی خود انتخاب کردند و در دوران دفاع مقدس و اسارت به راستی تربیت‌شده خداوند متعال شدند.
وی ضمن تعریف خاطره‌ای از دوران اسارت سید آزادگان عنوان کرد: اسارت رزمندگان ما را تربیت دینی کرد. این عزیزان نماد بندگی، صبر، ایثار، استقامت، عقلانیت و گذشت هستند بنده از صمیم جان احساس می‌کردم اخوی بزرگوار در محضر آزادگان احساس کوچکی می‌کرد، آنان را بسیار بزرگ می‌دید و احترام و تکریم آزادگان را لازم می‌دانست.
امام‌جمعه موقت تهران به نقل از سید آزادگان، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبر ابوترابی‌فرد گفت: آزادگان سخت‌ترین شکنجه‌ها را تحمل می‌کردند، اما لب آن‌ها به بی‌احترامی نسبت به حضرت امام (ره) باز نمی‌شد. درواقع آزادگان ما اسارت را خسته کردند و دشمنان را از پای درآوردند.
وی افزود: اخوی بزرگوار اسارت را قطعه‌ای از بهشت می‌دانست. در حقیقت اسارت بهشت بندگی، ایثار و استقامت و خدمت به یکدیگر بود. بنده بر این باورم اگر امروز خدای متعال از اخوی سؤال بفرمایند حاجتی دارند، عرض می‌کند «آیا می‌شود بار دیگر به دنیا باز گردم و در خدمت آزادگان عزیز بار دیگر آن اسارت را تجربه کنم؟!»
حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در پایان ضمن تشکر از بنیاد شهید و امور ایثارگران برای برگزاری این مراسم، خطاب به آزادگان گفت: خوش به حال شما که این نعمت بزرگ نصیب شما شده است. امیدواریم این نعمت ذخیره دنیا و آخرت باشد و خداوند برکات آن را در سایه استقامت و بر ملت ایران نازل کند.
در پایان این مراسم ضمن اهدای تابلوی یادگاری از طرف رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به خانواده حاج‌آقا ابوترابی‌فرد؛ از «علی‌اکبر لشکری»، فرزند سیدالاسرا امیر سرلشکر خلبان شهید «حسین لشکری»، خانم «مریم شیری» همسر جانباز ۳۵ درصد آزاده مرحوم «محمد شادمان»، خانم «توران کیانی» همسر جانباز آزاده شهید «سیروس اسکندری» و خانم «ستاره کری‌ زاده»، همسر جانباز آزاده مرحوم «احمد سیفی» تقدیر شد.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi