شناسه خبر : 83710
سه شنبه 08 تير 1400 , 09:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آخرین وضعیت از کلینیک هزار مصدوم شیمیایی سردشت

آخرین وضعیت از کلینیک هزار مصدوم شیمیایی سردشت/چرا برخی جانبازان شیمیایی‌ امکانات تخصصی پزشکی ندارند؟

مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با توجه به سکونت ایثارگران در مناطق مختلف کشور و پراکندگی آن‌ها در برخی از شهرهای دور افتاده همه امکانات پزشکی در دسترس نیست.

 طی هشت سال جنگ تحمیلی در اثر بیش از 350 حمله شیمیایی، هزاران نفر از رزمندگان و افراد غیر نظامی ایران در معرض آلودگی با این عوامل شیمیایی قرار گرفتند. براساس گزارش رسمی سازمان ملل(UNMOVIC)، رژیم صدام بیش از 1800 تن گاز خردل، 600 تن گاز سارین و 400 تن گاز تابون و بیش از 100 هزار گلوله و بمب شیمیایی بر علیه ایران استفاده کرد. در تمام طول مدت کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران، عملاً هیچ اقدام جدی برای متوقف کردن این حملات و محکوم نمودن رژیم صدام توسط سازمان‌های مسئول بین المللی صورت نگرفت. جانبازان شیمیایی به دلیل استنشاق گازهای مرگ آوری که صدام به استفاده آن در دوران هشت سال جنگ تحمیلی اقدام کرد، ریه‌های بیماری دارند و بیش از 30 سال است که با عوارض شیمیایی حملات مسموم رژیم بعث دست و پنجه نرم می‌کنند. سعید عطاری، مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با تسنیم با اشاره به آمار جانبازان شیمیایی کشور گفت: 67 هزار جانباز شیمیایی تعیین درصد شده از جانب کمیسیون پزشکی بنیاد شهید در کشور داریم و 670 نفر جانباز شیمیایی شدید، 6 هزار نفر جانباز شیمیایی متوسط و مابقی جزو جانبازان شیمیایی خفیف هستند.

وی با اشاره به وضعیت این جانبازان در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: این جانبازان از ابتدای شیوع کرونا به خاطر وضعیت ریه‌هایشان در معرض آسیب بیشتری نسبت به سایر جانبازان بودند. به همین دلیل از از ابتدای شیوع بیماری ارتباط دائم تلفنی با جانبازان و بخصوص جانبازان شدید برقرار بوده و  توصیه‌های لازم به آن‌ها داده شد که از منازل خود خارج نشوند و در صورت  نیاز به خدمات پزشکی، سعی کردیم آن را برطرف کنیم تا کمتر به مراکز پزشکی مراجعه کنند. خوشبختانه و به لطف خداوند آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میر بر اثر این ویروس در جانبازان شیمیایی نسبت به عموم جامعه زیاد نبوده است.اما  با توجه به تمرکز اقدامات در ستاد کرونا آمار دقیق قابل ارائه نداریم. همچنین با شروع واکسیناسیون بر علیه کرونا جانبازان شیمیایی شدید اولین گروه از جانبازانی بودند که واکسینه شدند و بتدریج واکسیناسیون سایر جانبازان شیمیایی در حال انجام است.

مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به توقف دو ساله فعالیت حضوری نمایندگان جانبازان شیمیایی در اجلاس «OPCW» گفت: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی(OPCW) هر سال کنفرانسی در لاهه هلند برگزار می‌کند و نمایندگان جانبازان شیمیایی چند سالی در این دوره اجلاس شرکت کرده و در حمایت از حقوق بین‌المللی جانبازان شیمیایی فعالیت داشتند که دو سال اخیر به علت کرونا همه این جلسات  به صورت وبیناری برگزار شده است. امسال هم احتمالا به خاطر همین وضعیت اجلاس به صورت حضوری برگزار  نخواهد شد.

او در پاسخ به سوالی درباره کمبود امکانات پزشکی برای جانبازان شیمیایی در برخی از شهرستان‌ها گفت: بنیاد شهید تمام جانبازان و ایثارگران و خانواده‌هایشان را تحت پوشش درمانی بیمه پایه و بیمه مکمل کامل قرار داده است که می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. با توجه به سکونت ایثارگران در کل کشور و پراکندگی آن‌ها در برخی از شهرهای دور افتاده همه امکانات پزشکی در دسترس نیست که در این موارد جانبازان عزیز با مراجعه به شهرهای مجاور یا مراکز استان از خدمات تخصصی موجود استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت جامعه نسبت به تأمین پزشک و امکانات درمانی در تمام نقاط کشور اقدام می‌کند، طبیعی است که ایثارگران نیز با توجه به پوشش بیمه‌ای ارائه شده از طرف بنیاد شهید از این خدمات بصورت رایگان استفاده می‌کنند.

عطاری درباره امکانات در نظر گرفته شده برای مصدومین شیمیایی سردشت گفت: سردشت یک شهر صفر مرزی و کوچک و دور افتاده است و طبیعی است که امکانات محدودی دارد اما به واسطه این که آنجا حدود 2500 جانباز دارد که بیش از  1000 نفر از آنان جانباز شیمیایی هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.  بنیاد شهید از سال‌های گذشته کلینیکی تحت عنوان  کلینیک مصدومین شیمیایی در آنجا تاسیس کرده که مستقیماً به جانبازان شیمیایی و سایر جانبازان خدمت می‌کند. در این کلینیک خدماتی که ارائه می‌شود شامل ویزیت پزشک عمومی و پزشکان متخصص در تخصص‌های عفونی، داخلی، پوست، چشم و قلب است. همچنین خدمات دارویی ،آزمایشگاهی، پرستاری و پاراکلینیکی همانند نوار قلب و اکو قلب و... ارائه می‌‌شود. در یک سال و نیم اخیر به خاطر موضوع کرونا مراجعات ایثارگران کمتر شد ولی باز هم در سال 1399 به بیش از 30 هزار جانباز خدمات ارائه شده است.

مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی مبنی بر نوع خدمات دهی به جانبازان شیمیایی که به دلیل عدم تعیین درصد از بیمه محروم هستند، گفت: تنها کسانی تحت پوشش خدمات بنیاد شهید قرار می‌گیرند که از نظر کمیسیون پزشکی، جانباز شناخته شوند. اگر فردی برای تکمیل مدارک خود و یا تعیین درصد مراجعه نکند، طبیعی است امکان استفاده از خدمات بنیاد را ندارد چون اسمش در سیستم ثبت نشده است و مشمول خدمات بیمه‌ای و سایر خدمات نیست. ولی همچنان با وجود گذشت سال‌ها از اتمام جنگ افراد می‌توانند مدارک مجروحیت خود را ارائه کنند تا مدارک توسط بنیاد در کمیسیون  بررسی شده و در صورت تایید مجروحیت میزان درصد آنها مشخص شود.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi