شناسه خبر : 83883
سه شنبه 15 تير 1400 , 09:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«فخرا» و «نورا» سلاح نیروهای مسلح برای مهار کرونا

نیروهای مسلح کشورمان از بدو شیوع بیماری کرونا در کشور علاوه بر کمک‌رسانی به کادر درمان تلاش کردند تا گام موثری در حوزه تولید واکسن کرونا بردارند.

 

«فخرا» و «نورا» سلاح نیروهای مسلح برای مهار کرونااز آنجایی که مسؤولیت نیرو‌های مسلح در سطح جهان دفاع از شهروندان هر کشور در برابر تهدید‌های مختلف به ویژه نظامی و امنیتی است، به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی شهروندان اغلب کشورها، این بار نه با تهدید نظامی، بلکه تهدید امنیت بهداشتی یک ویروس میکروسکوپی، موجب شد تا نیرو‌های مسلح قریب به اتفاق کشور‌های جهان برای مبارزه با این تهدید خاص بسیج و وارد عمل شوند. به همین دلیل نیرو‌های نظامی و انتظامی بسیاری از کشور‌های جهان طی چند ماه اخیر در کنار کادر بهداشت و درمان کشور‌های خود قرار گرفته و کمک‌های مختلفی را در اختیار شهروندان خود قرار داده‌اند.

از جمله اینکه رسته‌های بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح کشور‌ها به راحتی توانستند خلاء‌های پیشگیرانه و درمانی نیرو‌های وزارت بهداشت کشور‌های خود را به دلیل هجوم بی سابقه این ویروس به جوامع انسانی پر کنند و برای پیشگیری و درمان مبتلایان کشور‌های خود وارد عمل شوند.

برخی از این دسته از نظامیان حتی حوزه فیزیکی فعالیت‌های حرفه‌ای خود را به کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های همسایه و یا کشور‌های محروم‌تر گسترش داده و در تیم‌های امدادرسانی به یاری ملت‌های دیگر شتافتند. از زمان آغاز شیوع این ویروس، ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا به ریاست وزیر بهداشت، مدیریت کنترل این ویروس در کشور را بر عهده گرفت که از نیرو‌های مسلح نیز، وزیر دفاع و رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این ستاد عضویت دارند.

از سویی سازمان‌های مختلف نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و وزارت دفاع نیز از آغاز شیوع کرونا ویروس در کشور، ظرفیت و توان و پتانسیل خود را به میدان آوردند تا با همیاری رساندن به دستگاه متولی امر سلامت در کشور یعنی وزارت بهداشت، این چالش نیز با حداقل آسیب‌ها و تلفات سپری شود.

نیرو‌های مسلح کشورمان از همان روز‌های ابتدایی بحران کرونا تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از این طریق بتوانند گام موثری در حفظ سلامت مردم بردارند. از همان روز‌های اول نیرو‌های مسلح با تشکیل تیم‌هایی به یاری مردم شتافتند و با ضدعفونی کردن معابر و اماکن تلاش کردند نقشی در حفظ سلامت مردم داشته باشند؛ اما این تنها گام نیرو‌های مسلح نبود بلکه تولید انبوه ماسک آن هم در رزو‌های بحرانی کمبود ماسک برای کادر درمان و مردم، تولید کیت‌های تشخیصی کرونا، ساخت آزمایشگاه‌های سیار، تولید وسیع مواد ضدعفونی کننده، استقرار سامانه سی تی اسکن سیار و در گام آخر اقدام برای ساخت واکسن کرونا از اقدامات مهم این نهاد‌ها بوده است.

از آنجا که واکسن و واکسیناسیون گسترده از مهمترین اقدامات برای مهار این همه‌گیری به شمار می‌رود باید توجه داشت که نیرو‌های مسلح کشورمان در این زمینه نیز دست روی ئست نگذاشتند و تلاش کردند گامی موثر دراین خصوص بردارند و طی ماه‌های گذشته با ورود به عرصه تولید واکسن توانستند از دو واکسن کرونا رونمایی کنند.

واکسن فخرا

واکسن فخراواک «واکسن شهید فخری زاده یا سپند»، از جمله واکسن‌های ساخت محققان وزارت دفاع است، واکسنی از نوع ویروس غیرفعال شده که اسفندماه ۱۳۹۹ موفق به دریافت مصوبه اخلاق در پژوهش از سازمان غذا و دارو شد؛ واکسنی دو دوزی که تحت مطالعه کارآزمایی بالینی دوسو با کنترل پلاسبو مورد مطالعه قرار می‌گیرد. این واکسن محصول شرکت «میلاد دارو نور» در زیر مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است.

مطالعه فاز یک این واکسن، بررسی بی خطری، ایمنی زایی و انتخاب دوز مناسب واکسن غیر فعال شده کووید-۱۹ (MIVAC) در گروه‌های واکسن در دو دوز (TCID۵۰) در حال انجام است. این مطالعه در جمعیت سالم بزرگسال ۵۵-۱۸ ساله به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده، دوسوکور با کنترل پلاسبو است و فاصله‌های تزریق دو دوز این نوع واکسن نیز تقریبا ۲ و ۳ هفته در نظر گرفته شده است.

کارآزمایی بالینی فاز یک این واکسن به اتمام رسیده است که نتایج حاصله به سازمان غذا و داروی کشور اعلام و ارسال شده است. همچنین کارآزمایی بالینی فاز دو واکسن از اواخر ماه گذشته آغاز شده و به طور کلی کارآزمایی بالینی فاز ۱ بر روی ۱۳۵ نفر و فاز ۲ بر روی ۵۰۰ داوطلب انجام گرفته و خوشبختانه همه این افراد در سلامت کامل به سر می‌برند.

واکسن نورا

واکسن «نورا» دومین واکسن ساخت نیرو‌های مسلح کشورمان است که با تلاش ۱۶ماهه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته شده است. این واکسن نیز از نوع پروتئین نوترکیب بوده و طی روز‌های گذشته با حضور مسوولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

به گفته محققان این پروژه، در شروع یک میلیون در ماه و به سرعت سه میلیون در ماه و حتی بیشتر تولید خواهد شد و تا بعد از اینکه همه مراحل کارازمایی را طی شود و اثربخش بودن واکسن ثابت شد و مستندات آن منتشر شد، همه مردم کشور می‌توانند از این واکسن استفاده کنند، همچنین در صورت تولید انبوه، واکسن نورا در اختیار کشور‌های منطقه قرار خواهد گرفت.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi