شناسه خبر : 84069
چهارشنبه 23 تير 1400 , 11:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدس

در جبهه ها از داخل، اشراف زیادی بر منطقه وجود نداشته و حتی صحبت در داخل تانک و نفربر نیز به دلیل صدای بسیار زیاد، نیاز به ارتباطات داخلی بود. برای همین منظور در یگان زرهی بخشی بنام مخابرات وجود داشت...

فاش نیوز - در اینجا اهم مامویت وظایف بخش مخابرات یگان های زرهی لشکرها و تیپ های رزمی در دوران جنگ تحمیلی تبیین شده است.

 
بیسیم داخل نفر بر زرهی – 1364 – سید جواد هاشمی فشارکی ( معاون یگان زرهی لشکر 27 محمد رسول الله (ص) و مسول گروهان ارتباطات مخابرات لشکر 27 محمد رسول الله )

 دفاع مقدس والاترین عرصه ملت ایران در صحنه حضور و خلق حماسه های بدیل در طول تاریخ بود و همه اقشار مختلف مردم؛ به ویژه جوانان در آن نقش داشتند. یکی از مهم‌ترین امور نبرد، سازماندهی نیروهای حاضر در جبهه ها بود و این سازماندهی معمولا در قالب لشکرها؛ تیپ‌ها و گردان ها انجام می‌شد. یگان های پیاده ومکانیزه مهمترین نقش را در دفاع مقدس در برابر دشمن بعثی داشتند. یگان های زرهی سپاه از غنایم بدست آمده به مرور تشکیل و سپس ارتقا یافتند. بخش مهم یگان زرهی، برقراری ارتباط بین تانک‌ها ( تانک تی-54  و تی 55  وتی 72 ) و نفربرهای زره‌پوش (زرهی) در انواع چرخ‌دار و شنی‌دار (مثل شنی تانک‌ها) بود. بخصوص اینکه در صحنه جبهه ها از داخل، اشراف زیادی بر منطقه وجود نداشته و حتی صحبت در داخل تانک و نفربر نیز به دلیل صدای بسیار زیاد، نیاز به ارتباطات داخلی بود. برای همین منظور در یگان زرهی بخشی بنام مخابرات وجود داشت.

اهم ماموریت و وظایف مخابرات زرهی در دوران دفاع مقدس، شامل موارد زیر بوده است:

  • 1- برقراری ارتباط مخابراتی

ایجاد ارتباط بی‌سیم مابین فرماندهی و خودرو‌های نفربر و زرهی و مقر استقراری گردان زرهی در عقبه و... به‌منظور هدایت ادوات زرهی بودند.

  • 2- انتقال خبر به‌صورت حضوری

انتقال خبر‌های سری با پیک، موتور و... با هدف جلوگیری از عدم امکان شنود توسط دشمن و یا در شرایطی که ارتباطات بی‌سیم هنوز نبایستی روشن می‌شدند و یا در شرایطی که ارتباطات با اختلال مواجه بودند.

  • 3- تامین امنیت ارتباطات

تامین امنیت ارتباطات با استفاده از دستگاه‌های رمزکننده و همچنین تهیه و استفاده از برگه کد و رمز برای مکالمه بخش‌های مختلف زرهی با یکدیگر و نیز مخابره پیام‌ها به‌صورت رمز در بین نیرو‌های خودی و نیز ارتباط با بخش های دیگر لشکر و محورهای مجاور.

  • 4-تعمیر و نگهداری تجهیزات مخابراتی آسیب‌دیده

بخش دیگری از فعالیت «مخابرات» در طول جنگ، تعمیر تجهیزات ولوازم مخابراتی زرهی آسیب‌دیده و یا به علت فرسودگی و.... بود که این تعمیرات باید به سرعت انجام می‌شد؛ زیرا اختلال مخابراتی، سبب اختلال در ارتباط تانک یا نفربر مربوطه سبب ناکارمدی ان شده ودر مجموع بر ماموریت یگان زرهی تاثیر منفی می توانست بگذارد.

  • 5- پشتیبانی و تأمین لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز

برای امکان انجام ماموریت‌های محوله به نحو مطلوب و تأمین نیاز‌های مقر‌ها و خودروهای زرهی، لوازم و تجهیزات مخابراتی مورد نیاز تامین می‌شد.

  • 6-  تامین منابع انسانی

جذب و به‌کارگیری نیرو‌های علاقمند و همچنین سازماندهی و به‌کارگیری آن‌ها در بخش های مورد نیاز( بیسیم چی تانک، مرکز بیسیم زرهی، تعمیرکار بیسیم و.... )، از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود.

  • 7- آموزش نیرو‌های مخابراتی و ارتقای سطح آمادگی

آموزش نیروهای موجود و یا جدید در دو سطح عمومی و تخصصی، با هدف ارتقای سطح آمادگی ها از دیگر وظایف مخابرات در جنگ تحمیلی بود. آموزش های اولیه و محدود درمنطقه صورت می گرفت ولی آموزش های تخصصی در عقبه انجام می گرفت.

  • 8- وسایر امور مرتبط

مواردی مانند امور پشتیبانی، خدماتی و سایر موارد باقیمانده بخش مخابرات یگان زرهی که در تعامل با سایر بخش های لشکر و یا تیپ بایستی دنبال میشد.

 

سخن پایانی

 در دوران دفاع مقدس در خصوص امور زرهی، مخابرات زرهی و دیگر بخش ها، ابتکارات و خلاقیت هایی جهت رفع نواقص و اشکالات و تامین نیازهای ضروری بسیاری صورت گرفت و منشا اثربخشی بیشتر امور دفاع مقدس گردید.

 پس از پایان جنگ تحمیلی نیز صنایع زرهی، صنایع دفاعی مخابراتی و رمزکننده ها و غیره، با جهاد خودکفایی صورت گرفته، تولیدات بینظیری ابداع و مورد بهره برداری قرار گرفته که بعضاً در دنیا بینظیر می باشد.

 چنانچه پس از جنگ تحمیلی این روحیه و این اراده، به جای اتکا به واردات و چشم امید به برجام و....؛ در بخش های کشوری نیز دنبال میشد، امروز صنایع مختلف کشور متحول شده بودند و در بسیاری از امور کشور بی نیاز به بیگانگان شده بود و تحریم های دشمنان بلااثر میشد و ان شاالله در دولت جدید ( دولت انقلابی آیت الله رییسی ) این مهم دنبال خواهد شد.

| دکتر سید جواد هاشمی فشارکی(پژوهشگر دفاع مقدس)

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi